کد خبر: 47585
تاریخ انتشار: سه شنبه, 10 مرداد 1402 - 20:01

داخلی

»

کتاب

معرفی ویراست ششم کتاب «رده بندی دهدهی دیوئی: اسلام»

منبع : لیزنا
ویراست ششم کتاب «رده بندی دهدهی دیوئی: اسلام» در سال 1401 به کوشش طاهره یعقوب پور نرگسی منتشر شد، چرا که از زمان انتشار ویرایش پنجم  تاکنون هنگام تعیین شماره رده بندی برخی کتاب ها، نیاز به اضافات و تغییراتی در شماره های رده بندی اسلام مشاهده شده بود.
معرفی ویراست ششم کتاب «رده بندی دهدهی دیوئی: اسلام»

به گزارش خبرنگار لیزنا، ویراست ششم کتاب «رده بندی دهدهی دیوئی: اسلام» به دلیل ضرورت اعمال اصلاحاتی در متن و نمایه نسبی در سال 1401 منتشر شد.

سال‌هاست که بسیاری از کتابخانه های دنیا، کتابهای خود را بر اساس رده بندی دیوئی نظم داده اند و از آنجا که در این رده بندی به مسائل و فرهنگ شرق چندان توجهی نشده است کشورهای دیگر به مقتضای فرهنگ، تاریخ و ادب خود به تغییراتی در آن نیاز پیدا کردند و دیوئی این تغییرات را روا دانسته است. در ایران، تغییراتی در رده دین اسلام، زبان و ادبیات ایرانی و تاریخ و جغرافیای ایران  اعمال شده و کتابِ رده بندی مناسب هریک از این  رده ها تهیه شده است.

مرحوم احمد طاهری عراقی، رده بندی حوزه دین اسلام را گسترش داد و «رده بندی دهدهی دیوئی: اسلام» را تدوین کرد. ویراست ششم کتاب «رده بندی دهدهی دیوئی: اسلام» در سال 1401 به کوشش طاهره یعقوب پور نرگسی منتشر شد، چرا که از زمان انتشار ویرایش پنجم در سال 1383 تاکنون هنگام تعیین شماره رده بندی برخی کتاب ها، نیاز به اضافات و تغییراتی در شماره های رده بندی اسلام مشاهده شده بود.

همچنین ضرورت اعمال اصلاحاتی در متن و نمایه نسبی سبب انتشار این ویرایش جدید شد. در این ویرایش برای موضوع های جدید شماره مناسب تعیین و به نمایه نسبی  اضافه شده و نیز اشکالات متن و نمایه ویراست قبلی رفع شده است.

در ویرایش ششم به منظور ایجاد یکدستی و و رفع مشکلات نمایه نسبیِ ویرایش قبلی، درمقابل کلیه واژگان مترادفی که به متن راه پیدا کرده اند، شماره رده بندی آمده است. همچنین واژگانی که بیش از یک شماره رده بندی دارند  یا املای دیگری دارند به واژه برگزیده ارجاع شدند و به منظور افزایش سرعت در بازیابی در نمایه نسبی، نمایه های اصلی پررنگ نشان داده شده است و برای جلوگیری از تکرار پانویس یادداشت های مربوط به تقسیمات جغرافیایی و جدول زبان ها، در اولین محل اشاره به آنها، ذیل شماره های 025/297 و 139/-132/297 درج شده است.

ویراست ششم کتاب «رده بندی دهدهی دیوئی: اسلام» در 77 صفحه و شمارگان 200 نسخه توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شده است.