کد خبر: 43223
تاریخ انتشار: شنبه, 18 بهمن 1399 - 10:47

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی:

دومین کارگاه مجازی شعر کودک برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و  به همت اداره کتابخانه های شهرستان ورامین و کتابخانه شهید فتوحی شعار دومین کارگاه مجازی شعر کودک با موضوع بررسی شعر انقلاب در حوزه کودک برگزار شد.
دومین کارگاه مجازی شعر کودک برگزار شد

به گزارش لیزنا،  همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و  به همت اداره کتابخانه های شهرستان ورامین و کتابخانه شهید فتوحی شعار دومین کارگاه مجازی شعر کودک با موضوع بررسی شعر انقلاب در حوزه کودک با حضور مدرس کارگاه سید احمد میرزاده ، محمدرضاکریمی رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین و علاقمندان به ادبیات کودک  برگزار شد.

در ابتدای این جلسه  میرزاده به بررسی ویژگی های شعر نوجوان پرداخت و گفت :شعر نوجوان سراسر از استعاره است ،وزنش بلند است ،ردیف دارد و این سه از نقاط قوت شعر نوجوان است.

 وی گفت :یکی از مطالبی که در شعر نوجوان خیلی مهم است ورود حضرت امام خمینی (ره) به شعر کودک است و این ورود دستمایه خیلی از شعرهای شاد و موفق شده است.

در ادامه میرزاده به چندین نمونه شعر در باب این موضوع اشاره کرد از جمله شعر های شاعر کودک و نوجوان  افشین علا که در اشعارش به جان دار پنداری و جان بخشیدن به هواپیمای امام پرداخته است" او آمدو همراه با سیل مردم شد ،در بین مردم روح خدا گم شد "که این شعر دارای وزن کوتاه ،ردیف های مکرر و جنبه موسیقیایی بالایی می باشد. و یا مانند شعر سید سعید هاشمی که می گوید :"بر زمین فرود آمد شد زمین پراز شادی ،پله های هواپیما ،پله های آزادی" که این شعر هم به لحاظ وزنی شعر خوبی هست ولی ردیف و تخیل قوی ندارد .

میرزاده در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مضامینی که در شعر کودک در حوزه انقلاب توسط شاعران بازتاب های زیادی داشته است مضمون حسینیه جماران  ،صندلی امام و رد شدن از ایوان جماران هست مانند این شعر" می آمدی چو باران بر قلب بوستانت ،می آمدی در ایوان همراه دوستانت / رد می شدی به نرمی از پیش چشم مردم ،در هر تکان دستت صدها  هزاران دل گم/وقتی که می نشستی بر صندلی ایوان ،انگار می درخشید خورششید در جماران / در گریه های مردم یک راز آشنا بود ،روح منی خمینی حرف تمام ما بود/ایران گرفته از تو بوی گل اقاقی ،در برگ برگ تاریخ نامت همیشه باقی"وی درادامه گفت :در مورد روز بیست و دوم بهمن نیز شعرهای زیادی در حوزه کودک سروده شده است که شعر روز خوب پیروزی مصطفی رحماندوست از شعرهای موفق دهه شصت می باشد،چرا که به لحاظ زبان و وزن شعری ،آهنگین ،سالم و روان است و از نظر صور خیال بر پایه تشبیه ساده بنا شده است ،تشبیهی حسی که کودک کاملا با آن ارتباط برقرار کرده است ،غنچه ،آب،درخت خشکیده،و پایان بندی زیبای این شعر که تقابل و مراعات نظیر زیبایی خلق کرده است "روز خنده ما بود روز گریه دشمن روز خوب پیروزی بیست و دوم بهمن "

برچسب ها :