کد خبر: 47974
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آبان 1402 - 10:32

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد؛

تجهیز ۵۰۰ کتابخانه سیار ظرف دو سال آینده

منبع : خانه کتاب و ادبیات ایران
محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه بنا داریم عدالت فرهنگی را از طریق افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار پیش ببریم، گفت: با همکاری دولت، تلاش می‌کنیم در راستای تحقق عدالت فرهنگی ظرف دو سال آینده ۵۰۰ کتابخانه سیار را تجهیز کنیم.
تجهیز ۵۰۰ کتابخانه سیار ظرف دو سال آینده

به گزارش لیزنا،‌ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشحالیم که امسال توانستیم هفته کتاب را با برپایی آیینی در مدرسه آغاز کنیم. امروز بیش از ۱۶میلیون دانش‌آموز در کل کشور مشغول تحصیل هستند که بزرگترین سرمایه فرهنگی جامعه ما محسوب می‌شوند.

وی افزود: اعتقاد داریم که در مسیر توسعه فرهنگ مطالعه در کشور باید جامعه هدف خود را در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی اولویت‌بندی کنیم و اکنون نیز اولویت اول ما دانش‌آموزان و آینده‎سازان کشور هستند. درواقع هر چقدر دانش‌آموزان با کتاب خواندن انس و الفت بیشتری داشته باشند حتما در آینده یک پدر و مادر و یک مسئول و مقام شایسته و خوبی در کشور خواهند شد؛ اما اگر با مقوله کتاب و کتابخوانی فاصله داشته باشند اثرات نامطلوبی را برای آینده کشور به جای خواهد گذاشت. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بنا داریم امسال بیشتر به مدارس برویم و به قشر کودک و نوجوان و به خصوص دانش‌آموزان بیشتر توجه کنیم؛ در همین راستا نیز همکاران ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ابتدای سال، بیش از سه میلیون کتاب را به کتابخانه‌ها اهدا کردند و با اقداماتی که انجام دادیم، امیدواریم بتوانیم علاوه‌بر کتاب‌های درسی، کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان را در کتابخانه‌های مدارس تامین و تجهیز کنیم.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود از مساعدت وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه تامین خودرو برای کتابخانه سیار همزمان با هفته کتاب تشکر و قدردانی کرد و گفت: کار مهمی که امسال در راستای گسترش و توسعه کتاب و کتابخوانی انجام دادیم این بود که از وزارت صمت درخواست کردیم خودروهایی را به کتابخانه‌های سیار اختصاص دهند. از وزیر صمت قدردانی و تشکر می‌کنم که با درخواست ما موافقت کردند.

وی در پایان با بیان اینکه بنا داریم عدالت فرهنگی را از طریق افزایش تعداد کتابخانه‌های سیار پیش ببریم، گفت: در آغاز کار، تعداد کتابخانه‌های سیار ۲۵عدد بود که این رقم دو برابر شد. با همکاری دولت،  تلاش می‌کنیم در راستای تحقق عدالت فرهنگی ظرف دو سال آینده ۵۰۰ کتابخانه سیار را تجهیز کنیم. این کتابخانه‌ها، کامیون، ون، مینی بوس، اتوبوس و سایر خودروهایی را که امکان تجهیز آن‌ها برای ارسال به مناطق روستایی، عشایری و مناطق کم‌برخوردار وجود دارد، شامل می‌شود.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ماه آغاز به کار کرد و تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.