کد خبر: 45696
تاریخ انتشار: شنبه, 24 ارديبهشت 1401 - 08:21

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

نمایشگاه «گنج هزار ساله به روایت اسناد» در حال برگزاری است

منبع : لیزنا
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نمایشگاه «گنج هزار ساله به روایت اسناد» را در راستای معرفی مسیرهای توسعه کتابخانه در گذر تاریخ گذشته و معاصر بر پایه اسناد برگزار کرد.
نمایشگاه «گنج هزار ساله به روایت اسناد» در حال برگزاری است

به گزارش لیزنا، در این نمایشگاه که در حاشیه مراسم افتتاح مخازن گنجینه رضوی برگزار شد 22 تابلو به نمایش گذاشته شده است که تصاویر آن بازگو کننده سیر تحول توسعه کتابخانه مرکزی از بدو تاسیس تا کنون است.

بر پایه اسناد به نمایش شده در این نمایشگاه، مکان اولین کتابخانه به صورت رسمی در سال(1150 ه ق) با نام قرآن خانه مبارکه حضرتی تاسیس شد که در گوشواره جنوبی پشت ایوان طلای صحن عتیق(انقلاب امروزی) قرار داشته و دارای چندین هزار نسخه خطی و نفیس بوده است.

این اسناد تاسیس کتابخانه دوم به سال 1323ش را در صحن نو (آزادی امروز) عنوان می‌کند که دارای مخزن کتاب، قرائت خانه و جایگاه مطالعه با گنجایش 64 نفر، غرفه نفایس، محل تذهیب، صحاف و انبار بوده است.

در این نمایشگاه به تاسیس کتابخانه موقت در تالار تشریفات واقع در طبقه بالای مقبره شیخ بهایی به سال 1353 ش اشاره دارد که به دلیل تخریب کتابخانه برای گسترش آن به صورت موقت به عنوان کتابخانه درنظر گرفته شده بود.

همچنین بر پایه اسناد ارائه شده در این نمایشگاه چهارمین کتابخانه آستان قدس رضوی به سال 1356ش در ضلع شرقی صحن موزه (رواق امام خمینی) ساخته شد که دارا بخش‌های مختلفی از جمله خدمات کتابداری، مخزن کتاب چاپی اتاق محققان و بخش فیلمتک مخطوطات فهرست نگاری و . . . بوده است.

نمایش تصاویر اسناد پرداخت مواجب کارکنان کتابخانه، فرامین انتصاب کتابدارن از دیگر آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه است.

این نمایشگاه به مدت یک هفته در محل ورودی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برای بازدید علاقه مندان دایر خواهد بود.