کد خبر: 39342
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 فروردين 1398 - 13:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

برگزاری دهمین دورۀ فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه کتاب تهران

منبع : لیزنا
ایمان کرد، مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمانی فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار لیزنا دربارۀ برنامه‌های این سازمان در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توضیح داد.
برگزاری دهمین دورۀ فرهنگسرای کتاب در نمایشگاه کتاب تهران

ایمان کرد در ابتدا گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  با برگزاری دهمین دورۀ فرهنگسرای کتاب در خدمت بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب خواهد بود. تا به حال در حاشیۀ نمایشگاه کتاب نه دوره از این فرهنگسرا اجرا شده است و امسال شاهد برگزاری دهمین دوره هستیم.

وی دربارۀ فضای اختصاص داده شده به فرهنگسرای کتاب بیان کرد: فضایی حدود 1هزار و 500 متر در اختیار این فرهنگسرا قرار داده شده که در ضلع جنوبی ورودی شبستان اصلی قرار دارد و شهروندان در هنگام ورود از شبستان از این مکان عبور می‌کنند.

مدیر امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی شهرداری تهران دربارۀ برنامه‌های این فرنگسرا افزود: برنامه‌های مختلفی توسط فرهنگسرای کتاب اجرا می‌شود؛ ثبت نام رایگان از شهروندان برای شبکۀ کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معرفی این شبکه و معرفی کتابخانۀ دیجیتال سازمان، معرفی مجموعۀ باغ کتاب به عنوان بزرگ‌ترین مرکز کتاب مسقف جهان و حضور مرکز علم و رباتیک باغ کتاب از جملۀ این برنامه‌ها است. همچنین غرفه‌های متعددی در فرهنگسرای کتاب برپا خواهد شد؛ از جمله غرفۀ کتابخانۀ نابینایان این سازمان، غرفۀ کتابخانۀ هنرمندان با دعوت از هنرمندان برای کتابخوانی، غرفۀ کتاب من ویژۀ کودکان که چاپ کتاب با محوریت افراد مراجعه‌کننده به عنوان قهرمان آن داستان از برنامه‌های این غرفه خواهد بود.علاوه بر اینها مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع دیگر نیز برگزار خواهد شد که اطلاعات دقیق‌تر دربارۀ آنها در ایام نزدیک به برگزاری نمایشگاه به اطلاع مخاطبان می‌رسد.

وی در ادامه دربارۀ محل برگزاری نمایشگاه گفت: استقبال از نمایشگاه در مصلی امام خمینی به جهت سهولت رفت و آمد شهروندان بسیار بیش‌تر بوده و از طرف دیگر از آنجایی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خدمات شهروندی ارائه می‌کند، به دلیل دسترسی بهتر سازمان به مرکزیت شهر، برگزاری نمایشگاه در مصلی مناسب‌تر است. اما اگر ساختارها و شرایط خاص نمایشگاه شهر آفتاب حاصل و زیرساخت‌های مورد نظر متناسب با استانداردهای بین‌المللی روز دنیا اجرایی شود، قطعاً شهر آفتاب مکان مناسب‌تری برای برگزاری چنین نمایشگاهی خواهد شد.

کرد در خصوص تأثیر نمایشگاه کتاب در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: نمایشگاه کتاب کنگرۀ ملی سراسری است و فرصتی مغتنم ایجاد می‌کند که علاقه‌مندان به حوزۀ کتاب و کتابخوانی گرد هم جمع شوند. همچنین نمایشگاه باعث می‌شود شهروندانی که برای گذران اوقات خود از آن بازدید می‌کنند نیز با فضای کتاب و کتابخوانی و خدمات ویژۀ این حوزه آشنا شوند. نمایشگاه می‌تواند گام مؤثری در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی باشد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این فرصت را غنیمت دانسته و نهایت توان خود را برای ارائه استعداد خود در حوزۀ کتاب و کتابخوانی به کار می‌گیرد تا خود را بهتر به شهروندان معرفی کند. شبکۀ کتابخانه‌های عمومی شهر تهران با داشتن 372 کتابخانه که از این بین 107 کتابخانه دارای استاندارهای جهانی است، خدمات خود را به شهروندان ارائه می‌کند. بدر قالب این شبکه، عضویت در یکی از این کتابخانه‌ها به منزلۀ عضویت در تمامی آنها بوده و شهروندان می‌توانند با داشتن کارت هریک از کتابخانه‌ها از مجموعۀ شبکۀ کتابخانه‌ها و همچنین کتابخانۀ مجازی آن استفاده کنند. ارائۀ گزارش این فعالیت‌ها در نمایشگاه باعث آشنایی بازدیدکنندگان از این شبکه و ترغیب آنها برای استفاده از این ظرفیت می‌شود.

