کد خبر: 40772
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 دی 1398 - 08:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

روز جهانی منطق و مسئولیت کتابخانه های عمومی در ترویج منطق گرایی در جوامع

منبع : لیزنا
کتابخانه های عمومی مانند همه نهادهای مسئول در زمینه امور نسل کودک و نوجوان مانند مدارس، رسانه و موسسات آموزشی دیگر، مسئولیت دارند که در آموزش و ترویج منطق در بین نسل جوان فعال باشند.
روز جهانی منطق و مسئولیت کتابخانه های عمومی در ترویج منطق گرایی در جوامع

 به گزارش لیزنا، دکتر محمد حسن زاده ضمن اعلام و تبریک روز جهانی منطق گفت: روز 14 ژانویه معادل 24 دی ماه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی منطق نامگذاری شده است. این روز با تولد آلفرد تارسکی (1901) ریاضیدان و منطق دان بزرگ لهستانی و درگذشت کورت گودل، ریاضیدان، منطق دان و فیلسوف اتریشی (1978) مصادف شده است. منطق از جمله رشته های علمی است که منحصر به یک رشته دانشگاهی نیست و علاوه بر ماهیت دانشگاهی از جمله نخستین قابلیت های اندیشه گی انسان و یکی از مشخص ترین ویژگی های نوع بشر است. مفاهیمی چون هوشمندی، دانش و تعقل زمانی به عنوان یک منظومه برای هدایت انسان ها به سوی عمل حکیمانه موثر واقع می شوند که بر بستر استدلال منطقی استوار باشد. طبق بیانیه یونسکو، منطق نقش مهمی در رشد فلسفه و علوم داشته است. اما علیرغم ارتباط غیرقابل انکار منطق با توسعه دانش، علوم و فناوری ها، آگاهی عمومی از اهمیت منطق کم است. این در حالی است که منطق باید به عنوان یک دانش و مهارت ضروری به همه افراد به ویژه به نسل جوان آموزش داده شود. عمل منطقی نقش تعیین کننده ای در تعامل مناسب، اثربخش و حکیمانه دارد. ضمن تبریک این روز به همه مردم و به همه دست اندرکاران، معلمان، مدرسان و دانشجویان رشته منطق به نقش کتابخانه های عمومی در ترویج منطق به عموم اشاره می کنم.

استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی ایران درباره نقش کتابخانه های عمومی در ترویج منطق به عموم تصریح کرد:کتابخانه های عمومی از چند منظر می توانند نقش برجسته ای درترویج تفکر منطقی داشته باشند: الف. گزینش منابع. کتابخانه های عمومی مکانی برای شناسایی، گردآوری، سازماندهی و اشاعه منابع اطلاعاتی به عموم مردم هستند. گزینش منابع مرتبط با تفکر منطقی و اصول درست اندیشیدن و بیان مستحکم یکی از خدمت هایی است که کتابخانه های عمومی می توانند در راستای ترویج گفتمان منطق و اشاعه دانش منطق در جامعه ارائه کنند. ب. ارتباط با عموم. کتابخانه های عمومی چنانچه به درستی به وظایف خود عمل کنند. محلی برای مراجعه عموم مردم بدون تبعیض زبانی، سنی، جنسیتی، قومی و غیره هستند. همه مردم به ویژه کودکان و نوجوانان می توانند به کتابخانه های عمومی مراجعه کنند. کتابخانه ها با ایجاد دسترسی به منابع مستحکم و فاخر، زمینه را برای جریان دانش متقن و مستحکم به آحاد جامعه فراهم می آورند و از ورود منابع اطلاعات جعلی، شبه علم و نظایر آن جلوگیری کنند. ج. برگزاری رخدادهای علمی با هدف آموزش منطق برای کودکان. کودکان و به صورت عام، نسل کودک و نوجوان از یک سو، از ظرفیت و توانمندی فراگیری اصول منطقی برخوردارند و از سوی دیگر، فراگیری منطق برای این نسل، برای تداوم زندگی عقلانی و ساخت جامعه دانش مدار، ضروری است. بنابراین، کتابخانه های عمومی مانند همه نهادهای مسئول در زمینه امور نسل کودک و نوجوان مانند مدارس، رسانه و موسسات آموزشی دیگر، مسئولیت دارند که در آموزش و ترویج منطق در بین نسل جوان فعال باشند.

دکتر محمد حسن زاده در ادامه درباره ملزومات موفقیت در ترویج منطق گفت: کتابخانه های عمومی برای اینکه بتوانند در ترویج منطق در جامعه موفقیتی حاصل کنند باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند:

خود کتابخانه های عمومی نمادی از یک سازمان مبتنی بر منطق عمل کنند.

کتابداران کتابخانه های عمومی با اصول منطق آشنا باشند.

همکاری با سایر سازمان ها و موسسات مسول توسعه داده شود.

از هرگونه اقدام اجتماعی و مردم نهاد برای ترویج منطق پشتیبانی کنند.

وی در پایان اظهار داشت: توسعه منطق به مثابه سنگ بنای اندیشه منطقی، گفتار منطقی، رفتار و سبک زندگی منطقی نیازمند فعالیت همه جانبه تمام نهادهای متولی امر آموزش، پرورش و اطلاع رسانی است. کتابخانه های عمومی با ابتنای بر منابع و محمل های دانشی، نقش و جایگاه به سزایی در جامعه دارند. عمل به مسئولیت های اجتماعی مانند توسعه و ترویج منطق در بین آحاد جامعه نقشی است که معمولا فراموش می شود. اما باید بدانیم که دستیابی به جامعه زیست پذیر عقلانی نیازمند همکاری و همیاری تمام ارکان اجتماعی از جمله کتابخانه های عمومی در رشد و بالندگی تفکر و رفتار منطقی در جامعه است. همه ما باید در قبال توسعه منطق سهیم باشیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: