کد خبر: 47595
تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 مرداد 1402 - 13:41

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

آسیای صغیر و نخستین سکه‌هایی که در جهان قدیم ضرب شدند

منبع : کتابخانه و موزه ملی ملک
با ویترین سکه‌های لیدیه در کتابخانه و موزه ملی ملک به سرزمین آسیای صغیر در دو هزار و ششصد سال پیش سفر کنید؛ به روزگارِ نخستین سکه‌های ضرب‌شده در جهان باستان!
آسیای صغیر و نخستین سکه‌هایی که در جهان قدیم ضرب شدند

به گزارش لیزنا، تالار سکه در این گنجینه شاید در ایران هم‌تراز نداشته باشد؛ از آن‌رو که توالی دودمان‌های حکومت‌گر در در روزگار باستان را برپایه سکه‌های به‌دست‌آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد. با گشت‌وگذار در تالار سکه کتابخانه و موزه ملی ملک می‌توانید دو هزار و ششصد سال تاریخ جهان و ایران را به راهنمایی سکه‌های زیبای تاریخی ببینید و سفری شگفت‌انگیز به گذشته تاریخی داشته باشید.

به دیدار تالار سکه در بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران که بیایید، سمت راست، نخستین ویترین سکه‌های لیدیه را دربرگرفته است. 10 سکه در این ویترین به نمایش درآمده است. این سکه‌ها به سده ششم پیش از میلاد بازمی‌گردند. آسیای صغیر جایگاه ضرب این سکه‌ها بوده است. بیش‌تر این سکه‌های در دوره پادشاهی کرزوس در سرزمین لیدیه ضرب شده‌اند. سکه‌های لیدیه در تالار سکه کتابخانه و موزه ملی ملک، بیش‌تر از طلا و نقره‌اند. به راهنمایی این سکه‌ها و نقشه کنار ویترین می‌توانید سفر را آغاز کنید و به روزگار دیرینه بروید.