کد خبر: 25570
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آبان 1395 - 20:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

اندیشکده؛ یک جریان در راستای هم افزایی بین اندیشمندان حوزه علم اطلاعات

منبع : لیزنا
موسس گروه تلگرامی «اندیشکده»:  اندیشکده را یک گروه تلقی نکنیم بلکه یک جریان در راستای هم افزایی فی مابین اندیشمندان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی بدانیم.
اندیشکده؛ یک جریان در راستای هم افزایی بین اندیشمندان حوزه علم اطلاعات

 در پی راه‌اندازی گروه تلگرامی «اندیشکده پیام حنان» و با توجه به فعالیت‌های آن در راستای رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و اینکه گروه‌های دیگری نیز در همین زمینه فعالیت دارند، برآن شدیم تا با محمد آباقری مهابادی، مدیرعامل شرکت پیام حنان و دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی که این گروه را راه‌اندازی کرده‌ است گفتگویی انجام دهیم. حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

 

خبرنگار لیزنا: درباره «اندیشکده پیام حنان» و هدف از راه اندازی آن توضیح دهید.

محمد آباقری مهابادی: اندیشکده سال‌ها دغدغه ذهنی من بود که  می‌توانم از آن به عنوان یک  Brain Storm قلمداد کنم که با یک هدف اولیه به کمک همکاران خود آن را شکل دادیم و «تبادل اطلاعات» را در فاز اول راه اندازی کردیم. به عبارتی این اندیشکده به منظور تبادل اطلاعات و تغذیه اطلاعات به ذینفعان حوزه ی علم اطلاعات و دانش شناسی وصرفا با نگاه تعاملی و علمی شکل گرفت. اما اندیشکده را یک گروه در فضای اجتماعی نبینید، اندیشکده با برنامه ای بلند مدت تشکیل شده که استارت آپ آن در یک گروه تلگرامی آغاز شده است.

اندیشکده با «تامین منابع» که همان گام اول از 12 گام اجرایی آن است شروع به کار کرد. پشتوانه تامین منابع، در فاز اولیه شکل گیری اندیشکده، از دسترسی های کلان سازمانی گروه پیام حنان به پایگاه اطلاعاتی بهره می‌برد و نیاز اطلاعاتی کاربران حوزه علم  اطلاعات و دانش شناسی را رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد. اندیشکده یک مشارکت جمعی است و ما سکان آن را دست گرفتیم و بس، دراین راستا گروه مشاوران استراتژیست شرکت، خط مشی این طوفان ذهنی را در 12 گام ترسیم کردند و هم‌اکنون که اندیشکده حدود 400 کاربر فعال و شناسایی شده دارد به بیان این دوازده گام می‌پردازیم:

1.تامین منابع اطلاعات الکترونیک لاتین و فارسی (در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی)

2.پرسش و پاسخ با ذکر منبع جهت استناددهی‌های معتبر

3. آخرین اخبار (Latest news)

4. اخبار عمومی (Public Relation)

5. پذیرش چاپ کتاب محدود با تسهیلات ویژه از درگاه اندیشکده

6. خرید کتاب چاپی حوزه علم اطلاعات با تسهیلات بسیار ویژه فقط برای کتابداران و دانش شناسان (طی تفاهم صورت پذیرفته با ناشران این حوزه)

7. ارتباط با فروشگاه الکترونیکی پیام حنان

8. ارتباط با مکان فیزیکی اندیشکده پیام حنان با شعار Relax & Research

9. برگزاری جشن‌های امضا در مکان فیزیکی اندیشکده

10. پاتوق هم اندیشی در مکان فیزیکی اندیشکده

11. تولید خبرنامه اندیشکده

12. تولید و انتشارمدیاهای معتبر در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی

لازم به ذکر است که تک تک این گام‌ها که با مشارکت اندیشمندان اندیشکده مسیر خود را ادامه می‌دهد یک هدف مهم را پیگیری می‌کند و آن پاسخگویی به تمام نیازها زیر یک سقف است و آن سقف، اندیشکده نیست بلکه اندیشمندان اندیشکده هستند که به آن اعتبار می‌بخشند. بی‌شک مشارکت جمعی و استفاده از توان اساتید در راهبری هر چه بهتر اندیشکده تاثیر به سزایی دارد. با توجه به 12 گام فوق ملاحظه می‌فرمایید که گام هایی از آن درآمدزا است که درصدی از این درآمد‌زایی صرف بنیادهای خیریه شناخته شده می‌شود که اطلاع رسانی آن پس از درآمدزا شدن اندیشکده به استحضار اندیشمندان خواهد رسید.

مشاوران استراتژیک این شرکت، اندیشکده را در راستای تجارت الکترونیک در سه مدل B to B ، B to C و B to G پایه ریزی کرده‌اند علاوه بر ارتقا علمی، تبادل اندیشه و درآمدزایی، منافع آن صرف توسعه اندیشکده و مشارکت در بنیادهای خیریه خواهد بود که تمام آن به اندیشمندان گزارش کتبی خواهد شد. اندیشکده برای قانونمداری یک مرام نامه دارد که اساسا از حاشیه ها به دور باشد تا بتواند رسالت گام‌هایی که درفوق تشریح شد را اجرا نماید. جالب توجه است در این مدت کوتاه بسیاری از ناشران دست همکاری با اندیشکده را فشردند و ما منتظر این همراهی با اساتید حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی هستیم تا همانطور که در مرامنامه آمده است زکات علم را بپردازیم.

با توجه به عمر کوتاه اندیشکده من به بیان آمار ارائه خدمات صورت پذیرفته تا به امروز بپردازم: اندیشکده تا کنون 400 عنوان کتاب و بیش از 300 عنوان مقاله در اختیار اندیشمندان قرارداده و با 170 لینک معتبر نیاز ارتباطی اندیشمندان را پاسخگو بوده است. ضمناً کوته نوشت‌های آموزشی اندیشکده تا کنون 155 عنوان مطلب بوده است و هم‌اکنون حدود 400 عضو فعال با اندیشکده همکاری دارند.

اعضای اندیشکده را اندیشمندان مراکز کلیدی، معاونین محترم پژوهشی، اساتید برجسته، دانشجویان و محققان این حوزه تشکیل می‌دهند.

 

خبرنگار لیزنا: چه میزان از صحت و اعتبار منابعی که در اندیشکده منتشر می‌شود آگاهی دارید؟

آباقری: اساتید، شرکت ها، انتشارات و ... تمام مطالب را  با ذکر منبع در اختیار ما قرار می دهند و به عبارتی تمام مطالب شناسنامه دار است. وظیفه ی ما اشاعه ی اطلاعات صحیح به زبان ساده است.

خبرنگار لیزنا: این گروه چه تفاوتی با سایر گروه های کتابداری دارد و چه میزان تلاش شده تا با این گرو‌ه‌ها همپوشانی نداشته باشد؟

آباقری: همانطور که در ابتدای عرائضم اشاره کردم این یک گروه نیست یه جریان است یک همایش دائمی برخط با حضور اندیشمندان این حوزه است این گروه با بینشی عمیق و تصمیمی دقیق شکل گرفته تا بتواند رسالت 12 گانه خود را در مدت زمان کوتاه جامه عمل بپوشاند. اساسا اندیشکده را یک گروه تلقی نکنیم یک جریان در راستای هم افزایی فی مابین اندیشمندان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی بدانیم.

 

خبرنگار لیزنا: هدف را اشاره کردید حال انگیزه ای که سبب تشکیل چنین گروهی شد چه بود؟

 آباقری: نگاه دنیای امروز به فعالیت های حرفه ای متفاوت است اندیشکده نوعی نگاه به مخاطب مدرن است. نگاه ما کمک به چرخه حرکت اطلاعات و ارتقای علمی خود و تعامل با کاربران و پاسخ مشارکتی به تمام نیازهای این حوزه زیر یک سقف است و به همین منظور از بهترین پژوهشگران استفاده می کنیم و گامهای فوق را شکل می دهیم. بسامد کلی کار این است که کارِ نو را مطرح می کنیم و زیرساخت آن را فراهم کردیم . توجه داشته باشید به همان اندازه که اطلاعات در دسترس هست،  آلودگی اطلاعات هم کنار آن است، که امروزه حتی با اطلاعات آلوده بهره برداری تجاری نیز صورت می‌پذیرد. ما با اهداف 12 گانه فوق سعی داریم با مشارکت اندیشمندان آن را اطلاع رسانی عمومی نماییم به گونه ای که مخاطب هرگز دچار سردرگمی نشود. در اندیشکده همه مبادلات اطلاعاتی به شکل و زبان ساده رد و بدل می شود تا طیف گسترده‌ای از کاربران بتوانند در فضایی که متعلق به خودشان است مشارکت داشته باشند و با این هدف شکاف بین فن‌آوری اطلاعات و علم اطلاعات و دانش شناسی را به حداقل برسانیم. 

علاقمندان می توانند از طریق این لینک به عضویت گروه «اندیشکده پیام حنان» درآیند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: