کد خبر: 48418
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 اسفند 1402 - 09:00

داخلی

»

کتابخانه ملی

تفاهم‌نامه همکاری میان کتابخانه ملی با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی امضا شد

منبع : لیزنا
علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و هیات همراه ضمن بازدید از کتابخانه آیت ­الله بروجردی تفاهم‌نامه ای به منظور انجام همکاری های مشترک با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در استان قم امضا کردند.
تفاهم‌نامه همکاری میان کتابخانه ملی با مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی امضا شد

به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملی ایران، فاطمه صدر معاون پژوهش و منابع دیجیتال، و برخی از مدیران سازمان  ضمن بازدید از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با حجت‌الاسلام بهرامی مدیر و معاونان این مرکز تحقیقاتی تفاهم‌نامه همکاری فی مابین امضا کردند.

در این تفاهم‌­نامه بر زمینه­ های همکاری متقابل چون بهره­ گیری از منابع فیزیکی و دیجیتال طرفین با رعایت حقوق مالکیت معنوی آثار به منظور توسعه پایگاه­های اطلاعاتی و تولید نرم­ افزارهای کاربردی علوم اسلامی و انسانی، بهره ­گیری از ظرفیت­ های انسانی و زیرساخت­ های فنی هر دو مجموعه در طراحی محصولات و خدمات اطلاعاتی و امکانات دیجیتال­سازی، تولید محتوای دیجیتالی و سایر موارد همکاری تاکید شد.

بازدید از واحدهای فناوری و تولید نرم ­افزار، واحدهای توسعه پایگاه­ های اطلاعاتی و واحدهای تحقیق و پژوهش علوم اسلامی مبتنی بر فناوری‌های نوین، آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در زمینه­ های تولید محتوای علمی حوزه علوم اسلامی، متن­ کاوی، هوش مصنوعی و توسعه پایگاه­ ها و نرم ­افزارهای کاربردی مورد نیاز پژوهشگران علوم اسلامی و انسانی از دیگر برنامه های این بازدید بود.

همچنین در این سفر یک روزه رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و هیات همراه از کتابخانه آیت ­الله بروجردی بازدید کردند و با اسماعیل راه­نورد ثانی مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی گفتگو کردند .  برنامه اصلی این دیدار، آشنایی با نرم ­افزار کتابخانه­ ای جدید کتابخانه آیت ­الله بروجردی بود. سیدمهدی طاهری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کیانی، مدیرعامل شرکت کشف و بازنمون دانش به معرفی نرم ­افزار کتابخانه‌ای لیبرا که در کتابخانه آیت ­الله بروجردی پیاده ­سازی شده است پرداختند.

این نرم ­افزار از استانداردهای بین ­المللی برای مدیریت انواع موجودیت ­های داده­ ای به ویژه RDA و قالب BIBFRAM  و استاندارد  Schema.orgبرای بازیابی در محیط وب معنایی با قابلیت بومی ­سازی بخش‌های سازماندهی اطلاعات و دانش و بازیابی و نمایش اطلاعات برخوردار است و از پروتکل­ های میان‌کنش‌پذیری Z39.50 و OAI-PMH پشتیبانی می­ کند.

در ادامه این بازدید مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر بررسی مقدمات و ضرورت‌های تغییر رویکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیاده­ سازی و استفاده از استانداردهای جدید کتابخانه ­ای تاکید کرد.

اعضای مجمع کتابخانه ­های تخصصی استان قم (مکتا) نیز نشستی با رئیس سازمان و هیات همراه داشتند و در خصوص ظرفیت­های سازمان در تعامل و همکاری با این مجمع، بحث و گفتگو کردند. در این نشست محمدمهدی شجاعی، دبیر مکتا به معرفی و تشریح فعالیت ­های این مجمع پرداخت.

لازم به توضیح است در این بازدیدها علیرضا انتهایی مدیرکل پردازش منابع و فناوری­ های دیجیتال، سیامک محبوب مدیرکل پردازش و سازماندهی و محبوبه قربانی مدیرکل پژوهش کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حضور داشتند.