کد خبر: 43411
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 اسفند 1399 - 13:54

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در نشست شورای شهر یزد:

کتابخانه عمومی، مرکزانتقال علم و آگاهی و محل تضارب آرا و اندیشه‌ها و آموزش‌های عمومی است

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
علیرضا مختارپور در نشست صحن علنی شورای شهر یزد که با حضور استاندار یزد و اعضای این شورا برگزار شد، با تبیین کارکردهای نوین کتابخانه عمومی، گفت: کتابخانه عمومی، مرکزانتقال علم و آگاهی و محل تضارب آرا و اندیشه‌ها و آموزش‌های عمومی است.
کتابخانه عمومی، مرکزانتقال علم و آگاهی و محل تضارب آرا و اندیشه‌ها و آموزش‌های عمومی است

به گزارش لیزنا، نشست شورای اسلامی شهر یزد شنبه شب (16 اسفند) با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمدعلی طالبی، استاندار یزد؛ غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد و اعضای این شورا؛ جمال‌الدین عزیزی، شهردار یزد و جمعی از معاونان وی؛ سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد؛ مهدی رمضانی، معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مدیران کل ستادی این نهاد و رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در صحن این شورا برگزار شد.

در این نشست که به منظور تقدیر از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی و همکاران وی به دلیل حمایت ویژه از پروژه کتابخانه مرکزی یزد و تکمیل و تجهیز این کتابخانه پس از 25 سال بلاتکلیفی توسط این نهاد برگزار شد، علیرضا مختارپور، با اشاره به تغییر کارکرد کتابخانه‌ها در عصر حاضر گفت: کتابخانه عمومی در کشور ما علاوه بر شکل سنتی که در مساجد، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه داشت، به شکل جدید در سال 44 رسمیت یافت و مجلس ملی آن دوران برای اداره کتابخانه‌ها قانونی تصویب کرد که 5/1 درصد درآمد شهردرای‌ها برای اداره کتابخانه‌های عمومی اختصاص یابد که این قانون تا سال 56 استمرار داشت و پس از آن این میزان به 5/0 درصد کاهش یافت.

وی با اشاره به رشد چشمگیر احداث و راه‌اندازی کتابخانه در دروان استقرار نظام اسلامی بیان داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی،  372 کتابخانه‌های عمومی در کشور دایر بود که این عدد در حال حاضر به بیش از 3 هزار و 500 باب کتابخانه عمومی است، اما هنوز موفق به تحقق عدالت فرهنگی در کشور  نشده‌ایم.

مختارپور ادامه داد: برای تحقق عدالت فرهنگی یعنی دسترسی تمام مردم در مناطق شهری و روستایی به کتابخانه عمومی، به 12 تا 15 هزار باب کتابخانه نیاز داریم. البته این موضوع به این معنا نیست که ما باید در همه مناطق کشور کتابخانه عمومی داشته باشیم. چراکه برخی روستاهای کشور جمعیت کمی دارند و امکان احداث کتابخانه جدید در آنها نیست.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به ارائه پیشنهاد به کمیسیون فرهنگی دولت برای توسعه کتابخانه در کشور، گفت: نهاد پیشنهاد بهره‌گیری از مکان‌های موجود در روستاهای با جمعیت پایین که شامل خانه‌های بهداشت، مخابرات روستایی، مدرسه و مسجد می‌شد را به کمیسیون فرهنگی دولت داد تا از این طریق نیاز به احداث ساختمان جدید و به کارگیری نیروهای جدید نباشد و با بهره‌گیری از نیروهای موجود در این مکان‌ها و بناها، بتوان کتابخانه راه‌اندازی کرد و نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز تنها منابع آن کتابخانه‌ها را تأمین کند.

وی همچنین تصریح کرد: در برخی مناطق کشور نیز باید کتابخانه سیار راه‌اندازی شود، همانطور که چند سال پیش نهاد قول راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی در شهرستان بهاباد را داد و این وعده نیز امسال عملی شد.

مختارپور با ارائه تعریفی جامع از کتابخانه عمومی گفت: وقتی از کتابخانه عمومی سخن می‌گوییم، منظورمان مکانی است که به همه اقشار مردم از هر مذهب، جنسیت و سلیقه بتواند خدمت‌رسانی کند. اینکه گاهی گفته می‌شود چندین هزار کتابخانه در مساجد کشور داریم، حرف درستی است؛ اما این کتابخانه‌ها در دایره کتابخانه‌های عمومی گنجانده نمی‌شوند چراکه در این فضاها به همه مردم، اقشار و سبک‌های زندگی و در همه ساعات روز خدمات داده نمی‌شود.

وی افزود: برخی از کتابخانه‌ها در کشور نیز مانند کتابخانه‌های مدرسه و دانشگاه‌ها، اختصاصی هستند که باز در اختیار همه اقشار نیست. آنچه که ما از کتابخانه عمومی در نظرمان است، آآنچه که ما از کتابخانه در نظرمان است مرکزی است که بتواند انتقال علم و آگاهی بدهد و محل تضارب آرا و اندیشه‌ها و آموزش‌های عمومی باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عموومی تصریح کرد: مشاوره فعالیت‌های اجتماعی و کسب و کار و آگاهی‌بخشی‌های عمومی از جمله مأموریت‌های جدید کتابخانه‌های عمومی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، وحدت و تعامل مسئولان فرهنگی استان یزد را ستود و گفت: در استان و شهر یزد، وحدت و دلسوزی و اهل فرهنگ‌بودن مسئولان، نعمت بزرگی است، اما این روند در کشور عمومیت ندارد و در بیشتر شهرها و کلان‌شهرها شاهد این همدلی و همراهی نیستیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به تأثیرگذاری ویژه کتابخانه و کتابخوانی در حوزه‌های اجتماعی نیز اظهار داشت: کتابخانه یک مرکز ملی، فرهنگی و محلی برای انتقال آگاهی، دانش، تعامل و آموزش‌ مهارت‌های زندگی است. بنده در سخنرانی‌های خود و در دیدار با مسئولان مختلف کشور به این امر تأکید کرده‌ام که اگر امروز برای پیشرفت و توسعه کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی مبلغی را خرج نکنیم، سال‌های بعد چندین برابر این مبلغ را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید خرج کنیم. ما در احداث برخی کتابخانه‌های جدید شاهد این امر بوده‌ایم که کتابخانه‌ها باعث شده‌ است آسیب‌های اجتماعی‌ در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور رخ ندهد و یا کاهش یابد.

وی در بخش پایانی سخنان خود از استاندار، شهردار، اعضای شورای شهر یزد و همه مسئولان و دست‌اندرکاران استان به دلیل حمایت، تلاش و همراهی برای اتمام کتابخانه مرکزی قدردانی کرد.

محمدعلی طالبی، استاندار یزد نیز در این نشست با قدردانی از دبیرکل نهاد، معاونان و همکاران ستادی و استانی نیز به دلیل نگاه ویژه برای اتمام کتابخانه مرکزی یزد و اماکن بهره‌مندی مردم از این فضاهای اثرگذار گذار فرهنگی، گفت: انگیزه و پشتکار تک‌تک مسئولان ارشد نهاد کتابخانه‌ها و شخص دبیرکل محترم این نهاد برای این اتمام کتابخانه مرکزی یزد به شکلی بود که گاه انسان تصور می‌کرد این کتابخانه، مهم‌ترین پروژه نهاد در کشور بود و مساعدت و کمک نهاد فراتر از تصور ما بود

استاندار یزد بیان داشت: امروز، روز خوبی برای یزد بود و برای ما مایه افتخار بود که کتابخانه با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شود.

امروز با اضافه شدن کتابخانه مرکزی به مجموعه‌های فرهنگی استان، ظرفیت‌های کم‌نظیری در اختیار استان قرار می‌گیرد. در گذشته بسیاری از برنامه‌های کتابخانه‌ای معطل فضای مناسب می‌ماند. اما با افتتاح کتابخانه مرکزی، شاهد جهش بزرگ فرهنگی و ارتقای شاخص‌های در این حوزه خواهیم بود.

جمال‌الدین عزیزی، شهردار؛ غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد و رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست از حضور دبیرکل و معاونان و مدیران نها کتابخانه‌های عمومی در استان و تلاش و پشتکار مسئولان نهاد برای تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی یزد قدردانی کردند.

در پایان این جلسه نیز استاندار یزد، شهردار و اعضای شورای شهر با اهدای لوح سپاس و هدایای فرهنگی از علیرضا مختارپور و همکاران وی در نهاد کتابخانه‌ها تجلیل کردند.

مختارپور نیز لوح سپاس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از استاندار یزد و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان را به آنان تقدیم کرد.

وی همچنین کارت عضویت کتابخانه مرکزی یزد را به صورت نمادین به استاندار، فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر یزد اهدا کرد.