کد خبر: 47678
تاریخ انتشار: سه شنبه, 07 شهریور 1402 - 11:22

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

علم اطلاعات بخوانید و بورسیه دانش شوید

منبع : لیزنا
مزایای رشته های بورس برای دانشجویان ، برخورداری از حمایت مالی ماهانه تا پایان تحصیل (برای مدت ۸ ترم تحصیلی)  است و همچنین اولویت دریافت بورسیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری دانشگاه دوره کارشناسی را کسب می کنند.
علم اطلاعات بخوانید و بورسیه دانش شوید

به گزارش لیزنا، امسال، اولین سالی است در دفترچه کنکور سراسری تغییراتی اعمال شده است.بر اساس ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مصوبه شورای مرکزی بورس سازمان امور دانشجویان، رتبه‌های برتر کنکور سراسری می توانند در رشته‌های مورد نیاز و در قالب بورسیه دانش و بورسیه صنعت از حمایت مادی و معنوی برخوردار شوند.

به منظور حمایت مالی ومعنوی برخی از داوطلبان کنکور سراسری هر یک از گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر شورای مرکزی بورس سازمان امور دانشجویان تحت نظر وزارت علوم و فناوری آیین نامه جدیدی را در جهت اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان پذیرفته شده در برخی از رشته های دارای اولویت تصویب کرد. بر اساس این مصوبه جدید در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هر گروه آزمایشی به برخی از رشته های تحصیلی بورس دانش تعلق می گیرد.

رشته های تحصیلی دارای بورسیه دانش به صورت مجزا در قالب جداولی در قسمتی از دفترچه انتخاب رشته کنکور تحت عنوان رشته های بورسیه تحصیلی دانش در دسترس داوطلبان قرار می گیرد و در مقابل هر رشته ظرفیت پذیرش برای هر نیمسال اول و دوم به همراه جنسیت پذیرش مشخص می شود. شرایط پذیرش در این رشته های  ذکرشده در دفترچه مجزا پیوست ها در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. کسب رتبه کشوری تا 8000 در گروه آزمایشی علوم ریاضی، رتبه کشوری تا 25000 برای داوطلبان علوم تجربی، رتبه کشوری تا 20000 برای متقاضیان علوم انسانی و رتبه کشوری تا 3500 در گروه آزمایشی هنر و همچنین تایید صلاحیت علمی و عمومی توسط کارگروه تخصصی انتخاب شده در مصاحبه بورس دانش  از مهم ترین شرایط این بورسیه است.

داوطلبان کنکور واجد شرایط بورسیه دانش، در صورت حفظ پویایی علمی و آموزشی می‌توانند از مزایا و تسهیلات اعطایی ویژه ای بهره مند شوند. مزایای رشته های بورس برای دانشجویان ، برخورداری از حمایت مالی ماهانه تا پایان تحصیل (برای مدت ۸ ترم تحصیلی)  است و همچنین اولویت دریافت بورسیه در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری دانشگاه دوره کارشناسی را کسب می کنند.

رشته علم اطلاعات و دانش شناسی یکی از رشته هایی است که امسال برای اولین بار توسط برخی از دانشگاه های دولتی به عنوان کدرشته بورسیه دانش انتخاب شده است. این اقدام ضمن تشویق و ایجاد علاقه برای داوطلبان در انتخاب رشته می تواند فرصتی باشد برای معرفی بهتر این رشته کاربردی به داوطلبان کنکور سراسری تا در انتخاب های خود رشته علم اطلاعات و دانش شناسی را با آشنایی بهتر و در اولویت های اصلی خود قرار دهند.

براساس دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 به طور کلی 6 دانشگاه دولتی وابسته به وزارت علوم در 12 کد رشته، بورسیه دانش را برای رشته علم اطلاعات در نظر گرفته اند. در این تقسیم بندی استان تهران با 2 دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه الزهرا به عنوان استان پیشتاز در بورسیه دانش رشته علم اطلاعات مطرح است. دانشگاه تبریز در استان آذربایجان شرقی، دانشگاه اصفهان در استان اصفهان، دانشگاه شیراز در استان فارس و دانشگاه فردوسی در استان خراسان رضوی از دیگر مراکز آکادمیک هستند که امسال  بورسیه دانش را در نظر گرفته اند.

طبق ارزیابی های انجام شده،6 کدرشته از کنکور سراسری انسانی، 5 کدرشته از کنکور سراسری تجربی و یک کدرشته از کنکور سراسری ریاضی پذیرش بورسیه دانش رشته علم اطلاعات را دارند. دانشگاه الزهرا در کنکورانسانی و کنکور تجربی بورسیه این رشته را به طور اختصاصی فراهم کرده است. دانشگاه علامه طباطبایی پذیرش بورسیه دانش علم اطلاعات را از هر سه کنکور ریاضی، انسانی و تجربی پذیرش دارد. درحالی که ظرفیت پذیرش بورسیه دانش اکثر دانشگاه ها در علم اطلاعات به صورت تک پذیرش یک داوطلب است، اما دانشگاه شیراز در کد رشته کنکور انسانی 2 پذیرش  و کدرشته کنکور تجربی 2 پذیرش و در مجموع 4پذیرش بورسیه دانش علم اطلاعات مهیا ساخته است.

 

انتظار می رود در کنکورسراسری 1403 بورسیه دانش در رشته علم اطلاعات، به لحاظ تعداد دانشگاه ها و تعداد پذیرش داوطلبان افزایش چشمگیری داشته باشد. این امر تنها با همدلی اساتید محترم رشته علم اطلاعات در دانشگاه ها و درخواست آنها به ریاست دانشگاه ها و تقاضا به وزارتخانه صورت می گیرد.

پیشنهاد می شود در کنکورسراسری 1403 بورسیه صنعت رشته علم اطلاعات در مراکز دولتی نظیر کتابخانه ملی، کتابخانه های مرکزی استان ها، پژوهشکده های دانشگاهی و همچنین درشرکت های دانش بنیان وابسته به معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، کارخانه ها و مراکز بزرگ صنعتی همچون سایر رشته های دانشگاهی دارای کدرشته جذب  بورسیه صنعت شوند.

خبرنگار: محمدرضا آرانی – دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم

university.jpg