کد خبر: 44523
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 مهر 1400 - 23:03

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

پاسخ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به انتقادهای کارکنان

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در انجام فعالیت های جمعی، در سازمان بزرگی چون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همواره انتقادهایی وجود داشته است و من هم همیشه پذیرای انتقادهای مطرح شده بوده ام و معتقدم انتقاد در جهت بهبود اوضاع امری نیکو است اما به شرطی که منصفانه باشد.
پاسخ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به انتقادهای کارکنان

به گزارش لیزنا، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به انتقادهای مطرح شده از سوی کارکنان پاسخ داد و گفت:‌ اگر بخواهیم فارغ از جهت گیری هایی که در نامه مستتر است، موضوع بررسی شود، اینگونه تصور می شود که در این دوره از مدیریت در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، هیچ اقدام ارزنده ای به انجام نرسیده است. در حالی که چنین نیست و به اعتقاد من این نوع برداشت از مجموع فعالیت های انجام شده بی انصافی در حق کارکنان تلاشگر سازمان و یک امر فاصله دار از واقعیت است. نمی توان ادعا کرد فعالیت های انجام شده به نفع سازمان نبوده و اگر با جزئیات درباره فعالیت های به انجام رسیده صحبت شود؛ متوجه خواهیم شد هریک از این اقدامات در جایگاه خود می توانند منشا یک تحول در سازمان باشند.

وی ادامه داد: برخی از کارمندان ما به خوبی به یاد می آورند که پیش از این دوره مدیریت، از جهت نوع قرارداد جایگاه اداری روشنی نداشتند و به آینده کاری خود در سازمان مطمئن نبودند. اما در حال حاضر در نوع قراردادها، تغییر وضعیت صورت گرفته و به وضعیت استخدامی، رسمی و آزمایشی تبدیل شده و به تدریج کارمندان در خصوص قراردادها تعیین تکلیف می شوند. نکته دیگر این است که در 15 سال گذشته در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سخنی از آزمون استخدامی نبوده ولی این ظرفیت در این دوره مدیریت محقق شده است. بنابراین آنچه به عنوان ظلم و اجحاف در حق افراد مطرح شد، خلاف واقع است. البته من سخن کارمندان را از این جهت که در زندگی تحت فشار هستند؛ می پذیرم. اما این موضوع تنها مربوط به کارمندان سازمان اسناد و کتابخانه ملی نمی شود و مشکلاتی از این دست به طور کلی در جامعه وجود دارد. زیرا شرایط اقتصادی نامناسب، نبود بودجه، محدودیت ها و دلایل مختلف که دولت همواره با آن دست و پنجه نرم کرده، بر هیچ یک از ما پوشیده نیست و تلاش این است که همه اقشار جامعه در شرایط بهتری قرار گیرند. بنابراین قبول دارم که فشار وجود دارد منتها واقعیت این است که سازمان هم یک ظرفیتی دارد.

بروجردی تاکید کرد: بیش از 85 درصد از اعتباری که به سازمان اختصاص داده شده، صرف پرسنل می شود و با این هزینه طبیعتا نمی توان فعالیت های گسترده ای انجام داد و خوب برای این موضوع هم تدبیری اندیشیدیم و با راه اندازی بنیاد حامیان اسناد و کتابخانه ملی و مذاکراتی که انجام دادیم توانستیم اعتباراتی را جذب کنیم تا به امور تخصصی و آنچه رسالت ذاتی سازمان است، دست یابیم. همچنین برای حفظ و نگهداری بهینه از داشته های و میراث ملی در بخش آرشیو دو طبقه قفسه بندی ریلی راه اندازی کردیم که عملیاتی کردن این پروژه هزینه بَر بوده است. ضمن اینکه از آغاز عمر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تا امروز بایگانی راکد وجود نداشت ولی در این دوره این مهم محقق شد و 9 هزار متر زمین برای تاسیس و ایجاد بایگانی راکد تامین شد و توانستیم طرح بایگانی راکد را به انجام برسانیم. بنابراین به ثمر رساندن اقداماتی از این دست قطعا هزینه بردار است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: سازمان نیاز به رشد دارد و باید در موقعیت بین المللی خود بدرخشد و در بین کتابخانه های ملی دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد که رسیدن به این مطلوب نیاز به اعتبار دارد. با در نظر گرفتن فعالیت های به ثمر رسیده، این مهم قابل تامل و تایید است که اقدامات صورت گرفته، درست بوده است. بنابراین این تصور که دارایی ها، امکانات و همه توان صرف پرسنل شود؛ نادرست است. زیرا به معنای نادیده گرفته شدن جایگاه اسناد و کتابخانه ملی در سطح ملی و بین المللی است. افرادی که این نامه را نوشتند یا از فعالیت های به انجام رسیده بی اطلاع بودند و  یا اگرهم اطلاع داشتند نخواستند این دانش و آگاهی به سطح جامعه تسری پیدا کند و در این میان سازمان متضرر می شود.

وی گفت: بنابراین اگر نگاه دقیق به انتقادهایی که از سوی کارکنان مطرح شده بیاندازیم، متوجه خواهیم شد بیشتر از روی بی اطلاعی و نا آگاهی نسبت به اقدامات صورت گرفته در سازمان نشات می گیرد. اگر همکاران فکر می کنند نسبت به شرایط موجود باید تغییر وضعیتی برای آنها فراهم شود، باید بگویم که من و جمع مدیران سازمان همه تلاش خود را انجام داده ایم تا شرایط رفاهی بهتری برای کارکنان فراهم شود. به عنوان مثال بیمه تکمیلی که برای دوستان در نظر گرفته شد، سپاس همکاران در کل سازمان را به همراه داشت و سئوال من این است که این نوع خدمات درحوزه بیمه تکمیلی در دوره کدامیک از مدیران وجود داشته است؟ واقعیت این است که در بحث بیمه ما نیازهای آینده مجموعه از جمله بیمه تکمیلی و بیمه عمر را درنظر گرفته ایم و از سوی دیگر در بحث حقوق دریافتی، 50 درصد افزایش حقوق در تمامی سطوح کارمندی و خدماتی داشته ایم و اگر منصفانه عملکرد سازمان در همه بخش ها مورد ارزیابی قرار گیرد، باید این نکات را هم بازگو کنند.

اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: در انجام فعالیت های جمعی در سازمان بزرگی چون سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همواره انتقادهایی وجود داشته است و من هم همیشه پذیرای انتقادهای مطرح شده بوده ام و معتقدم انتقاد در جهت بهبود اوضاع امری نیکو است اما به شرطی که منصفانه باشد. به شکل مصداقی به شبکه داخلی سازمان (اینترانت) اشاره می کنم. در کدام دوره مدیریت کارکنان اینچنین به صراحت نقطه نظرها و انتقادات های خود را مطرح می کردند؟ اما در این دوره این ظرفیت برای پرسنل ایجاد شد و به راحتی می توانند همه نکات را مطرح کنند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: اگر بخواهیم در جامعه جهانی زندگی کنیم باید رویه، روش ها را تغییر داد و با استفاده از امکانات به روز، مانند بهره گیری از تکنولوژی نیازهای سازمان را تامین کنیم. به عنوان مثال شرایط و امکاناتی فراهم شود که به سمت دیجیتال شدن منابع حرکت کنیم تا بی نیاز از منابع به شکل فیزیکی شویم و به این ترتیب بهترین استفاده از فضای مجازی را داشته باشیم.

بروجردی گفت: اگر موضوع عدم توانایی و قابلیت مدیران مطرح شده است، باید به این نکته اشاره کنم که در انتخاب مدیران همواره بحث جوانگرایی مطرح بوده است. زیرا جوانان آینده سازان این سرزمین هستند و باید به آنها میدان داد تا رشد کنند. به عنوان مثال در 12 استان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هیچ مدیر بانویی حضور نداشت و اکنون برای چهار مدیر زن در استان ها حکم خورده است و اتفاقا یکی از مدیران زن استانی در جشنواره شهید رجایی به عنوان مدیر نمونه برگزیده شد. خب چرا نباید میدان به جوانان تازه نفس در عرصه مدیریت داد. بنابراین اگر نقدی وجود دارد باید همه جوانب و البته جانب انصاف رعایت شود. البته این بی انصافی از بی اطلاعی و ناآگاهی نشات می گیرد و این ناآگاهی آزار دهنده است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: بنده برای نخستین بار نیست که مسئولیت سازمانی دارم. پیش از این به مدت چهار سال معاون وزیر بوده ام و چهار سال به عنوان مدیر کل در وزارت کشور خدمت کرده ام با این اوصاف مگر می شود که ندانم که چه کار می خواهم انجام دهم؟ برای من توجه به ایمن سازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مهم بوده است. اوایل حضور در سازمان متوجه شدم که ساختنمان اسناد و کتابخانه مجهز به دستگاه اعلام و اطفای حریق نیستند و خب این موضوع مهمی بود که در اولویت قرار گرفت و در گام نخست تمرکز اعتبارات بر انجام این کار مهم و حیاتی قرار گرفت تا داشته ها و میراث ملی در امان بماند.

وی ادامه داد: از مسائل مطرح شده، فعالیت های استارتاپی و ساختمان اختصاص داده شده به آن بود. در توضیح این مطلب باید بگویم که اعتبار احیا و بازسازی این ساختمای از محل اعتبارات سازمان نبود. بلکه اعتبار مالی آن را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین کرد و سازمان اسناد و کتابخانه ایران حتی یک ریال از اعتبارات خود هزینه نکرد. فعالیت استارتاپی به این منظور آغاز شد که در آینده با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی مانند هوش مصنوعی بتوان فعالیت های روزآمدی را انجام داد. ضمن اینکه زمینه کار و فعالیت را برای جوانان علاقمند به این حوزه نیز فراهم شده است.

بروجردی تصریح کرد: از دیگر مباحث مطرح شده این بود که سازمان اسناد و کتابخانه ملی فعالیت سیاسی می کند. بنده کاملا این موضوع را تکذیب می کنم. از ابتدا به این نکته توجه داشتم که کار سیاسی را درون سازمان نیاورم. بنابراین برخلاف ادعای مطرح شده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هرگز محملی برای فعالیت های سیاسی نبوده است. درباره اشاره ای که به دعوت از زنان اصلاح طلب شد باید متذکر که ما از مدیران زن در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی دعوت کردیم و عملکرد سازمان را شریح دادیم. ضمن اینکه به طور مشخص نام برخی از بانوان ذکر شده بود که اصلا در آن جلسه حضور نداشتند. بنابراین انصاف نیست که بدون اطلاع مطلبی منتشر شود -البته بنده حق شکایت را بر خود قائل می دانم- و این نا آگاهی از حیطه اخلاق خبرنگاری به دور است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: درباره ادعای بیان شده مبنی بر 24 میلیارد درآمد اوراق امحایی سازمان باید بگویم که اشاره نشده که این عدد به ریال است یا به تومان که البته در اصل ماجرا فرقی نمی کند. چون اگر منظور 24 میلیارد تومان است باید بگویم کل درآمد اوراق امحایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال گذشته 19 میلیارد تومان بوده است. نکته دیگر اینکه وقتی درآمدزایی برای سازمان وجود داشته باشد اجازه خرج کردن آن وجود ندارد و باید به خزانه رود و در نهایت به تناسب زمان و نیاز در اختیار سازمان قرار می دهد. نکته دیگر این است که سازمان بازرسی کل کشور نمایندگانی در سازمان دارد که در همه مناقصه و مزایده ها حضور دارند و اگر موردی بود حتما مطرح می کردند.

وی در پایان گفت: بحثی که مطرح شده بود تعداد پرسنل حوزه ریاست بود که گفته شده بود این حوزه از فعالیت سازمان 70 نفر پرسنل دارد، این موضوع کذب است چون زمانی که من آمدم تنها 5 نفر را با خود آوردم و تعداد کارکنان این بخش براساس این مستندات موجود است و به این عدد نمی رسد. ضمن اینکه هیچ یک از آنها جایگاه مدیریتی ندارند و به عنوان کارشناس به فعالیت هستند.