کد خبر: 27731
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 12 اسفند 1395 - 12:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

به مناسبت هفتمین سالگرد لیزنا

لیزنا در آگاهی بخشیدن به جامعه کتابداری ایران تاثیرگذار بوده است

منبع : لیزنا
نورالله مرادی: هفتمین سالگرد لیزنا را به کتابداران ایران و همه دست اندرکاران آن تبریک می گویم و عمری طولانی برای این سازمان نوپا آرزومندم.
لیزنا در آگاهی بخشیدن به جامعه کتابداری ایران تاثیرگذار بوده است

 به گزارش لیزنا، نورالله مرادی، پیشکوست کتابداری ایران و عضو بازنشته هیات عمی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت هفتمین سالگرد لیزنا، پیام تبریکی برای این پایگاه خبری ارسال کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

این هفته هفتم تا سیزدهم اسفند 1395 مصادف است با هفتمین سالگرد تاسیس لیزنا (خبرگزاری کتابداری و اطلاع رسانی)، و پنجاه و چهارمین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک و نوجوان.

در نیمه دهه 1340 شمسی نخستین دوره کارشناسی ارشد کتابداری، با پانزده دانشجو، در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، کارخود را شروع کرد و این سرآغاز آموزش کتابداری نوین در قالب برنامه ریزی دانشگاهی درایران بود. در آن زمان هیچ کتاب درسی و غیردرسی کتابداری نوین به زبان فارسی وجود نداشت؛ و دانشجویان رشته جدید التاسیس ناچار بودند متون درسی رابه انگلیسی بخوانند و از کتابخانه های انجمن ایران و آمریکا و بریتیش کانسل (شورای فرهنگی بریتانیا) بهره مند شوند. هیچ کس در آن شرایط، تصور نمیکرد پنجاه سال بعد این نهال کوچک به درختی تناور مبدل شود؛ با دوره های متعدد کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سراسر ایران، و صدچند جلد کتاب تالیف و ترجمه در شاخه های نظری و عملی کتابداری، و وجود مراکز پژوهشی کتابداری و استادانی فرهیخته و با تجربه. و حتی داشتن خبرگزاری اختصاصی برای دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی.

دردهه 1380، با پیشرفت و همه گیر شدن ارتباطات مجازی تعدادی از کتابداران درایران اقدام به وبلاگ نویسی، یا پایگاه اینترنتی مشخص کردند. در اواخر دهه 1380 این تنی چند از اعضای انجمن کتابداران ایران پیشنهاد کرد که انجمن نیز از چنین توانی بهره منده گردد.

در سال 1388 طرح تاسیس «خبرگزاری کتابداری و اطلاع رسانی ایران» از سوی دانشجویان ارشد کتابداری و اطلاع رسانی  مطرح شد و اقدام به کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردند و «خبرگزاری کتابداری و اطلاع رسانی ایران» با نام اختصاری «لیزنا» حیات خود را آغاز کرد.

ابراهیم عمرانی، از پیشکسوتان کتابدار ی و از اعضای انجمن کتابداری که در حیات هفت ساله لیزنا با آن همکاری تنگاتنگی داشته براین باور است که لیزنا بازوی صنفی انجمن کتابداران ایران است.

لیزنا یک رسانه جمعی است، از نوع مجازی آن، رسانه های جمعی دراجتماع امروز بشری و در فرآیند جهانی شدن نقشی بزرگ و چشمگیر دارند. رد پای گسترش سریع ارتباطات جهانی در قرن بیست و یکم را میتوان در پیشرفت انواع فناوری ها در قرن هجدهم و نوزدهم سراغ گرفت که با اختراع تلگراف در 1837 آغاز شد و رشد خدمات پستی، ارتباطات تلفنی و رادیویی برون مرزی و ایجاد مطبوعات کثیرالانتشار امروزی دراروپا و آمریکا را دربرمی گیرد و با به کارگیری فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات و ایجاد محیط های مجازی وارد عصر تازه ای شده است. رسانه های جمعی در فرایندهای مدرن سازی و توسعه سهمی مهم داشته اند و امروزه هستند کسانی که به بعضی از مطبوعات و رسانه های جمعی برچسب امپریالیسم فرهنگی می زنند.

بدون شک لیزنا در آگاهی بخشیدن به جامعه کتابداری ایران و ایجاد ارتباط  میان اعضای آن تاثیرگذار بوده است. هفتمین سالگرد لیزنا را به کتابداران ایران و همه دست اندرکاران آن تبریک می گویم و عمری طولانی برای این سازمان نوپا آرزومندم.

نورالله مرادی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: