کد خبر: 43096
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 دی 1399 - 08:13

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

برگزاری اولین کارگاه مجازی آموزش شعر کودک

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
اولین کارگاه مجازی آموزش  شعر کودک در شهرستان ورامین برگزار شد.
برگزاری اولین کارگاه مجازی آموزش شعر کودک

به گزارش لیزنا، به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین و کتابخانه شهید فتوحی شعار اولین کارگاه آموزش شعر کودک با حضور محمدرضا کریمی رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین ،رحیم مخدومی دبیر محفل ادبی علامه قطب الدین رازی ، نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس ،استاد سید احمد میرزاده مدرس کارگاه ،کتابداران و علاقمندان به موضوع شعر کودک برگزار شد.

در ابتدای این نشست رحیم مخدومی به معرفی استاد سید احمد میرزاده پرداخت و گفت : سید احمد میرزاده نویسنده ،شاعر و پژوهشگر در حوزه های داستان و شعر می باشد که در کارنامه فعالیت های خود داوری مسابقات مهم کشوری  را داراست. وی در زمینه داستان  مولف آثاری چون "خانه خاموش "،"خیابان بهار" ،"ببرها هنوز نعره می کشند" می باشد و در زمینه پژوهش صاحب اثر "هفت آیینه "می باشد که به بررسی شعر کودک از سال 54 تاکنون می پردازد.

در ادامه برنامه سید احمد میرزاده به بیان تعریفهای مختلف  ومعیار های تشخیص سبک شعری در حوزه کودک و نوجوان پرداخت و گفت :این تعریف یکی از سخت ترین تعریف هاست چرا که هم مخاطب شعر و هم سبک شعری دارای تفاوت آرا می باشد،سپس به بیان تعاریف مختلف این موضوع از دیدگاه قدما ، فیلسوفان و شاعران معاصر امثال شمس قیس ،بوعلی و خواجه نصیر ،شفیعی کدکنی ،قیصر امین پور و...  پرداخت .

سپس وی به مرز کودک بودن اشاره کرد و گفت: بر روی مفهوم کودکی توافق نظر وجود ندارد و کودکی را بر اساس  دو  مفهوم سنتی و مدرن  تقسیم کرد و افزود : معیار کودکی الزاما سن نیست ،چرا که این مفهوم با معیار هایی چون خانواده ،فرهنگ ،جامعه ،ضریب هوشی و... مرتبط می باشد،پس در نتیجه باید در شعر کودک به  توانمندی های ذهنی توجه ویژه ای داشت ،مثلا اگر بخواهیم در مورد خدا برای کودک شعر بگوییم  اصراری نداشته باشیم که با مفاهیم توحیدی برای کودک شعر بگوییم چرا که هنوز مفاهیم انتزاعی در او شکل نگرفته است و این هم به کودک و هم به مفهومی که می خواهیم به کودک منتقل کنیم آسیب می زند.

در پایان این جلسه میرزاده اظهار داشت ؛بایدها و نبایدها در ادبیات کودک نسبی است و کار شاعر هنجار گریزی هست که منجر به خلق زیبایی های هنری می شود ،خلق زیبایی از رهگذر زبان شعر  و این دنیای کودکی را برای کودک عمیق تر و گسترده تر می کند.پس شاعران حوزه کودک باید از دستاورد ها علوم مختلف مانند روانشناسی کودک و... استفاده کنند تا برای الان کودک شعر بگویند نه آینده او و در عین حال ازهنجار ها و باید ها و نباید های جامعه هم فاصله نگیرند چرا که جامعه از آنها پاسخ خواهد خواست.

گفتنی است این کارگاه شنبه ها ساعت 16 با موضوع آموزش شعر و داستان به صورت مجازی در فضای اسکای روم اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین برگزار می شود.