کد خبر: 43905
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 خرداد 1400 - 08:10

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

اصطلاحنامه عمومی ادارات منتشر شد

منبع : لیزنا
اصطلاحنامه عمومی ادارات بااستفاده از فناوری های وب معنایی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد.
اصطلاحنامه عمومی ادارات منتشر شد

به گزارش لیزنا، اصطلاحنامه  عمومی ادارات  تدوین و  در وب منتشر شد. این اصطلاحنامه شامل 542 واژه عمومی در 23 مجموعه است که برای اختصاص موضوع به نامه‌های اداری به‌کار می‌رود.

فریبرز خسروی  مجری طرح هدف از تدوین این اصطلاحنامه را یکسان‌سازی و استفاده از واژگان کنترل‌شده در سامانه اتوماسیون‌های اداری کشور  اعلام کرد و گفت: برای تدوین این اصطلاحنامه اصطلاحات به‌کاررفته در چند سامانه اداری در ایران ملاک کار قرار گرفت. اصطلاحات با بیشترین بسامد انتخاب و روابط سلسله‌مراتبی و غیر سلسله‌مراتبی بین آنها برقرار شد. در حال حاضر این اصطلاحنامه همانند اصطلاحنامه های  معروف دنیا، مانند اصطلاحنامه یونسکو و Agrovoc  با استفاده از فناوری های وب معنایی SKOS/RDF  در Skosmos منتشر شده است. اصطلاحنامه چندزبانه  فرهنگی  معروف به اصفا و اصطلاحنامه پزشکی فارسی  هم به زودی در Skosmos منتشر خواهند شد.

سعیده اکبری داریان درباره مراحل فنی کار گفت: ورود اطلاعات اصطلاحات در اکسل سازگار با SKOS،  کانورت  اصطلاحات از اکسل به RDF  و  تعریف پروژه در Vocbench، اعتبارسنجی های ساختاری  و محتوایی  با  Toolهای مناسب و انتشار آن در Skosmos.

وی گفت:لازم به ذکر است تدوین این اصطلاحنامه را آزیتا مالمیر و  امور فنی انتشار در Skosmos  را  حسن باقری مهابادی برعهده داشتند.

علاقمندان می توانند برای مشاهده اصطلاحنامه  عمومی ادارات به آدرس مراجعه کنند.