کد خبر: 42066
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 مرداد 1399 - 11:05

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

برگزاری نشست هم ­اندیشی معاون توسعه کتابخانه‌ها با مدیران کل استان‌ها

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
نشست هم ­اندیشی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی با مدیران کل استان‌ها از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.
برگزاری نشست هم ­اندیشی معاون توسعه کتابخانه‌ها با مدیران کل استان‌ها

به گزارش لیزنا، نشست هم اندیشی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با مدیران کل استان‌ها با حضور مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد؛ سید باقر میرعبدالهی مدیرکل تأمین منابع؛ هادی آشتیانی عراقی مدیرکل ترویج کتابخوانی و امورفرهنگی؛ اصغر گودرزی مدیرکل امور کتابخانه‌ها؛ محمد هادی ناصری طاهری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران و سکینه خاتون مهدیان پور مشاور معاونت توسعه و ترویج کتابخوانی به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

جلسه با نمایندگان مجلس در سطح ملی و استانی مفید و سازنده خواهد بود

مهدی رمضانی معاون توسعه  کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در این نشست با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا، نهاد کتابخانه های عمومی کشور با برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود و تبدیل کردن تهدیدات به فرصت اقدامات سازنده‌ای را انجام داده است، گفت: تعطیلی و بازگشایی کتابخانه‌ها توسط ستادملی مبارزه با کرونا در سطح ملّی، استانی و شهرستانی صورت می‌گیرد و با توجه به شرایط موجود ضمن آمادگی حداکثری برای ارائه خدمات حضوری کتابخانه ها، برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات غیر حضوری نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی چند ماه گذشته با اقدامات صورت گرفته فعالیت‌های خوبی در سطح کتابخانه‌ها انجام شده که برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی و رفخوانی کتابخانه‌ها از جمله این برنامه‌ها بوده است.

رمضانی با تأکید بر اینکه آمارها حاکی از رشد مشارکت در بخش مجازی جشنواره کتابخوانی رضوی نسبت به سال گذشته است، از ادامه برگزاری دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱۵ مردادماه خبر داد.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد، ضمن تقدیر از اقدامات سازنده ادارات کل برخی استان‌ها که تولیدات محتوایی خوبی در زمینه‌های فرهنگی و ترویجی داشته‌اند عنوان کرد: این فعالیت‌ها منجر به سبک شدن بار اجرایی نهاد شده و کمک زیادی به تقویت فعالیت‌های ستادی کرده است.

وی با اشاره به عملکرد کتابداران در فضای مجازی در ایام شیوع کرونا گفت: قطعاً این عملکردها در ارزیابی‌های فردی، شهرستانی و استانی اثرگذار بوده و به صورت ویژه مدنظر قرار خواهد گرفت.

رمضانی در بخش دیگری با اشاره به پیام دبیرکل نهاد در خصوص تقدیر از مدیران کلی که مقدمات برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس به خصوص استان‌های قزوین، خراسان شمالی، اردبیل و فارس را فراهم کردند، تصریح کرد: مسلماً آثار و برکات این جلسات در سطح ملّی و استانی سازنده و مفید خواهد بود.

برای کتابداران و کارکنان نهاد، دورکاری، دور بودن از کار نیست

در ادامه این جلسه اصغر گودرزی مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی لازم برای استفاده از توانمندی کتابداران در کتابخانه‌هایی که امکان ارائه خدمات به اعضاء را ندارند، صورت پذیرد، گفت: از زمانی که نهاد به توسعه فعالیت‌ها در فضای مجازی ورود کرده، معاونت توسعه آموزش‌های ویژه‌ای در زمینه‌های تولید محتوا و فعالیت در این فضا اجرایی کرده و امیدواریم همه استان‌ها اقدامات لازم را برای موفقت عملکرد کتابداران در فضای مجازی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بحث دورکاری به معنی دور بودن از کار نیست، تصریح کرد: تکمیل پروفایل کتابخانه‌ها، ارائه خدمات کتابخانه‌ها در فضاهای مجازی، تکمیل پورتال سامان، افزودن شناسه تصاویر کتاب برای جستجوی راحت­تر کتاب توسط کاربران، از جمله مواردی است که در زمان دورکاری کارکنان انجام می‌گیرد و فهرست تکمیلی کارهای مربوطه در ۲۳ محور در آینده نزدیک به استان ها ارسال خواهد شد. همچنین سامانه استعلام کتاب‌ها پیشرفت خوبی در بالا بردن کیفیت و کمیت استعلامات داشته و از مزیت‌های آن امکان استفاده در شرایط دورکاری است.

فعالیت های فرهنگی جزو جدایی ناپذیر کتابخانه ها است

سید باقر میرعبدالهی مدیرکل تامین منابع نهاد نیز در این نشست با بیان اینکه دور دوازدهم از مجموعه دوره‌های مشاوره کتابدار، برای کتابداران در حال انجام است، خواستار مشارکت حداکثری کتابداران و مدیران کل در این دوره شد.

هادی آشتیانی عراقی مدیرکل ترویج کتابخوانی و امورفرهنگی نهاد هم در ادامه نشست با اشاره به اینکه مدیران نهاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر بر تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌ها فرهنگی و اجتماعی متفق القول هستند، گفت: لازم است که این موضوع توسط همه کتابداران مورد توجه قرار گیرد زیرا فعالیت فرهنگی جزو جدایی ناپذیر کتابخانه‌ها است.

وی همچنین در خصوص جشنواره رضوی اظهار داشت: اضافه شدن چند بخش جدید مثل داستانک نویسی، پویش نقاشی و ارسال آن در فضای مجازی، ساختن روزنامه دیواری، راه اندازی محافل ادبی در استان‌ها، راه اندازی کانال‌های ویژه کتابخوانان و کتابداران در پیام رسان بله و موارد دیگر به جشنواره منجر به جذاب تر شدن آن شده است.

در ادامه جلسه مدیران کل استانی به بیان نظرات و پیشنهادات خود در مورد موضوعات جلسه پرداختند.

نحوه فعالیت کتابخانه‌ها در ایام کرونا، نحوه فعالیت کتابخانه‌ها در فضای مجازی، زیباسازی و فضاسازی کتابخانه‌ها در ایام تعطیلی کرونا، نحوه برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، روند اجرای رفخوانی در کتابخانه، استفاده از ظرفیت فضای سامانه آموزش آنلاین برای فعالیت ترویجی و آموزشی، فراهم شدن زیرساخت لازم برای فعالیت در فضای مجازی، نحوه امانت منابع اطلاعاتی در ایام کرونایی، مدیریت فعالیت کتابخانه‌ها بر اساس تصمیمات ستادهای ملّی و استانی کرونا، تعیین ملاک برای ارزیابی عملکرد کتابداران در زمان دورکاری، استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما جهت ترویج کتاب و کتابخوانی، تشکیل تیم‌های تخصصی تولید و توزیع محتوا جهت خوراک رسانه‌ای کتابخانه‌ها در فضای مجازی، نظارت بر نحوه فعالیت کتابخانه‌ها در فضای مجازی، شیوه‌های ارتقاء کمی و کیفی مشارکت در جشنواره کتابخوانی رضوی، تاکید بر عدم تعطیلی کتابخانه‌ها، نحوه انجام خدمات فنی در کتابخانه‌ها، از جمله موضوعات مطرح شده در این این نشست بود.