کد خبر: 42445
تاریخ انتشار: شنبه, 19 مهر 1399 - 12:11

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

ماینده مردم شهرستان آبادان در مجلس شورای اسلامی؛

پرداخت نیم درصد از سهم کتابخانه‌های عمومی از وظایف قانونی شهرداری‌ها است

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
در دیدار عباس حسین زاده، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان با محمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بر پرداخت سهم نیم درصد  از درامد های شهرداری به کتابخانه های عمومی تاکید شد.
پرداخت نیم درصد از سهم کتابخانه‌های عمومی از وظایف قانونی  شهرداری‌ها است

به گزارش لیزنا، در این دیدار، سید محمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: نهاد کتابخانه ها یک نهاد کاملا فرهنگی است و به پشتیبانی دستگاه های متولی به ویژه سازمان ها که تکالیف قانونی دارند، برای توسعه خود نیازمند است. پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی از وظایف قانونی شهرداری ها است که باید مطابق اجرای ماده ۶ قانون نحوه تاسیس و اداره کتابخانه های عمومی به حساب انجمن کتابخانه های آن شهرستان واریز شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه مظلومیت کتاب  و حوزه کتابخوانی همچنان ادامه دارد و می طلبد سازمان های متولی از این حوزه پشتیبانی کنند. هیچ کتابی، خالی از مبانی دینی، فلسفی ،اعتقادی و فکری نیست، حتی ممکن است پشت جلد کتاب، دیدگاهی از نویسنده آن وجود داشته باشد که تنها با مطالعه این بخش از کتاب، تحولی در زندگی شخص شکل گیرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نظام آموزشی ما، توجه مطلوب به برنامه های کتاب محور و مطالعات مفید برای دانش آموزان نشده است که مسئولان امر باید در این زمینه برنامه ریزی کنند.

وی به موضوع  اصلاح قانون نهاد کتابخانه های عمومی پرداخت و افزود: در زمینه حل مشکلات کتابخانه های عمومی در حوزه انتخابیه و اصلاح قانون نهاد کتابخانه های عمومی با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور دیدار و گفتگو خواهیم کرد.

در این دیدار، عباس حسین زاده، سرپرست اداره کل  کتابخانه های عمومی خوزستان پس از ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان و جایگاه شهرستان آبادان در شاخص های کتابخانه ای به مشکلات کتابخانه عمومی شهدای چوئبده آبادان پرداخت و افزود: کتابداران کتابخانه های عمومی به ویژه کتابداران شهرستان آبادان در ایام تعطیلی به دلیل کرونا ،در فضای مجازی فعالیت های متنوع و گسترده ای به احرا گذاشتند.

وی ادامه داد: پیگیری قانونی سهم نیم درصد کتابخانه ها از شهرداری و تحقق آن، اهمیتی مضاعف در پیشرفت و توسعه کتابخانه ها دارد و شهرداری ها ملزم به پرداخت آن می باشند. و اصلاح قانون کتابخانه های عمومی برای حل مشکلات مالی مورد درخواست و مطالبه کتابداران کشور است.

وی به مشکلات کتابخانه عمومی شهدای چوئبده آبادان ادامه داد: کتابخانه تنها مرکز و پایگاه فرهنگی شهر چوئبده است که می تواند بستری مناسب برای فعالیت های فرهنگی و آموزشی شهروندان و مکانی برای اجرای برنامه های فرهنگی با سایر ادارات باشد.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گفت: با توجه به وسعت محدوده منطقه آزاد اروند، راه اندازی کتابخانه سیار در آبادان و خرمشهر می تواند  زمان دسترسی مردم به کتاب را کاهش دهد.