کد خبر: 33811
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 فروردين 1397 - 14:29

داخلی

»

باشگاه اطلاعات سبز

13 فروردین، زمانی برای انس با طبیعت

منبع : لیزنا
ایمان نریمانی
13 فروردین، زمانی برای انس با طبیعت

 (لیزنا: باشگاه اطلاعات سبز):سیزدهم فروردین یا سیزده به در یکی از سنت‌های کهن و زیست‌محیطی ما ایرانیان است. پس از انقلاب اسلامی، این روز به نام روز طبیعت نام‌گذاری شده است. اهمیت روز طبیعت از جنبه‌های مختلفی قابل‌بررسی است. از جنبه تاریخی و باستانی، روز طبیعت به‌عنوان یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان مطرح است. همچنین از جنبه دینی و از نگاه امامان معصوم، حضور در طبیعت موجب نشاط و شادابی می‌شود. از سویی دیگر، حضور در طبیعت بعد از یک سال پر از مشغله و زندگی شهری می‌تواند از نظر فکری ما را برای شروع فعالیت‌های کاری آماده کند.

جدای از موارد ذکرشده، روز طبیعت زمانی مناسب برای آشتی و صمیمیت با طبیعت نیز هست. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از عوامل آلودگی طبیعت توسط انسان‌ها، حس عدم تعلقی است که در سال‌های اخیر به‌واسطه دوری از طبیعت به آن‌ها القاشده است. در همین رابطه، تیم انگلوند، انسان‌شناس بریتانیایی معتقد است که نوعی جدایی اساسی از طبیعت، ریشه در بحران زیست‌محیطی کنونی دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، به‌احتمال‌زیاد اگر شما روزهای بیشتری را در طبیعت بگذرانید، کمتر آن را آلوده خواهید کرد. به همین دلیل، انجمن روانشناسی آمریکا نیز ارتباط در حال کاهش ما با طبیعت را یکی از عوامل آلودگی آن توسط انسان‌ها می‌داند.

پژوهش‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر نیز این فرضیه را تائید می‌کنند. برای مثال، نتایج حاصل از یک پژوهش نشان می‌دهد که افرادی که در طبیعت اطراف شهرها پیاده‌روی می‌کردند، به‌احتمال بیشتری به سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) زیست‌محیطی کمک مالی می‌کردند. همچنین مطالعه‌ای دیگر در همین زمینه نشان می‌دهد که بودن در طبیعت، انگیزه افراد را برای انجام اقدامات زیست‌محیطی افزایش می‌دهند.

درنتیجه، یکی از راهکارهای حفظ محیط‌زیست را می‌توان حضور افراد در طبیعت دانست. یکی از ابتکارهای زیست‌محیطی در بریتانیا، کمپین «30 روز در حیات‌وحش» است که افراد را ترغیب می‌کند تا به مدت یک ماه روزانه در طبیعت حضور یابند و فعالیت‌های ساده‌ای مانند پیاده‌روی انجام دهند. زمانی که دو ماه بعد از شرکت‌کنندگان تحقیق شد، مشخص شد که افراد حاضر در کمپین، رفتارهای زیست‌محیطی مانند کاشت گیاهان دوستدار حیات‌وحش را بیشتر انجام می‌دهند.

بنابرآنچه گفته شد، روز طبیعت فرصت مناسبی برای انس با طبیعت و مشارکت برای حل مشکلات زیست‌محیطی در سال جدید است. عید امسال، با ایده کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط‌زیست چالش مردمی (کمپین) با عنوان «بی زباله» شکل گرفت و تاکنون جمع زیادی از هنرمندان، سیاست‌مداران و دوستداران محیط‌زیست به این چالش پیوسته‌اند تا در طول سفرهای نوروزی زباله کمتری در طبیعت رها شود. بی زباله شدن به معنی مصرف نکردن نیست. کاهش مصرف، تفکیک، بازیافت، جمع‌آوری و همه کارهایی که می‌تواند به بی زباله و کم زباله شدن محیط زندگی‌مان کمک کند.

 ما نیز در روز طبیعت می‌توانیم با رها نکردن زباله به‌خصوص مواد پلاستیکی در طبیعت و حتی جمع‌آوری زباله‌ها به این چالش بپیوندیم و حتی تصاویر آن را با هشتک‌های #بی_زباله و #از_خودمان_شروع_کنیم در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم تا به یادگیری و افزایش حساسیت جامعه نسبت به موضوع مهم زباله کمک کنیم. انجام اقدامات کوچکی مانند جمع‌کردن زباله‌ها از طبیعت می‌تواند علاوه بر کمک به حفظ محیط‌زیست نقش آموزشی برای کودکان نیز داشته باشد. بهترین روش آموزش محیط‌زیست به کودکان، در طبیعت و به‌صورت عملی است و چه زمانی بهتر از روز طبیعت و چه آموزگارانی بهتر از پدر و مادر.

منابع

داروین، سارا و استفان کیو (۱۳۹۵). سبز بودن ساده نیست. ترجمه طیبه رفیعی. ماهنامه سیاحت غرب، ۱۴۶-۱۴۸ (۱۲)، ص ۱۱۷-۱۲۴.

چالش بی زباله چیست و کدام سیاسیون و افراد مشهور ایران در آن شرکت می‌کنند؟. پایگاه خبری جماران.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: