کد خبر: 31435
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 آبان 1396 - 10:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

در سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات

نشست «مدیریت کیفیت خدمات اطلاعاتی» برگزار شد

منبع : لیزنا
 متخصصان و صاحبان ایده در نشست «مدیریت کیفیت خدمات اطلاعاتی» سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات به ارائه تجربیات خود پرداختند.
نشست «مدیریت کیفیت خدمات اطلاعاتی» برگزار شد

 

به گزارش لیزنا،  نشست مدیریت کیفیت خدمات اطلاعاتی در سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات یکشنبه 14 آبان ماه ازساعت 16:30  با حضور فرامرز مسعودی؛ دبیر نشست و عضو هیات مدیره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، میترا سمیعی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، غلامرضا عزیزی؛ رییس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ سپیده سیروس‌کبیری؛ مدیر آرشیو مرکز پویانمایی صبا و سمانه نوذر؛ رییس گروه کنترل کیفیت، صلاح روش‌ها و تحول اداری کتابخانه ملی در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

مطابق تحقیقاتی که توسط مراکزی مانند ایفلا شده است، خطرهایی که فرآیند نگهداری منابع کتابخانه‌ای و آرشیوی را تهدید می‌کند در چهار دسته یا گروه کلی قرار می‌گیرند: ماهیت و طول عمر خود منابع و مواد، فجایع و بحران‌های طبیعی و انسانی مانند آتش‌سوزی، سیل و طوفان و غیره، فضایی که منابع در آن نگهداری می‌شوند و راه‌ها و شیوه‌هایی که مواد و منابع توسط آنها جابجا می‌شوند.

در نشست حاضر 8 تن از متخصصان و صاحب نظران علوم کتابخانه‌ای و آرشیوی و نیز فناوری اطلاعات با بیان نتایج پژوهش‌ها و تجربه‌های خود، ریسک‌ها و مشکلات تهدیدکننده منابع و عملکرد درست فرآیندهای نگهداری را برشمرده و تجربه‌ها ، ابتکارات و راه‌حل‌های خود را برای مهار عامل تخریب کننده فرآیند و یا بهبود دهنده عملکرد آن در میان می‌گذارند.

آیین نامه ای در راستای گردآوری منابع غیرکتابی درحال تدوین است

پس از سخنرانی غلامرضا عزیزی درباره اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، میترا سمیعی عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث پروژه‌های کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران رواج پیدا کرده، لازم است ما ریسک‌های موجود به حفاظت دیجیتال را بررسی کنیم.

وی با اشاره به بررسی تعدادی از این ریسک‌ها بیان کرد: بحث منسوخ شدن سریع فناوری‌های اطلاعات،  فقدان مهارت‌های فنی برای حفاظت دیجیتالی منابع، بودجه و مسائل مالی، کپی رایت و مخاطرات محتوایی و سازمانی و غیره از جمله این ریسک‌ها است که بعد از شناسایی یکی از راهکارهای پیشنهادی به کارگیری استانداردها است.

سمانه نوذر درباره کلیات فرآیندی که در کتابخانه ملی انجام می‌شود، گفت: طبق قانون واسپاری در کتابخانه ملی باید از انواع منابع کتابخانه‌ای شامل منابع کتابی و غیرکتابی دو نسخه به کتابخانه ملی آید.

وی ادامه داد: به دلیل ازدیاد منابع غیرکتابی آیین نامه‌ای در حال تدوین است که طبق آن بتوان سیاستگذاری برای فراهم آوری این منابع داشت. این منابع بعد از ورود به مخازن، در واحدی جداگانه پایش می‌شوند. آثار چاپی و خطی و حتی غیر مکتوب، انواع منابع اسلام شناسی، علمی و فرهنگی و غیره در کتابخانه ملی گردآوری شده است.

در ادامه تجربه پریسا پاسیار کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره تجربه حضور خود در نشست بحران در کتابخانه‌های ایفلا 2016 درلهستان توضیحاتی را ارائه کرد.

مهدی چم‌پور عضو هیات علمی دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین قوچان به ارائه تجربه خود درباره تولید ربات رف خوان پارس پرداخت.

بهاره پورحسن طنابچی کتابدار ارشد کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد تجربه خود را درباره استانداردسازی فرآیندهای نگهداری منابع مکتوب و دیجیتال بر مبنای ایزو 9001 عنوان کرد.

پورحسن طنابچی ضمن توضیح مختصری از پروژه استقرار سیستم مدیریت کیفیت درباره فرآیند نگهداری بیان کرد: هدف از این کار حفظ و نگهداری منابع موجود در کتابخانه و استفاده بهینه از آنها است و مراحل آن شامل شناسایی مخازن مختلف کتابخانه شامل 8 مخزن، تعیین انواع منابعی که در این مخازن نگهداری می‌شوند، تعیین نوع چینش منابع و سطح دسترسی افراد به مخازن و تعیین زیرفرآیندها است.

سالانه 100 میلیون ساعت محتوا در جهان تولید می‌شود

علی قدیمی آرشیودار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی با سپیده سیروس کبیری در ادامه به طور مشترک به ارائه تجربه کاری خود پرداختند و درباره جایگاه منابع و محتوای دیداری و شنیداری در عصر حاضر گفت: بیش از 200 میلیون ساعت محتوای AV در جهان وجود دارد.

 

وی ادامه داد: سالانه 100 میلیون ساعت محتوا در جهان تولید می‌شود و هر فرد روزانه بیش از 3 ساعت و سالانه بیش از 1 هزار ساعت  از رادیو تلویزیون استفاده می‌کند، در واقع بیش از 70 کانال رادیو تلویزیونی داخل به تولید  و پخش برنامه می‌پردازند. ماهانه 9 هزار ساعت برنامه رادیویی، جدای  مراکز و برون مرزی، پخش و تقریبا 3 هزار ساعت آن حفظ می‌شود. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: