کد خبر: 48176
تاریخ انتشار: شنبه, 02 دی 1402 - 07:23

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

یکایک ما باید به مفهوم دیگری در خودمان رجوع کنیم

منبع : شورای کتاب کودک
نوش آفرین انصاری در افتتاحیه همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «نوجوانی» گفت: یکایک ما باید به مفهوم دیگری در خودمان رجوع کنیم و این باید یک مکالمه شخصی بین خودمان باشد و بعد به سراغ جامعه برویم.
یکایک ما باید به مفهوم دیگری در خودمان رجوع کنیم

به گزارش لیزنا، نوش آفرین انصاری، دبير شوراى كتاب در افتتاحيه همايش «نوجوانی» با تشكر از حاضرين، از همه کسانی که در برپایی چهارمین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی به شکل‌های مختلف کمک کرده‌اند، تشکر کرد.

وی در ادامه با اشاره به انتشار مجموعه مقالات همایش سوم در کتابی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» گفت: یکایک ما باید به مفهوم دیگری در خودمان رجوع کنیم و این باید یک مکالمه شخصی بین خودمان باشد و بعد به سراغ جامعه برویم.

نوش آفرین انصاری همچنین از «هومن  یمینی شریف» فرزند زنده یاد «عباس یمینی شریف» بابت حمایت مالی برای انتشار کتاب «ادبیات کودک و دیگری» تشکر کرد و افزود: خوشحالم اثری در شأن شورا و ادبیات کودکان و در شأن مطالعات کودکی تولید شده است.

دبیر شورای کتاب کودک از ناصر یوسفی و دیگر همکاران وی در موسسه پژوهشی کودکان دنیا که محل «کتابکده قصه و افسانه» را برای برگزاری همایش «نوجوانی» در اختیار شورا گذاشتند، تقدیر و تشکر کرد.

دکتر حسین شیخ رضایی: وقت آن رسیده است تا نوجوانی را به رسمیت بشناسیم

دکتر حسین شیخ رضایی، دبیر علمی همایش نوجوانی با اشاره به همایش سوم با موضوع ادبیات کودک و دیگری و موضوع همایش چهارم گفت: به نظر من مسئله دیگری با مسئله نوجوانی نیز پیوند خورده است و حجم زیادی از ما سال پیش متوجه شده‌ایم که نوجوانان برای ما دیگری هستند و ما شناختی از آن‌ها و  خواسته‌ها و ترجیحات و سبک زندگی شان نداریم.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر ما در ذیل ادبیات کودک و مطالعات کودکی داریم نوجوان را مطالعه می‌کنیم» افزود: ولی به نظرم وقت آن رسیده است تا نوجوانی به رسمیت شناخته شود هم در شورای کتاب کودک و هم در مسائل پژوهشی و تحقیقاتی باید به این نکته توجه شود تا یک مقداری از آن غریبگی و دیگر بودگی ما با این نسل اجتماعی کم شود.

این عضو موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: به نظر من کار درست این است که نهادهای فعال در زمینه کودک و نوجوان به مقوله مسئله دار شدن نوجوانی و حداقل به اینکه ما به چه گروه سنی و دورانی می‌گوییم نوجوانی و چه شکاف‌هایی ایجاد شده است، بپردازیم و ببینیم چه تغییرات سیاسی، اجتماعی، بیولوژی، اقتصادی منجر به شکل گیری این گروه نوجوان شده است و راجع به اینکه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی چه نقشی داشته‌اند، صحبت کنیم»