کد خبر: 26381
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آذر 1395 - 11:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

به مناسبت گرامی داشت هفته پژوهش

«نشست علمی اصول اخلاقی در فرآیند پژوهش» در قم برگزار شد

منبع : لیزنا
به همت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم و با همکاری انجمن دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم «نشست علمی اصول اخلاقی در فرآیند پژوهش» با سخنرانی مرتضی کوکبی برگزار شد.
«نشست علمی اصول اخلاقی در فرآیند پژوهش» در قم برگزار شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی استان قم، در این نشست، پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، ابتدا مهدی محمدی، رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی قم و مدیریت پژوهش دانشگاه قم، ضمن خیر مقدم حضور دکتر کوکبی به ارائه مطالبی در خصوص شخصیت وی پرداخت.

محمدی، کوکبی را فردی تیزبین و ریزبین در امر پژوهش معرفی کرد و به مقاله ایشان که به موضوع فهرست‌نویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی در سال‌های 68 پرداخته بود اشاره نمود و دقت دانشجویان کوکبی در نوشتن پایان‌نامه را نیز یکی از مصادیق همین تیزبینی استاد عنوان کرد.

محمدی گفت: الگو قرار دادن استاد کوکبی باعث می‌شود بتوانیم به امر مهم درست نوشتن و مهمتر از آن اخلاقی نوشتن توجه ویژه داشته باشیم.

در ادامه کلیپی به منظور معرفی کوکبی و آشنایی با فعالیت‌های پژوهشی و علمی وی پخش شد.

مرتضی کوکبی در سخنرانی خود مطالبی در مورد اهمیت اخلاق در پژوهش و همچنین شناخت تخلفات پژوهشی ارئه داد.

ایشان ابتدا به مقاله پرفسور چامسکی با موضوع تبدیل دانشگاه‌ها به بنگاه‌های تجاری پرداخت و به این نکته اشاره کرد که یکی از ضعف‌های آموزش عالی امریکا، که در این مقاله به آن اشاره شده است، قطع ارتباط میان استاد و دانشجو است؛ و همچنین نگاه مادی و تجاری به امر آموزش که متاسفانه در سال‌های اخیر ما در کشور خودمان نیز به این سمت حرکت کرده‌ایم.

کوکبی در ادامه به اهمیت پرداختن به موضوع تخلفات پژوهشی اشاره کرد و نمونه‌هایی از انواع سرقت ادبی را بیان کرد.

وی سرقتی علمی یا ادبی مانند انتشار مقاله و یا کتاب شخص دیگر به نام خود و یا انتشار یک مقاله یا کتاب با عناوین مختلف را نمونه‌هایی از سرقت ادبی برشمرد و افزود: سرقت‌های ادبی و تخلفات این چنین شناخته شده‌تر هستند و جامعه علمی آشنایی بیشتری با آن‌ها دارد، اما آنچه در این میان اهمیت دارد بخشی از تخلفات پژوهشی و علمی است که بیشتر اخلاقی بوده و جامعه علمی کمتر به آن‌ها پرداخته است.

ایشان در ادامه نمونه‌هایی از این دسته از تخلفات پژوهشی را برشمرد.

کوکبی عدم اختصاص وقت کافی از طرف استاد راهنما یک پایان‌نامه برای دانشجو و پژوهش وی را نمونه‌ای تخلف پژوهشی دانست.

او نمونه‌ای دیگر را عمل نکردن اساتید مشاور پایان‌نامه به وظایف خود دانست و فرمود: در ایران اساتید مشاوره گاهی اصلا درگیر پایان‌نامه نمی‌شوند و تنها با تورق نسخ نهایی پایان نامه آن را تایید می کنند و اساتید به نقش مشاوره‌ای خود عمل نمی‌نمایند.

به گفته وی از دیگر تخلفات پژوهشی ارفاق کردند در نمرات پایان نامه‌ها است.

او چشم‌پوشی از مشکلات پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها مانند مشکل در تعاریف عملیاتی پژوهش یا عدم استفاده از تعاریف عملیاتی، انتخاب شیوه اشتباه روش پژوهش، بررسی نشدن پرسشنامه دانشجویان توسط متخصصان حوزه پژوهشی، عدم آشنایی اساتید راهنما و مشاور به آمار و شیوه‌های صحیح آماری را نیز بخشی از تخلفات حوزه پژوهش دانستند.

کوکبی در پایان حوزه تخلفات پژوهشی را حوزه‌ای گسترده دانست و پرداختن به آن را لازم  عنوان کرد و خواستار نگاه ویژه به این بخش شد.

پس از اتمام سخنرانی کوکبی، دانشجویان و اساتید پرسش‌های خود را در زمینه اخلاق مداری پژوهش و تخلفات پژوهشی مطرح کردند.

در پایان و در بخش تجلیل از پژوهشگران و دانشجویان برتر رشته در استان قم، مرتضی محمدی به ارائه گزارشی از روند انتخاب برترین‌های رشته پرداخت و با حضور محمد فولادی، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم و عباس حبیب‌زاده، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم از برگزیدگان با اهدای تدیس و لوح تقدید تجلیل به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

برگزیدگان بخش پژوهشگر برتر:

زارعی (مقطع دکتری)

نیره جعفری‌فر (مقطع کارشناسی ارشد)

معصومه امید (مقطع کارشناسی)

برگزیدگان بخش دانشجویی:

نیره خداداد شهری (دانشجوی مقطع دکتری)

ندا کریمی راهجردی (دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد)

فائزه نجاتی (دانشجوی مقطع کارشناسی)

 محمدحسن سلطان پور و ایمان نریمانی (دانشجویان شایسته تقدیر در مقطع کارشناسی)

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: