کد خبر: 42886
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 آذر 1399 - 22:34

داخلی

»

تورقی و درنگی و گوشه چمنی

تورقی و درنگی و گوشه چمنی

منبع : لیزنا
سید ابراهیم عمرانی
تورقی و درنگی و گوشه چمنی

سید ابراهیم عمرانی، سردبیر: سلام دارم به خوانندگان عزیز لیزنا و حامیان همیشگی که یازده‌سال کنارمان بودند و با بد و خوبمان تا اینجای داستان ساخته‌اند. ما هم با همه همکارانمان و مشاوران بزرگوارمان و نویسندگان خوبمان، تلاش کردیم مستقل بمانیم. اگر هم دوام آوردیم و هنوز می بینیم که در روز چند هزار نفر می آیند و مطالبمان را اگر نخوانند هم نُکی می زنند، شاید نتیجه پرهیزمان از غلطیدن به دامانی باشد در یمین و یسار یا فراز و فرود، که امیدواریم همین باشد.

خوب وقت شما را می‌گیرم که به آکاهی شما عزیزانم برسانم،  لیزنا دو ستون تازه به ستونهای خود می افزاید، در این یادداشت که در واقع نوشته شماره صفر این ستون خواهد شد، یکی از آن دو را حضورتان معرفی می کنیم و دومی را نیز در یادداشتی دیگر خدمتتان تقدیم می‌کنیم، و هر دو مولود یلدا.

و اما، ستون اول:

تورقی و درنگی و گوشه چمنی

ستونی که مدتها به دنبالش بوده‌‌ایم و اینک به نظر می رسد که بتواند با کمک یکی از اساتید پیش‌کسوت که مسئولیش را پذیرفته‌اند، شکل بگیرد و ادامه یابد. ستونی با عنوان "تورقی و درنگی و گوشه چمنی".

ستونی برای آنانکه می‌خوانند، و از خوانده‌ها نیز لذت می‌برند. نوشته هایی، بیشتر در رابطه با آنچه می‌خوانیم و گاهی آنچه می‌اندیشیم. نوشته هایی توام با درنگ، با تامل و با عمیق شدن در مفاهیم و اندیشه‌ها. نوشته‌هایی در این سالها به دستمان رسیده که این ویژگیها را داشته‌اند، و نگاهی سرشار از تفکر و تعمق به نوشته‌ای و به کتابی و حتی به زندگی استادی بوده، یا به موضوعی در دور و برمان، لیکن ستون مشخصی برای این درنگ-نوشته ها، نداشتیم و آنها را بنا به تشخیص خودمان یا به سرمقاله فرستادیم که نمونه های زیادش آثار و نوشته‌های دکتر یزدان منصوریان عزیز بوده که درباره کتابی مطلبی نوشته‌اند و از خوانده‌های تازه خود یادداشتی به ما داده‌اند که خوشبختانه با استقبال بسیار زیادی هم همراه بوده ، و گاهی هم به ستون گاهی دور – گاهی نزدیک فرستاده شده که اینک مسئولیتش با سرکار خانم دکتر فاطمة پازوکی گرامی است.

چه کسی این ستون را آغاز می کند؟   

..... و ادامه می‌دهد و مدیریت می کند؟ این ستون به دست توانای استاد پیش کسوت جناب آقای حمید محسنی، کتابدار،‌ ناشر و خواننده حرفه‌ای و نویسنده ای خوش‌قلم سپرده می شود که حتما تا کنون نوشته‌هایشان را در وب‌لاگ ایشان و در گروههای بحث کتابداران خوانده‌اید. یادداشتهایی جذاب و نتیجة غور و درنگ در خوانده‌ها ، و نگاهی پویا به دور و بر حوزة ما و آدمهای این اجتماع و شاید هم جماعتهای همسایه.

شما هم می‌توانید نویسنده این ستون باشید، البته با نظر ایشان. یادداشتها و دل نوشته ها و خوانده‌های شما به ایشان واگذار می‌شود تا با داورانی که برای ستون انتخاب می‌شوند، به رای گذاشته شود.

از چه تاریخی شروع می‌شود؟

از یلدا که جشن زایش ایرانیان بوده و هست. جشن تولد جوانه‌هایی که در زیر برف و در زیر خاک حرکت خودشان را به سوی بهار آغاز می‌کنند، تا جوانه، تا بلوغ . اول دی‌ماه روز شروع به کار این ستون است و اولین نوشته را تقدیم شما می‌کنیم.

دوره انتشار: برایش دورة انتشار در نظر نگرفته ایم، لیکن فکر می کنیم که بتوانیم هر ده روزی ستون را تازه کنیم، اگر نوشته های شما بیشتر شد، و دیدیم که نوشته ها در انتظار می‌مانند، دورة انتشار را می توانیم کمتر هم بکنیم ولی الآن برایش زمانی در نظر نگرفته‌ایم.

چرا این عنوان؟ "فراغتی و کتابی و گوشه چمنی"  

 بنا به رسم لیزنائیان در جمع صاحبان و مصاحبان لیزنا بلند بلند فکر کردیم و از تامل و درنگ و نگاهی عمیق به شعر حافظ رسیدیم که سروده بود، "فراغتی و کتابی و گوشة چمنی"  و باز همین را بلند بلند با هم خواندیم و تغییر دادیم تا بر سر این عنوان هم‌داستان شدیم و شد، " تورقی و درنگی و گوشه چمنی".

منتظر نوشته های شما هستیم.   

 

عمرانی، سیدابراهیم (1399). تورقی و درنگی و گوشه چمنی. ستون تورقی و درنگی و گوشه چمنی لیزنا: شماره صفر. 30 آذر 1399.