کد خبر: 21803
تاریخ انتشار: یکشنبه, 24 آبان 1394 - 06:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ترویج فرهنگ کتابخوانی به شیوه ای نو

در آستانه روز کتاب و کتابخوانی نشست کتابخوان با هدف ترغیب به مطالعه به  شیوه ای جدید و با به  اشتراک گذاری تجارب کتابخوانی اصحاب رسانه برگزار شد. 
ترویج فرهنگ کتابخوانی به شیوه ای نو

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، دومین دوره  نشست کتابخوان ویژه اصحاب رسانه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، محمد اله یاری فومنی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی نیکنام، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، محمد هادی ناصری، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و تعدای دیگر از مسئولان این حوزه به همراه جمعی از اصحاب رسانه و با هدف به اشتراک گذاری کتاب های خوانده توسط فعالان حوزه کتاب، شنبه 23 آبان 94، در هتل انقلاب تهران برگزار شد.

در طی این مراسم برخی از اصحاب رسانه  به معرفی و نقد و تحلیل کتب تالیف شده  خود و یا سایر نویسندگان پرداختند.

 

داستان کوتاه محبوبیت بیشتری دارد

در این مراسم احمد طبایی از خبرگزاری دانا به معرفی کتاب خود که مجموعه داستانی به نام آنکه باد می کارد پرداخت و گفت: نوشتن و خواندن داستان لذت بخش است با این تفاوت که خواننده از سرنوست داستان بی خبر است و حسی کنجکاوانه برای دنبال کردن آن دارد اما نویسنده با آگاهی از مضمون به آفرینش قهرمانان و موقعیت ها می پردازد.

وی در ادامه  ضمن اینکه نوشتن داستان کوتاه را دشوار تر از داستان های بلند دانست، بیان کرد: داستان کوتاه به جهت محدودیت تعداد کلمات به بیان پیام اصلی می پردازدو در عین حال جذابیت  داستانی حفظ شود  که همین عامل ایجاز و اختصار باعث  سختی  آن می شود اما جذابیت و محبوبیت بیشتری دارد چراکه در آن از پرگویی خبری نیست.

نویسنده کتاب " آنکه باد می کارد " درخصوص ویژگی این کتاب گفت: 31 داستان کوتاه از سال 1380 تا 1392 است که تنوع در موضوعات از ویژگی های بارز آن است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شعر و داستان باید از درون بجوشد ، بیان داشت:  در کتاب این ویژگی به کار گرفته شده است و فاصله دوازده ساله برای نوشتن گویای این مطلب است که نویسنده به سراغ داستان نرفته بلکه داستان به سراغش آمده است.

طبایی ادامه داد: داستان های این مجموعه عمدتا دارای پیام هستند و نویسنده سعی داشته که چارچوب کلی داستان و پایان بندی در خدمت انتقال پیام داستان باشد. این امر به داستان های کتاب رویکرد شکل  معناگرایانه بخشیده است، داستان هایی که مضامین آنها  اجتماعی ، فلسفی، روانشناسی و گاها طنز است.

این مولف هم چنین  تصریح کرد: کاربرد ضربه پایانی در داستانها از ویژگی های بارز دیگر کتاب است که به درک بهتر پیام کمک می کند.

وی اظهار داشت: صرف نظر از اینکه ذوق  و قریحه افراد در داستان نویسی موثر است گفت: زبان داستان اکتسابی است و نشان از تسلط به زبان و ادبیات است و در مجموعه داستان آنکه باد می کارد با وجود انکه با شیوه های بیانی نسبتا متفاوت در داستان ها مواجه هستیم اما در نگاه کلی نویسنده تلاش کرده با انتخاب زبانی هموار زبان را به شکل زبان معیار در آورد و از نگاه مخاطب بیرونی به داستان نگاه کند.

 

روایت عاشقانه شهادت در شهید عشق

کتاب شهید عشق به نویسندگی احمد تورگوت و ترجمه اسماعیل بندیداریان از دیگر کتاب هایی بود که توسط زهرا جعفری از خبرگزاری نسیم معرفی شد.

 وی در خصوص  این کتاب گفت: شهید عشق عظمت واقعه عاشورا را به شکل داستانی عارفانه  و عاشقانه توصیف می کند و گویا خود نویسنده برای نوشتن این کتاب از سوی سلفی ها تهدید شده است.

جعفری دیگر ویژگی های این داستان را تحلیل اهل بیت از صحبت های امام حسین (ع) را بیان می کند.

وی در ادامه بیان کرد: نویسنده سعی کرده است که از تمثیل به شکلی استفاده کند تا آسیب تاریخی در بیان داستان ایجاد نشود هیچ اختلافی بین شیعه و سنی در مطالعه این کتاب ایجاد  نمی شود.

گفتنی است این کتاب در ترکیه 16 بار تجدید چاپ شده است و در ایران نیز تا چاپ سوم این کتاب انجام شده است.

 

شرح بی نهایت خاطرات فخرالدینی

مهدی نوری مدیر کل فرهنگی خبرگزاری فارس در مراسم کتابخوان به معرفی شرح بی نهایت ، خاطرات مشترک آزرم و فرهاد فخرالدینی پرداخت و گفت: این کتاب مبتنی بر اتفاقات زندگی این زوج و توشتن روزانه خاطرات(آزرم) همسر فرهاد فخرالدینی ، هنرمند گرانقدر کشور می باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر چاپ دوم این کتاب نیز کم است گفت : کتاب پر از عکس و سند است و تقریبا تمام مستندات کاره ای بزرگ فخرالدینی را در خود جای داده است.

