کد خبر: 47377
تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 ارديبهشت 1402 - 10:48

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

کارگاه «مهارت‌های نگارش و راه های پیشگیری از سرقت علمی» برگزار شد

منبع : لیزنا
کارگاه آموزشی «مهارت های نگارش و راه های پیشگیری از سرقت علمی» با تدریس دکتر مهدی علیپور حافظی در سي و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران  برگزار شد.
کارگاه «مهارت‌های نگارش و راه های پیشگیری از سرقت علمی» برگزار شد

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی «مهارت های نگارش و راه های پیشگیری از سرقت علمی» با تدریس دکتر مهدی علیپور حافظی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در محل سالن کتابیاران، سرای برگزاری کارگاه های آموزشی ۳۴ نمایشگاه بین المللی کتاب در ساعت ۱۷ برگزار شد.

در این نشست، اصول نویسندگی و ورود به وادی نوشتن و مراحل تالیف و ترجمه اثر اموزش داده شد.

دکتر مهدی علیپور حافظی عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اشاره به این که قدم اول نویسندگی کسب مهارت در انتقال آنچه در ذهن است روی کاغذ است  و کسب مهارت در نگارش زمینه لازم را  پرورش دانش ذهنی میسر می سازد، اولویت بندی موضوعات، تعیین زیربخش ها و فصل بندی محتوا را لازمه یک تالیف خوب به حساب آورد.

در این میان در ترجمه آثار، انتخاب اثر برای ترجمه، در نظر گرفتن تفاوت های فرهنگی و قومیتی در حین ترجمه را از سوی مترجم ضروری دانست.

وی با اشاره به این که سرقت علمی چه به عمد و چه غیر عمد از سوی صاحب اثر صورت گیرد، وجهه علمی نویسنده را به لحاظ  مادی و معنوی زیر سوال خواهد برد با ارائه شاهد مثال هایی در این زمینه نمونه ها و مصداق های سرقت ادبی را آموزش داد و استفاده از سامانه های مشابهت یاب فارسی از جمله سمیم نور، همانندجو، همتاجو، همیاب و انگلیسی iThenticate  ، Plagiarisma ، Plagium ، PlagScan  و .... موجود  در بازار  و نرم افزارهای استناددهی مندلی، زوترو، اندنوت را برای پیشگیری از سرقت علمی معرفی کرد.