وی دربارۀ فعالیت‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در حوزۀ کتاب و ترویج کتابخوانی در میان شهروندان گفت: این سازمان در شهرداری تهران متولی امر کتاب است. به جز شبکۀ کتابخانه‌های عمومی شهر تهران، امسال چهار اتوبوس کتابگرد هدهد با همکاری سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه به این شبکه اضافه شده است. این اتوبوس‌ها به صورت کتابخانۀ سیار فضاسازی شده و با ایجاد نمای بیرونی زیبا در چهار محور کودک، نوجوان، خانواده و انقلاب اسلامی خدمت‌رسانی می‌کنند. اتوبوس‌ها به نقاطی می‌روند که شهرداری نتوانسته در آن نقاط کتابخانه و فضای فرهنگی ایجاد کند. خدمت‌رسانی کتابخانۀ هدهد در ایام نوروز امسال آغاز شده و استقبال بی‌نظیری توسط شهروندان از آن به عمل آمد است.

کرد افزود: در کتابخانۀ دیجیتال سازمان بالغ بر 130هزار جلد کتاب دیجیتال و مقاله بارگذاری شده است که شهروندان می‌توانند به صورت رایگان از خدمات آن بهره‌مند شوند. در فرصت‌های مختلف مسابقات کتابخوانی مجازی برگزاری می‌شود که تاکنون استقبال خوبی از این مسابقات شده است.

وی دربارۀ استقبال بازدیدکنندگان نمایشگاه از فرهنگسرا عنوان کرد: استقبال ویژه‌ای از فرهنگسرا نسبت به سایر غرفه‌ها می‌شود و رضایت زیادی از آن وجود دارد. سال گذشته خدمات رباتیک در فرهنگسرا ارائه شد و در پایان نمایشگاه سال گذشته علاقه‌مندان در رده‌های سنی مختلف با ربات‌های ساخته شده، مسابقات رباتیک برگزار کردند. مرکز علم باغ کتاب نیز با تجهیزات خود آزمایش‌های جذاب فیزیک و شیمی اجرا می‌کرد، این برنامه ابزار مناسبی برای شناساندن علم فیزیک و شیمی به علاقه‌مندان را فراهم کرد. بخش کودک نیز از جمله بخش‌های پربازدید فرهنگسرا بود. استقبال از فرهنگسرا مجموعاً رضایت‌بخش بود. امسال نیز مشابه همین برنامه‌ها اجراء خواهد شد و امید است مراجعه‌کنندگان ضمن لذت از این برنامه‌ها با جذابیت‌های دنیای علم بیش‌تر آشنا شوند.

کرد در پایان گفت: با توجه به اینکه عصر ارتباطات است، هرچه از طریق دنیای دیجیتال نمایشگاه بیش‌تر معرفی شود و هرچه در حوزۀ تبلیغات بیش‌تر کار کنند، مؤثرتر خواهد بود. اگر خدمات حاشیه‌ای نمایشگاه را بهتر معرفی کنند، قطعاً استقبال بیش‌تری از نمایشگاه صورت می‌گیرد. یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند باعث افزایش استقبال از نمایشگاه شود افزایش  خدمات مربوط به خرید کتاب برای دانشجویان است. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: