کد خبر: 45660
تاریخ انتشار: یکشنبه, 18 ارديبهشت 1401 - 13:18

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

اثر پژوهشی « گنجینه مُهر رضوی » به چاپ رسید

منبع : لیزنا
اثر پژوهشی آمنه موسوی کارشناس نمایه‌سازی و مستندسازی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با عنوان «گنجینه مُهر رضوی: بررسی مهرهای موجود در اسناد آستان قدس رضوی» به چاپ رسید.
اثر پژوهشی « گنجینه مُهر رضوی » به چاپ رسید

به گزارش لیزنا، موسوی، مهر را اولین عنصر در شناخت هویت افراد و مهم‌ترین اصل در شناخت اسناد تاریخی عنوان کرد و آن را در حکم شناسنامه برای نسل‌های قبل برشمرد.

وی، تحقیق و بررسی در مهرها را زمینه‌ساز کسب اطلاعات پیرامون اوضاع اجتماعی، فرهنگی، هنری، اقتصادی، اعتقادی و اخلاقی پیشینیان عنوان کرد.

 این پژوهشگر، کاربرد زیاد مهر را زمینه‌ساز ایجاد مشاغلی چون مهرداری، مهرسازی یا حکاکی مهر و مهر فروشی درگذشته دانست.

موسوی، وجود مهر را یکی از موضوعات اساسی در اسناد برشمرد و گفت: مرکز اسناد آستان قدس رضوی مجموعه‌ای بی نظیر از سندهای ممهور به انواع مهرهای حقیقی مربوط به اقشار مختلف اجتماعی را داراست که از ارزش بسیار بالایی به لحاظ کمی و کیفی در مباحث تاریخی، اعتقادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شناخت مهر در این اسناد پژوهشگر را در بدست آوردن ماهیت سند و صاحب مهر یاری می‌رساند، بررسی مهر اسناد را برطرف کننده ابهامات بسیاری در حیطه تاریخی عنوان کرد.

موسوی با اشاره به وجود نام، نام پدر، سیادت، شهرت، لقب، شغل، منصب وحتی در برخی موارد نام طایفه و محل تولد در سجع مهر را در مستندسازی اسامی بسیار موثر دانست.

وی همچنین قیمت گذرای اسناد بر پایه مهر شخصیت ها از جمله پادشاهان و صاحب منصبان و میزان تاثیر پذیری مهرها از وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در مشهد را از جمله دستاوردهای این پژوهش برشمرد.

پرداختن به تاریخچه مهر در تمدن اسلامی به روش‌های کنده کاری مهر، مشاغل مربوط به مهر(مهردار، حکاک و مهر فروش)، مکان مهرسازی، ویژگی‌های ظاهری و محتوایی مهرهای موجود در اسناد آستان قدس رضوی شامل شکل، سجع، محل مهر، جنس مهر، معرفی مهرصاحب منصبان وکارکنان دیوانی آستانه و مهر زنان ازدوره صفویه تا قاجاریه از جمله بخش های کتاب «گنجینه مُهر رضوی؛ بررسی مهرهای موجود در اسناد آستان قدس رضوی» به شمار می‌رود.

برچسب ها :