کد خبر: 47004
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 اسفند 1401 - 13:11

داخلی

»

کتابخانه ملی

سیر تحولات و توسعه حوزه نسخ خطّی در کتابخانه ملی بررسی شد

منبع : لیزنا
حبیب الله عظیمی نسخه پژوه و عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نقش این سازمان در ایجاد تعامل با محققان و پژوهشگران حوزه نسخ خطّی، تعامل با سایر کتابخانه‌ها، پیوند میان کتابخانه ملی و دانشگاه‌ها و آموزش مباحث حوزه نسخ خطّی را از مهمترین نکاتِ مفید، مؤثر و راهگشا در سیر تحول و توسعه نسخ خطّی در کتابخانه ملی پس از پیروزی انقلاب دانست.
سیر تحولات و توسعه حوزه نسخ خطّی در کتابخانه ملی بررسی شد

به گزارش لیزنا، نشست نقد و بررسی تحولات و توسعه حوزه نسخ خطی در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال در اندیشگاه فرهنگی این سازمان برگزار شد.

در این نشست تحولات حوزه نسخ خطی کتابخانه ملی ایران در دهه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شد. حبیب‌الله عظیمی نسخه‌شناس و فهرستنویس نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن تشریح سیر تحول سیاست­ های فراهم ­آوری نسخ خطّی در کتابخانه ملی ایران، به تبیین نقش سازمان در  ارتباط با محققان و پژوهشگران حوزه نسخ خطّی، تعامل سازمان با سایر کتابخانه‌ها، پیوند میان کتابخانه ملی و دانشگاه‌ها و آموزش مباحث حوزه نسخ خطّی با تاکید بر دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

وی گفت: عواملی چون ادغام کتابخانه ملی با سازمان اسناد ملی، افتتاح ساختمان جدید کتابخانه ملی ایران با مخازن وسیع و استاندارد و ارتقای اداره نسخ خطّی به اداره کل، موجب تحولات مثبتی در وضعیت گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اطلاع رسانی نسخ خطّی سازمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی شده است.

در ادامه، رضا خانی‌پور نسخه ­شناس و فهرست نویس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، روند فهرست‌نویسی و سازماندهی، چاپ فهرست‌های نسخ خطّی و اطلاع‌رسانی و تسهیل دسترسی به این آثار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی دلایل اهمیت نسخ خطی را ارزش هنری این آثار، نقش نسخ خطی در ساخت تمدن­ ها و تثبیت موقعیت ژئوپلیتیک کشورها و بازنمایی سیر تحول و تطور علوم و فنون در تمدن بشری برشمرد. همچنین یکی از دلایل افزایش سرعت فهرستنویسی و  انتشار این فهرست­ ها را افزایش تعداد متخصصین و تسریع فراهم ­آوری این نسخ در سال­های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد.

خانی ­پور همچنین سیر فهرست نویسی نسخ خطّی را به سه دوره سنتی مانند فهرست ابن ندیم، فهرست شیخ طوسی و الذریعه، دوره گذار با استفاده از قواعد بین­ المللی فهرست نویسی و دوره مدرن یعنی فهرست نویسی ماشین­ خوان در قالب استاندارد مارک تقسیم ­بندی کرد و فهرست نویسی نسخ خطّی را اقدامی پژوهشی برشمرد که برای تسهیل پژوهش و کمک به محققین انجام می­ شود.   

در ادامه نشست، زهرا مدرسی مدیرکل منابع خطّی و نادر کتابخانه ملی ایران، سازماندهی دست­نوشته ­ها، تسریع دیجیتال ­سازی نسخ خطّی و خرید نسخه­ های ارزشمند و توسعه خدمات حضوری و غیرحضوری به محققان در حوزه نسخ خطّی را از جمله اقدام های در دست انجام در حوزه نسخ خطّی برشمرد.

در ادامه نشست سخنرانان به سوالات شرکت ­کنندگان پاسخ دادند.