کد خبر: 43423
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 اسفند 1399 - 22:15

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

یادداشت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به مناسب فرا رسیدن ۱۷ اسفند، سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: اهتمام جدی و مسئولانه دست‌اندرکاران محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تمامی کتابداران عزیز شاغل در کتابخانه‌های عمومی، نه فقط کارکرد و کوشش شغلی که امری جهادی و عبادی نیز محسوب می‌شود.
یادداشت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

به گزارش لیزنا، متن یادداشت علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

به نام آفریدگار حکیم و یگانه

مکتب انسان‌ساز اسلام که کاملترین دین الهی به شمار می‌آید، مکتبی است که نخستین ارتباط پیام‌آور آن با پروردگارش مبتنی بر «گفتن به نام خداوند» : إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ و معجزه ارزشمند و بی‌نظیرش، «کتاب» است. کتابی که در جای‌جای آن به ملزومات خواندن و تعلیم و تعلّم، اشاره و از جمله به «قلم» سوگند یاد شده است.

توصیه سرآمدان این مکتب نیز چنین است. تورق اندکی در کتب روایی، مؤید این مدعا خواهد بود که تمامی حضرات ائمه معصومین(ع) به دانایی، یادگیری تفکر، تأمل و تدبّر توصیه کرده‌اند. معروفات و فضیلت‌هایی که جز از راه کتابخوانی حاصل نمی‌شود. بنابراین کتاب و کتابخوانی در اسلام، جایگاه رفیع و غیرقابل انکاری دارد و شکوفایی تمدن اسلامی نیز در قرون متمادی، از همین راه حاصل شده است.

بر کسی پوشیده نیست که زیستن سرافرازانه هر کشوری در جهان امروز، نیازمند دستیابی به «دانش» است. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب، قامت برافراشته و از ۴۲ سال پیش با تکیه بر باورهای دینی و عقیدتی، به نفی سلطه و ابرام و اصرار بر حریت و آزادگی در دنیا شناخته شده است، برای تداوم راه شهدا و تحقق آرمان‌های ایشان، راهی جز پیشرفت علمی و فنی ندارد. امری که همواره در رهنمودهای مؤکد حضرت امام خامنه‌ای(مدّ ظله العالی) نیز متجلی و متبلور بوده است.

دست یازیدن به این هدف و کسب دانش و نیل به جایگاه علمی برتر در منطقه و جهان به رغم رویای خام دشمنان نظام و انقلاب، مستلزم آن است که آحاد و افراد جامعه بویژه کودکان و نوجوانان انس بیشتری با کتاب داشته و در سیاستگذاری‌های آموزشی و فرهنگی، این مقوله مهم مورد توجه جدی باشد.

اینجانب به نوبه خود فرارسیدن ۱۷ اسفندماه، سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به عموم کتابداران، کتابخوانان و دستاندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی تبریک عرض نموده و تداوم توفیقاتشان از بارگاه ربوبی حضرت حق مسئلت می‌نمایم.

بر این باورم که قشر کتابدار و کتابخوان باید از اعتبار و حیثیت اجتماعی بیشتری برخوردار شده و مورد التفات ویژه مردم و مسئولان قرار گیرد. چرا که بار اصلی و خطیرِ نشر دانش در جامعه بر عهده این صنف است.

پیشرفت کمی و کیفی در امر کتاب و کتابخوانی که در سالیان اخیر حاصل شده است، در کنار الطاف الهی، برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و علی‌التخصیص رهنمودهای گرانسنگ مقام معظم رهبری، بی‌تردید از اهتمام جدی و مسئولانه دست‌اندرکاران محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تمامی کتابداران عزیز شاغل در کتابخانه‌های عمومی حکایت دارد. اهتمامی که نه فقط کارکرد و کوشش شغلی که امری جهادی و عبادی نیز محسوب می‌شود.

در پایان، بار دیگر برای جهادگران عرصه کتاب و کتابخوانی، تندرستی و توفیق آرزو کرده و اطمینان میدهم که خادمان ملت در مجلس شورای اسلامی، به ارزش کار ایشان و لزوم پرداختن به دغدغه‌هایشان اشراف کامل داشته و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد. و مِن اللّهِ التَّوفیقُ وعلیه التُّکلانُ.

علی نیکزاد
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