کد خبر: 47588
تاریخ انتشار: شنبه, 14 مرداد 1402 - 11:22

داخلی

»

کتابخانه ملی

معاون رئیس جمهور از سازمان اسناد و كتابخانه ملی بازدید کرد

منبع : لیزنا
میثم لطیفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این سازمان در معركه جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها به عنوان یک زرادخانه تولید مهمات فرهنگی است.
معاون رئیس جمهور از سازمان اسناد و كتابخانه ملی بازدید کرد

به گزارش لیزنا، میثم لطیفی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان سازمان اداری و استخدامی  کشور به میزبانی علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از بخش‌های مختلف این سازمان و آرشیو ملی ایران بازدید کرد. 

لطیفی در حاشیه این بازدید بر نقش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در معرکه جهاد تبیین و جنگ روایت‌ها به عنوان یک زرادخانه تولید مهمات فرهنگی تاکید کرد و افزود: اگر مرکز اسناد فقط به عنوان یک موزه باشد که مجموعه‌ای از آثار و اسناد را ارزیابی و مرمت کند و بگذارد؛ به مثابه یک سازمان بایگان است.

وی با بیان اینکه نگران هستیم که با مجموعه‌ای از اسناد مدفون مواجه باشیم نه اسناد جریان‌ساز، گفت: اگر سازمان به عنوان قرارگاهی باشد که مجموعه‌ای از داده‌ها در آن جمع‌آوری می‌شود و در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که در جنگ روایت‌ها قصد شلیک دارند؛ آن‌وقت یک سازمان پشتیبان است، نه بایگان.

معاون رئیس‌جمهور یکی از دغدغه‌هایش در معلمی رشته مدیریت در دانشگاه را کمبود کتاب‌ها با مثال‌های داخلی در حوزه مدیریت عنوان کرد و گفت: وقتی می‌خواهیم در مورد مدیریت ریسک یا بحران یا استراتژیک بحث کنیم، مثال‌های ما از بحران‌ها و ریسک‌های شرکت‌ها‌ و دولت‌های خارجی است در حالی که نمونه‌های بسیار ارزشمندی در تجربه ملی وجود دارد که متاسفانه از دل اسناد و تجربه‌های مدیران استخراج و فرآوری نشده است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن بیان این مطلب که تعداد مقالات خارجی نوشته شده در مورد دوره مدیریت و سلطنت سلجوقیان به زبان انگلیسی بیش از مقالات نوشته شده به زبان فارسی است، گفت: یک پایان‌نامه در مورد تاریخ نگاری جهاد سازندگی ایران در دانشگاه‌های آمریکایی‌ نوشته شده است، ما چه میزان مطالعه علمی تبدیل شده به متن آموزشی در این خصوص داشته‌ایم؟

وی تصریح کرد: امروزه عطش دیدن، خواندن و شنیدن روایت توفیقات ملی در جوان ایرانی  وجود دارد که نیازمند عرضه هنرمندانه و گسترده چنین فتح الفتوحاتی است.

لطیفی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که «هر مسجد یک تاریخ شفاهی دارد»، گفت:  ما آمادگی داریم که در یک کار مشترک، تدوین تاریخ شفاهی سازمان اداری و استخدامی کشور را شروع کنیم. تهیه تاریخ شفاهی حکمرانان، کار ارزشمندی است که پتانسیل و تخصص انجام آن در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وجود دارد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به تکلیف قانونی دستگاه‌ها در حوزه مدیریت دانش، تصریح کرد: پروژه تاریخ شفاهی دستگاه‌های اجرایی کشور ذیل مدیریت دانش است و در خصوص انجام آن باید همفکری کرد که اگر نیاز باشد طی بخشنامه یا دستورالعمل از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور به همه دستگاه‌ها ابلاغ شود. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز به عنوان مجری یا ناظر می‌تواند در این پروژه نقش داشته باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: زبان ایرانی در نگارش دیوانی ما در خطر است و به نظر می‌رسد طرح «دولت ادب، ادب دولت» جویباری باشد که حرکت زبان فارسی را به واسطه ارتقای زبان دیوانی ما به جریان بیاندازد.

لطیفی در پایان پیشنهاد کرد، بخشی از اسناد دستگاه‌های اجرایی کشور که برای عموم و کارکنان دستگاه‌ها تازگی دارد در بخش جنبی جشنواره شهید رجایی امسال در قالب «نمایشگاه اسناد ماندگار دستگاه‌ها» نمایش داده شود.