کد خبر: 46995
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 اسفند 1401 - 07:00

داخلی

»

کتاب

فراز و فرود تولید منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «فراز و فرود تولید، گفت‌وگو با مهندس ناصر بکتاش» با مصاحبه، تدوین و پژوهش پیمانه صالحی و محمدحسین یزدانی‌راد از سوی انتشارات روزنه منتشر شد.
فراز و فرود تولید منتشر شد

به گزارش لیزنا، این اثر پژوهشی ساختارمند بر مبنای طرح‌های تاریخ شفاهی است. مهندس بکتاش دانش‌آموختة مهندسی راه و ساختمان، معماری و شهرسازی و محاسبات ساختمان و سازه، و مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیرة «شرکت دُرین کاشان» و عضو هیئت‌مدیرة «شرکت دپوماسه»، «شرکت ماد آسفالت»، «شرکت پج» و «شرکت فرآورده‌های معدنی»، بیش از چهار دهه از حیات پُربار خویش را در راه روشن نگه‌داشتن مشعل تولید در این مرز و بوم گذرانده است. تجربه‌های ارزشمند و روش‌های خلّاقانة‌ این کارآفرینِ ممتاز و صنعتگر خوش‌فکر که در قاب شفاف خاطراتش نقش بسته، بارقه‌های امید را در دل کارآفرینان جوان روش می‌کند. عشق به تولید و سرزمین آباء و اجدادی گذر از ناملایمات را برایش هموار ساخته، و شرکت دُرین کاشان را همچنان در اوج نگه داشته و قهرمانی صنعت را نصیب آن کرده است. این کتاب ضمن شرح پیشینة خاندان پدری و مادری مصاحبه‌شونده، به‌دلیل تشریح راهکارهای رونق تولید در کشور، ارائه توصیه‌های راهگشا به کارآفرینان، بیان ویژگی‌های طرح‌های عمرانی، فراز و نشیب عملکرد شرکت‌های مرتبط با صنعت شن و ماسه و آسفالت، شکوفایی دُرین کاشان و موفقیت‌های زیرمجموعه‌های دانش‌بنیان آن، برای علاقه‌مندان مفید و جالب خواهد بود.

فراز و فرود تولید علاوه‌بر مقدمة تفصیلی تدوینگران و یادداشت مصاحبه‌شونده دارای پنج فصل و پیوست‌های گاه‌شمار زندگی، گزیدة اسناد، گزیدة روزنامه‌ها، گزیدة تصاویر، منابع و نمایه است. فصل نخست، «پیشینة خانوادگی» ضمن تبیین تبارِ خانوادگی مصاحبه‌شونده و طریقت بکتاشیه، به تفصیل به فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی مهدی بکتاشی پرداخته است. همچنین دوران کودکی و نوجوانی راوی را مرور کرده است. فصل دوم، «تحصیل در آمریکا» به تکمیل دانسته‌ها در نیویورک در مقطع کارشناسی‌ارشد راه و ساختمان، معماری و شهرسازی و محاسبات ساختمان و سازه اختصاص دارد. فصل سوم، «طرح‌های عمرانی» ضمن بررسی طرح‌های عمرانی اجراشده توسط مصاحبه‌شونده، به دوران فعالیت در شهرداری تهران و پایگاه هوایی نوژه پرداخته است و مراحل شکل‌گیری شهرک الوند را شرح داده است. فصل چهارم، «گذر از طوفان حوادث» به حوادث آستانة انقلاب و مدرسه‌سازی اشاره دارد. همچنین نحوة ورود به صنعت شن و ماسه و راه‌اندازی شرکت‌های دپوماسه و ماد آسفالت را تحلیل کرده است. فصل پنجم، «شرکت دُرین کاشان»، به تفصیل به نحوة خریداری دُرین و نیز راه‌اندازی و احیای آن اختصاص دارد. همچنین فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان زیرمجموعة آن را موشکافی کرده است.