کد خبر: 47205
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 ارديبهشت 1402 - 15:21

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

رپرتاژ آگهی:

کارآفرینی: اتکای به خود،هدف،انعطاف‌پذیری، موفقیت مالی و میراث فکری

منبع : لیزنا
پلتفرم مؤسسه دانش بنیان مهر کتاب قاصدک فضایی مجازی برای ارائه و فروش کتاب های چاپی و صوتی طراحی و ارائه می دهد و در حال حاضر بیش از 160 ناشر و کتابفروشی در سراسر کشور به آن متصل هستند و بیش از 13000 کاربر دارد.
کارآفرینی: اتکای به خود،هدف،انعطاف‌پذیری، موفقیت مالی و میراث فکری

لیزنا؛ رپرتاژ آگهی:

وقتی کارآفرینی با موانع اقتصادی ـ اجتماعی روبرو است، چه انگیزه‌ای باعث می‌شود کارآفرینان سرمایه‌گذاری کنند؟ اگرچه انگیزه های فردی متفاوت و مخصوص به خود است، بسیاری از کارآفرینان توسط یک یا چند مورد از انگیزه ها مانند اتکای به خود (خودگردانی)،  هدف، انعطاف پذیری، موفقیت مالی و میراث فکری (برای تأثیرگذاری اجتماعی) حرکت خود را آغاز می کنند.

کارآفرینان افرادی هستند که می خواهند رئیس خود باشند، اهداف خود را تعیین کنند، پیشرفت خود را کنترل کنند و کسب و کار خود را آنطور که می خواهند اداره کنند. آن‌ها می‌دانند که موفقیت یا شکست کسب‌ وکارشان به خودشان بستگی دارد، اما این را یک مسئولیت و بار سنگین نمی‌دانند. این نشانگر آزادی عمل و مسئولیت پذیری آنهاست. بسیاری از کارآفرینان چشم انداز روشنی از آنچه می خواهند به انجام برسانند دارند و خستگی ناپذیر برای تحقق آن تلاش خواهند کرد. آنها واقعاً بر این باورند که محصول یا خدماتی دارند که خلاءهای موجود را پر می کنند و با یک تعهد یک جانبه مجبور به حرکت رو به جلو هستند. آنها از رکود و ایستایی گریزانند و ترجیح می دهند در حین حرکت رو به جلو شکست را تجربه کنند تا اینکه در بی تحرکی دچار ضعف شوند.

 بدون شک چنین رفتاری ریشه در این دارد که بعضی افراد نمی توانند خود را با فرهنگ سازمانی تطبیق دهند. کارآفرینان اغلب به دنبال این هستند که خود را از این محدودیت‌ها رها کنند، تعادل بین کار و زندگی خود پیدا کنند، یا در محدوده زمانی خاص و با روش‌هایی کار کنند که ممکن است غیر متعارف باشد. این بدان معنا نیست که آنها ساعات کمتری کار می کنند ـ اغلب، به خصوص در مراحل اولیه رشد یک کسب و کار، طولانی تر و سخت تر کار می کنند  ـ بلکه، آنها به گونه ای کار می کنند که برای آنها غریزی است. پر واضح است که در این مسیر موفقیت مالی آنان آنی نیست. اما پتانسیل کسب درآمد از یک کسب ‌وکار بسیار موفق که کنترل کامل آن را دارند، با تلاش خود مهیا می کنند. کارآفرینان امیدوارند با نوآوری تأثیری ماندگار در جامعه بگذارند و زندگی مردم را به نحوی ملموس بهبود بخشند (Max Freedman, 2023: https://www.businessnewsdaily.com/7275-entrepreneurship-defined.html ).

با توجه به ترسیم اجمالی فضای کارآفرینی و کسب و کاری که در این محیط توسط کارآفرینان ایجاد می شود و با در نظر گرفتن اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و اقتصاد دانش بنیان، کتابداران چگونه می توانند نقش آفرینی کنند.

بازاریابی از سوی کتابخانه ها و به طریق اولی کتابداران ، برای آگاه نگه داشتن عموم کاربران و کاربران بالقوه در مورد منابع و خدماتی که با نیازها و علایق آنها مطابقت دارد، حیاتی است. در پیوند با این امر مهم کسب مهارت های بازاریابی برای کتابخانه ها و کتابداران ارزش افزوده به همراه دارد. زیرا رابط بین نیازهای کاربران، منابع و خدمات در چالش ارتقای خدمات سنتی، بازاریابی متحول شده، است. در شرایط تحول دیجیتالی ارزش رسانه های اجتماعی برای بازاریابی کتابخانه ها و ارائه خدمات و استفاده شخصی به خوبی باید درک شود. برآیند این شناخت در تحقق کارآفرینی اثربخش است. همت کتابداران در ایجاد و توسعه یک شرکت، حول یک نوآوری، آنان را به کارآفرینانی تبدیل می کند که موفقیت آنها در مدیریت علمی کسب و کار و پذیرش مخاطراتِ موفقیت است. در چنین محیطی کارآفرینی برای کتابداران چیزی فراتر از صاحب کسب و کار می شود و در نهایت به یک دیدگاه و یک سبک زندگی تبدیل می گردد. باید در نظر داشت که مسیر کارآفرینی اغلب جاده‌ای پر فراز و نشیب همراه با موانع، بن‌بست‌ها و غیر منتظره ها است. از جمله تلاش های شبانه روزی، برنامه‌هایی که شاید در مراحل اولیه به نتیجه نرسند، بودجه‌ای که کفایت نمی کند و مشتریانی که احتمال حمایت اندک آنان مأیوس کننده است. واقعیت های ذکر شده ما را با این سوال روبرو می کند که آیا برای راه اندازی یک کسب و کار چالش برانگیز کسی با میل و رغبت در چنین مسیری قدم می گذارد.

علیرغم همه سختی ها، هر ساله در سطح جهانی هزاران نفر عزم راسخ به تحقق چشم انداز خود و رفع نیازی که در جامعه می بینند، سفری کارآفرینانه را آغاز می کنند. آن‌ها کسب ‌وکارهایی را شروع می‌کنند، استارت‌آپ‌های فناوری راه‌اندازی می‌کنند یا یک ایده را به محصول یا خدمات جدید تبدیل می‌کنند و با انگیزه، الهام و برنامه ریزی مناسب، به یک کارآفرین موفق تبدیل می شوند. خوشبختانه در کشور، نیز شاهد تلاش های کارآفرینانه هستیم اگرچه با مشکلات زیادی روبرو هستند. علی رغم همه مشکلات نمونه ای موفق از کارآفرینی که توسط کتابدار خوش فکر و پرتلاش به ثمر نشسته است مؤسسه دانش بنیان مهر کتاب قاصدک با مدیرت محمد رضا نیازمند یاور علمی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران است.

وی به عنوان یک کارآفرین نیازی را شناسایی کرد که هیچ کسب و کار موجود به آن توجه نکرده بود و راه حلی برای آن نیاز ترسیم کرد. فعالیت کارآفرینانه قاصدک با یک کسب و کار جدید و اجرای یک طرح بازاریابی تجاری و توسعه آن آغاز گردید. کارنامه قاصدک نشان می دهد که سفر کارآفرینانه خود را از چند سال پیش برای کارآفرین شدن شروع کرده است. از آنجایی که انجمن کتابداری منطقه جنوب کشور از آغاز در جریان این فعالیت کارآفرینانه بود نگرانی های جدی در خصوص سرمایه مالی اولیه را شاهد بود. اما مشکلات مالی آنان را از دستیابی به اهداف کارآفرینانه باز نداشت. به دنبال گزینه‌های تامین مالی ای بودند تا منابع سنتی را دور زنند. قاصدک توانست پتانسیل بالایی را برای کسب و کار خود با همکاری، تجربه و خرد جمعی متخصصان موضوعی ایجاد کند که خود سرمایه فکری اولیه و ماشین حرکت بود و در فرایند کار سرمایه گذاری خطرپذیر را آغاز کرد. قاصدک شروعی فروتنانه بود و در طول زمان به مؤسسه ای بسیار موفق تبدیل شده است. از تغییر ایده اولیه خود برای تطبیق با تغییرات بازار نترسید.

 انجمن کتابداری منطقه جنوب کشور سعی کرده است که برای قاصدک و اهداف کارآفرینانه آن یک پشتیبان قابل اطمینان باشد و موفقیت های بیشتری را برای مؤسسه دانش بنیان مهر کتاب قاصدک آرزو دارد. در زیر از زبان این مؤسسه با فعالیت های آن آشنا می شویم.

مؤسسه دانش بنیان مهر کتاب قاصدک با سرمایه گذاری روی یک ایده و تفکر خلاق و با شناسایی نیازها و فرصت ها در زمینه های نشر چاپی و رسانه های دیجیتال در سال 1398 به منظور تبدیل شدن به تخصصی ترین مرجع خدمات حوزه کتاب با استفاده از به­ روزترین فناوری ها در جهت افزایش آگاهی کاربران طراحی شد. شرکت خلاق قاصدک با ارائه جامع ترین و معتبرترین خدمات حوزه کتاب و همچنین ایجاد دسترسی سراسری و آسان جهت تمامی کاربرانش تاسیس گردید. بدین منظور با بهره گیری از متخصصان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی و مهندسی کامپیوتر به طراحی و توسعه پلتفرمی دانش بنیان و کاربردی در راستای کمک به تجاری سازی هوشمند خدمات حوزه نشر و کتاب پرداخت. این پلتفرم فضایی مجازی جهت ارائه و فروش کتاب های چاپی و صوتی طراحی و ارائه می دهد و در حال حاضر بیش از 160 ناشر و کتابفروشی در سراسر کشور به آن متصل هستند و بیش از 13000 کاربر دارد.

آگاهی بخشی، افزایش دسترسی، کاهش هزینه، صرفه جویی در زمان، امکان مقایسه قیمت، افزایش کیفیت و تنوع از جمله ارزش های پیشنهادی هستند که اپلیکیشن قاصدک به کاربرانش ارائه می دهد.

ایجاد کانال های فروش بیشتر، افزایش درآمد، تبلیغات، یکپارچه سازی و سازماندهی منابع اطلاعاتی متنوع ناشران در سراسر کشور از جمله مزیت های رقابتی ای هستند که پلتفرم قاصدک برای ناشران و کتابفروشی های سراسر کشور فراهم آورده است. بعلاوه ارائه پنل مدیریتی ساده با کاربری آسان و با طراحی کاملا نوین و امکاناتی بی نظیر جهت سهولت استفاده و بارگذاری منابع در اختیار ناشران و کتابفروشی ها قرار داده است. این پلتفرم نه تنها شغل کتابفروشی یا انتشارات را حذف نکرده بلکه باعث تقویت آنها شده و کابران را از وجود آن آگاه می‌ کند.

پلتفرم کتاب قاصدک اولین و تنها اپلیکیشن موجود در کشور است که امکان دستیابی به نزدیکترین کتابفروشی، انتشارات و کتابخانه را بر اساس کتاب چاپی که کاربر جستجو می کند می یابد و رصد لحظه ای قیمت ها را انجام می‌ دهد.

این اپلیکیشن توسط دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، محمد رضا نیازمند، طراحی شده و اکنون در فاز دوم از چهار فاز خود می باشد. این قعالیت ارزشمند بستر همکاری میان رشته ای را برای حرفه مندان رشته با حوزه برنامه نویسی و هوش مصنوعی فراهم کرده است. از طرفی، این فعالیت کارآفرینانه برای متخصصان رشته و چند رشته دیگر اشتغال زایی ایجاد کرده است.

مهمترین دستاوردهای مؤسسه مهر کتاب قاصدک به شرح زیر است:

  • اپلیکیشن برگزیده در ششمین جشنواره ملی برترین‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی در آذر ماه 1398
  • انتخاب عنوان پژوهشگر برتر جنوب کشور توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شاخه جنوب 1398
  • نذر کتاب با کمک ناشرین و کتابفروشی های شیراز و توزیع بین بچه های کار مردادماه 1399
  • دریافت تندیس لوح معرفت و لوح سپاس نوزدهمین جشنواره‌ کتاب و رسانه در بخش ویدئو برای اثر با تیتر "معرفی کتاب پیرمرد و دریا" از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران در دی ماه 1399
  • استارتاپ برتر حوزه نشر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دی ماه 1399: طرح جامع اپلیکیشن قاصدک به عنوان طرح اول استان فارس در اجرای برنامه های فرهنگی در قالب استارتاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دریافت پژوهانه 100 میلیون ریالی.
  • نامزد دریافت جایزه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی برای آقای محمد رضا نیازمند با محوریت دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفند ماه 1399: جزو 74 نامزد راه یافته به مرحله نهایی در بین 906 اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره
  • راه اندازی واحد رسانه های دیجیتال موسسه مهر کتاب قاصدک از اسفند ماه 1399
  • مدیرهماهنگی پنجمین جشنواره آثار فرهنگی و هنری کشوری بهونه اسفندماه 1399
  • افتتاح دفتر مرکزی موسسه مهر کتاب قاصدک با همکاری مرکز کارآفرینی سونر تیر ماه 1400
  • برگزاری اولین نمایشگاه کتاب غیر حضوری قاصد مهر در استان فارس با مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مهر ماه 1400
  • استارتاپ اول در رویداد شتابدهی کوانتوم پلاس دانشگاه شیراز در بین 35 تیم استارتاپ همزمان با هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار آبان ماه 1400 و دریافت گرنت 50 میلیون تومانی
  • راه‌اندازی استودیوی حرفه‌ای ضبط صدا توسط شتاب‌دهنده تخصصی فینیکس، اپلیکیشن قاصدک و کارخانه نوآوری شیراز آذر ماه 1400
  • تاسیس واحد فرهنگی دیجیتال و اخذ مجوز فعالیت از سوی معاونت رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دی ماه 1400
  • حضور آقای محمد رضا نیازمند به عنوان کارآفرین حوزه ی نشر و کتاب در برنامه دلگشا با دعوت صدا و سیمای مرکز فارس در فروردین ماه 1400
  • حضور آقای محمد رضا نیازمند و اعضای اپلیکیشن قاصدک به عنوان کارآفرینان حوزه کتاب و نشر در برنامه طعم جوانی شبکه استانی فارس در مرداد ماه 1400
  • تبدیل شدن اپلیکیشن به پلتفرم قاصدک به دلیل گستره فعالیت بهمن ماه 1400
  • تقدیر شده در دومین جایزه کتاب سال فارس بهمن ماه 1400
  • ثبت پلتفرم قاصدک به عنوان صنعت خلاق در حوزه نشر از سوی موسسه ثبت صنایع خلاق بهمن ماه 1400
  • ثبت لوگوی قاصدک در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بهمن ماه 1400
  • ثبت پلتفرم قاصدک به عنوان فناوری واقعی و امکان بهره گیری با ضرایب بالا (سطح 8 از 9) از سوی معاونت پژوهش و فناوری (ایران تک هاب) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اسفند ماه 1400 (TRL=8)
  • کسب مقام سوم برای ایده­ی تبدیل پسماند و بازیافت کاغذ و زنجیره ارزش کتاب در استارتاپ ویکند شهر هوشمند شهریورماه 1401
  • کسب مقام دوم در رویداد ملی تا ثریا برای پلتفرم کتاب قاصدک و دریافت تسهیلات 1500 میلیارد ریالی شهریورماه 1401 و ظرفیت بالای سرمایه گذاری
  • دریافت تندیس لوح معرفت و لوح سپاس بیستمین جشنواره‌ کتاب و رسانه در بخش انتخاب مردمی برای اثر با تیتر "مزایای کتاب کودک" از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران در دی ماه 1401
  • ثبت پلتفرم قاصدک برای دومین سال پیاپی به عنوان فناوری واقعی و امکان بهره گیری با ضرایب بالا (سطح 8 از 9) از سوی معاونت پژوهش و فناوری (ایران تک هاب) وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اسفند ماه 1401 (TRL=8)
  • کسب مقام شایسته تقدیر در رویداد استارتاپی فناوری های نوین در صنعت اسفندماه 1401
  • کسب گواهی دانش بنیان از معاونت علمی ریاست جمهوری فروردین 1402
  • عضو بنیاد ملی نخبگان استان تهران از سال 1401-1402
  • بورسیه انجمن ASIS&T آمریکا از 2022-2023 برای عضویت رایگان
  • ساخت موشن گرافیک برای 54 ناشر به طور رایگان به منظور تبلیغ در فضای مجازی
  • ساخت مستند محمد بهمن بیگی نویسندة ایرانی و بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری در ایران و مصاحبه با آقای دکتر بهمن بیگی (فرزند ایشان)
  • ساخت بیش از 350 پست اینستاگرامی در قالب پادکست، ویدئوکست و عکس و اسلاید متنی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دو پیج ghasedakapp و ghasedak_books
  • ساخت بیش از 25 کلیپ مناسبتی از جمله یادروز شاعران و نویسندگان و مناسبت های مذهبی
  • ایجاد اشتغال پروژه ای و دائمی و به کارگیری کارآموزان حوزه کتاب و کامپیوتر و طراحان گرافیکی

روابط عمومی مؤسسه دانش بنیان مهر کتاب قاصدک

 

برچسب ها :