کد خبر: 24979
تاریخ انتشار: شنبه, 23 مرداد 1395 - 09:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

سرقت محتوا در حوزه نشر الکترونیک دلیل کاهش تیراژ چاپ کتاب

منبع : لیزنا
با سرقت محتوای نسخه‌های الکترونیکی میزان مطالعه در بین نوجوانان و جوانان در کشور کاهش یافته و این ارتباط مستقیمی با میزان تیراژ این منابع دارد.
سرقت محتوا در حوزه نشر الکترونیک دلیل کاهش تیراژ چاپ کتاب

دکتر مهدی علیپور حافظی، متخصص حوزه کتابخانه‌های دیجیتال، در گفتگو با خبرنگار لیزنا با اشاره به علل سرقت محتوای کتاب‌های پزشکی اظهار داشت: سرقت محتوا در نسخ الکترونیکی 2 دلیل عمده شخصی و اجتماعی دارد که در مسئله شخصی ممکن است فرد به دلایلی منابعی خاصی را دانلود کرده و در جهت منافع شخصی از آنها استفاده کند.


وی بیان کرد:‌ فرد ممکن است برای رسیدن به اهداف خود کتاب های الکترونیکی را با هدف نپرداختن هزینه مالی به طور غیر قانونی دانلود کرده و از این راه حتی در قالب پکیج‌های اطلاعاتی به کسب درآمد بپردازد.


علیپور حافظی درباره دلایل اجتماعی سرقت محتوا در حوزه نشر الکترونیک تصریح کرد:‌ بیکاری، کنجکاوی، دریافت منابع علمی، جلب توجه و نشان دادن توانمندی‌ها در هک کردن مطالب و مقالات از جمله عوامل اجتماعی سرقت محتوای نسخ الکترونیکی است.


علیپور حافظی یادآور شد: با سرقت مطالب نسخ الکترونیکی ناشران این بخش از امنیت بسیار پایینی برخوردار بوده و از سرمایه گذاری در این حوزه پرهیز می‌کنند.


وی عنوان کرد:‌ سرقت مطالب تاثیر منفی بسیاری در کاهش سرانه مطالعه در کشور دارد و تیراژ چاپ کتاب در بازار نشر را به شدت کاهش می دهد.


علیپور حافظی گفت: عادت مطالعه در بین جوانان و نوجوانان به سمت نسخه‌های الکترونیکی بوده و اگر تیراژ این منابع در کشور کاهش یابد سبب پایین آمدن میزان مطالعه نوجوانان شده و این زنگ خطری برای کاهش سطح معلومات فرزندانمان در جامعه است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: