کد خبر: 47447
تاریخ انتشار: جمعه, 26 خرداد 1402 - 18:25

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

پروین ابوالضیاء از پیش‌کسوتان برجسته کتابداری ایران درگذشت

منبع : لیزنا
پروین ابوالضیاء (طوسی) از پیش‌کسوتان برجسته کتابداری ایران درگذشت.
پروین ابوالضیاء از پیش‌کسوتان برجسته کتابداری ایران درگذشت

به گزارش لیزنا، پروین ابوالضیاء در 16 تیر 1315 در خانواده‌ای فرهنگی در تبریز به دنیا آمد تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تبریز و  تهران و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در سال 1341 در دانشگاه تهران به پایان رساند.  با  آغاز دوره کارشناسی ارشد رشته کتابداری در دانشگاه تهران وی ادامه تحصیل خود را در این رشته و به عنوان یکی از دانشجویان دوره اول فوق لیسانس کتابداری آغاز و در سال 1347 دانشنامه خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. وی هم‌دوره، دوست،‌ وهمکاراستاد بزرگ ما  پوری سلطانی و فرخنده سعیدی مدیر گروه کتابداری دانشگاه تهران (1356تا 1357) بود.

پروین ابوضیاء در سالهای 1333 تا 1348 به معلمی در دبیرستانهای تهران مشغول بکار بود. لیکن پس از دانش‌آموختن در دوره کارشناسی ارشد،‌ از آموزش و پرورش به موسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی منتقل شده و به عنوان کارشناس در مرکز خدمات کتابداری آغاز بکار کرد. وی در بخش سازماندهی منابع فارسی کارهای دقیق و حساسی را در جوار پوری سلطانی برعهده داشت، که نتیجه آنها علاوه بر فهرست شدن و انتشار «مجموعه کتابهای فهرست شده در مرکز خدمات کتابداری»، ساخته شدن ابزارهای سازماندهی فارسی مانند «سرعنوان موضوعی فارسی» و فهرستهای مشاهیر و مولفان و  ... است که هنوز مورد استفاده کتابداران ایرانی و فارسی زبانان پیرامون ایران است و در زمان خود، از معدود منابع و ابزارهای فهرستنویسی محلی در جهان بود. ابوالضیاء سابقه کار در کتابخانه موسسه فرانکلین برای مدت کوتاهی را در سابقه خود دارد،‌ ولی در نهایت از موسسه برنامه ریزی علمی و آموزشی و مرکز خدمات کتابداری بازنشسته شد. خانم ابوالضیاء  پس از بازنشستگی چند سالی رئیس کتابخانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی بودند.

تالیفات: راهنمای روزنامه های ایران

ترجمه: ف‍رار/ ن‍وش‍ت‍ه‌ ن‍ی‍ن‍ا ب‍اودن‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ پ‍روی‍ن‌ اب‍و‍ض‍ی‍اء؛ ن‍ق‍اش‍ی‌ ف‍ه‍ی‍م‍ه‌ م‍ل‍ک‍ی‌؛ زی‍رن‍ظر ف‍ری‍دون‌ ب‍دره‌ای‌. تهران: امیرکبیر، بی‌تا.

شگفتیهای آب و هوا / لوسیل هاتلند؛ترجمه پروین ابوالضیاء تهران: امیرکبیر ، بی‌تا.

پس‍رک‌ ب‍ن‍دان‍گ‍ش‍ت‍ی‌/ ت‍رج‍م‍ه‌ پ‍روی‍ن‌ ابوالضیاء؛ زی‍رن‍ظر ف‍ری‍دون‌ ب‍دره‌ای‌. تهران: امیرکبیر ، بی‌تا

پروین ابوضیا روز پنجشنبه این هفته 25 خرداد 1402 از میان ما رفت.  لیزنا این ضایعه را به خانواده گرامی ایشان به ویژه به فرزندان ایشان آقایان بابک و سیامک طوسی، و نیز به خانواده کتابداری ایران به ویژه دوستان و همکاران نزدیک ایشان تسلیت عرض می کند. روحش شاد و راهش مداوم.