کد خبر: 47017
تاریخ انتشار: یکشنبه, 07 اسفند 1401 - 08:21

داخلی

»

کتاب

کتاب «هوش مصنوعی در آرشیو و کتابخانه‌ها» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «هوش مصنوعی و نظام­های خبره در آرشیو و کتابخانه­‌ها» به نویسندگی قنبر احمدی در سه فصل نقش هوش مصنوعی و نظام‌های خبره در فرایند ذخیره  و بازیابی منابع در آرشیو و کتابخانه ها، پردازش زبان طبیعی، داده کاوی و متن کاوی منتشر شد.
کتاب «هوش مصنوعی در آرشیو و کتابخانه‌ها» منتشر شد

به گزارش لیزنا، این کتاب به قلم  قنبر احمدی در سه فصل نقش هوش مصنوعی و نظام‌های خبره در فرایند ذخیره  و بازیابی منابع در آرشیو و کتابخانه ها، پردازش زبان طبیعی، داده کاوی و متن کاوی را بررسی کرده است. انتشارات آبگینه هنر این کتاب را در 264 صفحه منتشر کرده است.

هوش مصنوعی و نظام­های خبره در آرشیو و کتابخانه­ها را می­توان در ذخیره­سازی، به­کارگیری و فروش محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و عاملی برای سازماندهی، تبادل و یکپارچگی منابع مختلف دانش به­کار گرفت.

همچنین می‌توان به­عنوان یک فناوری ایده آل برای فراهم­آوری منابع، نگهداری و ثبت دانش، به ویژه در محیط‌های امروزی که سازمان ها با مهندسی مجدد، کوچک سازی، بازنشستگی زودرس مدیران ارشد خود مواجه­اند، به کار گرفت. هوش مصنوعی و نظام های خبره در آرشیو و کتابخانه­ها امکان اجرای امور با سرعت و کیفیت بالا و مناسب را برای کاربران فراهم و کسب منابع و دانش را به صورت لحظه ای امکان پذیر می کنند؛ زیرا شناسایی دانش را تسهیل، قابلیت شناخت بهتر دانش را از طریق فنون مدل سازی فراهم، به درک روش های حل مسأله کمک و اشتراک منابع و بازیابی دانش را تسهیل خواهند کرد.

هوش مصنوعی را می توان در مسائلی مثل اشتراک گذاری دانش، تبدیل دانش فردی به دانش جمعی و تشکیل سازمان های دانش محور به­کار گرفت و با کدگذاری دانش به ارزش افزوده تجاری دست یافت.  در این کتاب تصویر و چشم اندازی از عملکرد نظام های خبره و هوشمند در انتخاب، ذخیره، جستجو، بازیابی و انتقال منابع در آرشیو و کتابخانه ها ارائه شده است .

پیش از این نیز از این نویسنده، کتاب ذخیره و بازیابی تصاویر و فیلم‌ها در رسانه‌های خبری، کتاب فناوری نوین اطلاعات در آرشیو و کتابخانه‌ها و کتاب راهنمای تدوین و نگارش پایان نامه منتشر شده است.