کد خبر: 42106
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 16 مرداد 1399 - 09:51

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار کتاب «پنجاه سال با دکتر مهدی بیانی»

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
کتاب «پنجاه سال با دکتر مهدی بیانی» شرحی بر احوال مهدی بیانی نخستین رییس کتابخانه ملی ایران از سال 1346 تا 1396 است که توسط حمیدرضا قلیچ خانی نوشته شده و جز کتاب های ویژه در انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران موجود است.
انتشار کتاب «پنجاه سال با دکتر مهدی بیانی»

به گزارش لیزنا، دکتر مهدی بیانی از خاندان مستوفیان فراهان در سال 1287 در همدان متولد شد. وی از نخستین فارغ التحصیلان مقطع دکترای ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از نخستین نسل فهرست نویسان و نسخه شناسان عصر معاصر است.

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در شرحی که بر این کتاب نوشته است به حضور دکتر مهدی بیانی در حیات هشتاد ساله کتابخانه ملی اشاره کرده است و معتقد است نام دکتر مهدی بیانی در کتابخانه ملی ایران پر رنگ و قابل توجه است. چراکه وی نخستین رییس کتابخانه ملی بود.

در کتاب «پنجاه سال با دکتر مهدی بیانی» علاوه بر شرحی بر احوال و آثار این هنرمند و هنرشناس فرهیخته به نقد و بررسی کتاب «احوال و آثار خوشنویسان» پرداخته و به همین دلیل این کتاب علاوه بر زندگینامه دکتر بیانی، مرجعی برای پژوهشگران و به ویژه محققان عرصه خط و خوشنویسی به شمار می رود.

همچنین کتاب «پنجاه سال با دکتر مهدی بیانی» که در آستانه پنجاهمین سال درگذشت مهدی بیانی منتشر شده است شامل تصاویری از اسناد، احکام و مکاتبات و تصاویر رقعه ها و نسخه های کمتر دیده شده است که در دوره دکتر بیانی امکان نشر رنگی و با کیفیت آنها فراهم نبوده است.

این کتاب از جمله کتاب های ویژه انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است و علا‌قمندان برای تهیه این کتاب می توانند به صورت غیر حضوری به فروشگاه آنلاین انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به آدرس: http://bookshop.nlai.ir  مراجعه کنند.