کد خبر: 48430
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 09 اسفند 1402 - 09:09

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

دوره‌ای برای معرفی کاربردهای زبان‌شناسی در حوزه‌های بین‌رشته‌ای برگزار شد

منبع : ایرانداک
عضو هیأت علمی گروه زبان‌شناسی رایانشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) گفت: مدرسه توانمندسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان زبان‌شناسی کمک می‌کند دانشجویان با کاربردهای بین‌رشته‌ای زبان‌شناسی آشنا شوند.
دوره‌ای برای معرفی کاربردهای زبان‌شناسی در حوزه‌های بین‌رشته‌ای برگزار شد

به گزارش لیزنا، دکتر الهام علائی، در مورد ضرورت برگزاری مدرسه توانمندسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان زبان‌شناسی، گفت: همه دانشجویان زبان‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری واحد‌های نظری بسیاری را می‌گذرانند که این واحدها در جای خود، اهمیت بسیاری دارند و پایه و اساس بسیاری از کاربردهای زبان­شناسی در حوزه­های گوناگون هستند. اما در دانشگاه کمتر به کاربردهای زبان‌شناسی در حوزه‌های میان‌رشته‌ای پرداخته می­شود.

عضو هیأت علمی گروه زبان‌شناسی رایانشی ایرانداک علاوه بر تاکید بر هدف از برگزاری این دوره، که معرفی کاربرد زبان‌شناسی در حوزه‌های بین رشته‌ای است، گفت: به طور قطع در این مدرسه نیز همه حوزه‌های بین‌رشته‌ای معرفی نشده‌اند ولی به هرحال تلاش شده تا دانشجویان و دانش‌آموختگان با بیشتر حوزه‌های میان‌رشته‌ای مربوط به زبان­شناسی آشنا شوند.

وی با اشاره به پیکره‌های زبانی به عنوان یکی از بخش‌های مهم زبان‌شناسی، گفت: پیکره، مجموعه نظا‌م‌مند، رایانشی­شده و معتبر از داده‌های زبانی است که در مطالعات زبان‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت پیکره نیازمند طی کردن فرآیند خاصی است که با توجه به کاربرد آن در حوزه‌های مختلف، در مدرسه توانمندسازی دانشجویان و دانش‌آموختگان زبان‌شناسی مبانی نظری ساخت پیکره و کار با یکی از نرم افزارهای کار روی پیکره آموزش داده می­شود.

 دکتر علائی با اشاره به حوزه‌های مختلف دیگری که در این دوره معرفی می‌شوند، گفت: حوزه­‌های مختلفی از قبیل نشانه­شناسی شناختی و سینما، زبان‌شناسی و گفتاردرمانی، هستان نگاری، زبان و ادبیات نمایشی، زبان و شناخت،‌ زبان‌شناسی و هوش مصنوعی، زبان­شناسی و فرهنگ­نویسی، گرافولوژی یا خط­شناسی در این دوره توانمندسازی معرفی می‌شوند.

وی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این دوره در آینده نیز ادامه پیدا کند.