نوری از علل انتخاب این کتاب را سبک روزانه نویسی دانست و بیان کرد این کتاب فرهنگی هنری ، انگیزه ی کافی برای روزانه نویسی را به وی القا کرده است .

قابل ذکر است که شرح بی نهایت بعد از فوت همسر فرهاد فخرالدینی به چاپ رسیده است.

 

پرهیز از خودسانسوری به جذب مخاطب کمک می کند

میترا لبافی خبرنگار صداوسیما در طی این نشست به تحلیل  کتاب تفسیرهای زندگی اثر ویل و آریل دورانت پرداخت و گفت : خواندن این کتاب به وی در شناخت ادبیات کمک بزرگی کرده است و یادآور شد این کتاب دامنه وسیعی از مخاطبان را جذب می کند .

وی بیان داشت: این کتاب زندگینامه تعدادی از نویسندگان تاثیر گذار قرن 20  را بازگو می کند و نویسنده با دقت تمام و با استناد به تک تک جملات نویسندگان ، کتاب را به رشته تحریر در آورده است و به تحلیل شخصیت پرداخته است.

لبافی بیان کرد: دورانت در شرح حال نویسی آنالیز دقیقی دارد و با نگاه نو و پرهیز از خود سانسوری به جذابیت کتاب افزوده است و نگاه فاخری به آن داشته است.

وی نمونه مشابه  ایرانی این کار را تاریخ بیهقی و حسنک وزیر دانست  و اظهار داشت: نویسندگان طیف مخاطبان را افزایش دهند تا در ترویج کتابخوانی موثر باشد.

 

کوچه اقاقیا به سینما می رسد

کتاب کوچه اقاقیا نوشته راضیه تجار از دیگر کتاب هایی بود که در نشست کتابخوان توسط  نفیسه اسماعیلی خبرنگار خبرگزاری فارس معرفی شد.

این کتاب با سبک رئال و دور از لغات ماورایی به توصیف ماجراهایی در دهه 20 می پردازد وقایعی که شرح آن برای بسیاری از ما آشنا ست.

گفتنی است فیلمنامه ای  به اقتباس از این اثر تهیه شده است و در مسیر اجرایی قرار دارد.

 

کافه پاریس، انگیزه خواندن را افزایش می دهد

سارا بابایی خبرنگار روابط عمومی نهاد کتابخانه ها به معرفی کتاب کافه پاریس اثر لئون تولستوی و جومپا لاهیری پرداخت. این کتاب 18 داستان کوتاه از نویسندگان بزرگ جهان است.

وی دلیل انتخاب این کتاب را وجود داستان های کوتاه دانست و گفت :برای نخواندن کتاب ، بهانه های نظیر گرانی کتاب ، سرگرمی به مسایل جانبی و شبکه های اینترنتی  و در حالت کلی محدودیت زمان  ذکر می شود که در این شرایط داستان های کوتاه این فرصت را ایجاد می کند که ارتبا ط میان کتاب و ادبیات حفظ شود.

 

ملت عشق از مولانا می گوید

مهسافرد حسینی مدیر مسئول خبرگزاری لیزنا به معرفی آخرین اثر الیف شافاک، دولت عشق پرداخت و گفت : این کتاب در واقع بیان دوقصه در دو زمان مختلف است که با هم ارتباط پیدا می کنند.

در این دو داستان بخشی به زندگی خانمی ویراستار در آمریکا می پردازد و بخشی دیگر  در ارتباط با مولانا و شمس است .

فردحسینی بیان کرد: در این کتاب با بیانی ساده به زندگی مولانا پرداخته شده است و یاد آور شد با وجود آنکه این رمان عرفانی – تاریخی معرفی شده است اما کاملا این روند را طی نکرده است چراکه زمان و مکان در آن خیلی قابل لمس نیست.

 

اشعار طنز مخاطب را با خود به  همراه می برد

قلمداد مجموعه شعر طنزی است که به قلم مهدی استاد احمد نوشته شده است و در نشست کتابخوان توسط خودش معرفی شد.

این مجموعه شعر در فاصله ساله ای 84-85 تا سا ل93 سروده شده است.

استاد احمد شاعر و برنامه ساز رادیویی هدف شعر طنز را خنداندن مخاطب دانست و به خواندن بخش هایی از این اشعار پرداخت.

 

نگاه ویژه به تالیفات  اصحاب رسانه

علیرضا مختار پور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی در پایان این نشست ضمن تشکر از اصحاب رسانه و با آرزوی اینکه این چنین برنامه هایی هم چنان تداوم یابد گفت: نگاه ویژه ای به مولفین اصحاب رسانه خواهیم داشت و آنان را در این راه تشویق می کنیم.

وی در ادامه به معرفی دو کتاب «آیین شهرداری در اسلام» و رمان «حکیم» پرداخت . این دو کتاب به ترتیب در خصوص قواعد مشاغل مختلف و داستانی درباره طلبه مسیحی به استناد گزارشهای تاریخی می باشد.

مختارپور در پایان با بیان اینکه تداوم این جلسات ابتکاری برای ترویج کتابخوانی است گفت: باید چنین برنامه هایی در مدارس و دانشگاهها به کمک اصحاب رسانه انجام گیرد.

گفتنی است در پایان از اصحاب رسانه ای که به معرفی کتاب پرداختند تجلیل به عمل آمد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: