کد خبر: 47959
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 آبان 1402 - 11:11

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خبر داد؛

برگزاری 1402 رویداد فرهنگی در سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

منبع : کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در نشست خبری سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به تشریح برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی و عمرانی اداره کل و مجموعه کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی پرداخت.
برگزاری 1402 رویداد فرهنگی در سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران

به گزارش لیزنا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن گرامیداشت سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و تبریک این هفته به تمامی کتابداران و تلاشگران حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی، پایگاه‌های مردمی و دانشگاه‌های غیررسمی در نظر داریم تا در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تثبیت این جایگاه در جامعه در ایام هفته کتاب، 1402 برنامه و فعالیت فرهنگی در سطح استان برگزار نمائیم.

وی با اشاره به رتبه نخست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در حوزه ایجاد کتابخانه سیار در سطح کشور، افزود: در حال حاضر تعداد 11 کتابخانه سیار در 8 شهرستان استان و در بالغ بر 55 روستای کم برخوردار و دور افتاده فاقد کتابخانه در حال ارائه خدمات کتابخانه‌ای هستند.

سبزیان از افتتاح پنج باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در شهرستان مشهد، مه ولات و گناباد در هفته کتاب خبر داد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با تاکید بر رسالت کتابخانه‌ها مبنی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و آشتی دوباره جامعه با کتاب گفت: از برنامه‌های پیش بینی شده در این دوره از هفته کتاب می‌توان به برگزاری آئین تکریم و تجلیل از کتابداران، اعضای کتابخانه، خیرین، انجمن کتابخانه‌های عمومی و ... اشاره کرد. همچنین 1402 برنامه  فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان از جمله: 50 مسابقه کتابخوانی، 100 مشاوره و معرفی کتاب(مجازی و حضوری)، 150 نشست کتابخوان، 150 نمایشگاه و فروشگاه کتاب، 12 نمایشنامه خوانی، 300 بازدید و اردوی دانش آموزی، 150 برنامه ویژه گروه سنی کودک، 60 ویژه برنامه برای گروه سنی نوجوانان، 10 جلسه نقد و بررسی و رونمایی از کتاب، 70 نشست مطالعاتی، 50 کارگاه آموزشی، 50 محفل ادبی و 250 برنامه مناسبتی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی دیگر همچون آئین غبارروبی از مزار شهدا و تجدید پیمان با آرمانهای امام راحل(ره)، پویش «اهدای کتاب – اهدای دانایی»، پویش «کتابِخون» با هدف اهدای خون و تامین خون سالم مورد نیاز بیماران و طرح کتابت قرآن کریم ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان نیز پیش بینی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: همچنین در این هفته شاهد رونمایی از کتابهای «نظام مسائل فقه الاقتصاد» اثر سیداحمد عاملی و علی اکبر کریمی، «هنر و رسانه در آینه دیدگاه مقام معظم رهبری» به همت گروه پژوهشی هنر و رسانه(معاونت علمی حوزه علمیه خراسان) و «سنتهای کارآمد و سک زندگی طلبگی» با همکاری کارگروه سنتهای کارآمد حوزه علمیه خراسان در مشهد و کتاب «که ماهی برآید» اثر سعیده شبرنگ در شهرستان سبزوار هستیم. آئین نقد و بررسی کتاب «رای حلال» اثر مجتبی رحماندوست نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه یکی از رسالتهای مجموعه کتابخانه‌های عمومی تشویق و ترغیب مردم به سوی کتابخانه و کتابخوانی است، گفت: به همین منظور در تاریخ 23 لغایت 25 آبانماه طرح عضویت رایگان در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان اجرا می‌شود. همچنین طرح بخشودگی جرائم منابع امانی دارای دیرکرد نیز در تاریخ 23 لغایت 30 آبانماه اجرا خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: همچنین با توجه به درخواست عموم مراجعین برای ایجاد فضاهای مطالعاتی امن و آرام در نظر داریم تا مجوز فعالیت 4 باب سالن مطالعه در شهرستانهای نیشابور، مشهد و تربت جام را نیز اهدا شود.

وی ضمن محکوم کردن حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی در فلسطین، گفت: یاد می‌کنم از امام راحل(ره) که به درستی اسرائیل را غده سرطانی نامیده و فرمودند«اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شده و فلسطین تبدیل به مسئله اول جهان اسلام شود». امروز اما با توجه به حملات ددمنشانه اسرائیل فلسطین به مسئله اول جهان تبدیل شده است. امیدوارم صلح و آرامش در سرزمین فلسطین حکمفرما شود.

سبزیان با اشاره به برگزاری دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی  و کسب و کارهای کوچک» گفت: در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در نظر داریم تا به امر تسهیلگری به کسب و کارهای کوچک به صورت گسترده تری بپردازیم. این امر با ایجاد 100 فضا در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برای عرضه، تولید و فروش محصولات کسب و کارهای کوچک در آینده نزدیک به صورت عملی اجرا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به انتخاب شهرستان سبزوار به عنوان شهر دوستدار کتاب، گفت: این مهم به واسطه برگزاری برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی کتاب محور در شهرستان و کتابخانه‌های عمومی به وجود آمده است. 

در ادامه مرتضی کرباسی، خیر و خزانه دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی، گفت: عمده فعالیت این مجمع در طول 12 سال فعالیت خود با توجه به اینکه نخستین مجمع خیرین رسمی در کشور است، در حوزه‌هایی همچون کمک به برگزاری همایشهای علمی در سطح شهرستان مشهد، برگزاری مسابقات کتابخوانی، تامین جوایز هفتمین، هشتمین، نهمین و دهمین جشنواره بین المللی کتابخوانی رضوی، خرید کتاب و تامین منابع برای کتابخانه‌های عومی حاشیه شهرستان مشهد، رایزنی در خصوص اهدای کتاب به مجموعه کتابخانه‌های عمومی، احداث و تجهیز تعدادی از کتابخانه‌های عمومی شهرستان زاوه و کلات بوده است.

وی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا این مجمع تا سال 1403 به یک مجمع ملی خیرین در حوزه فرهنگ تبدیل کنیم.

کرباسی کتابخانه‌های عمومی امروز را فرهنگسراهای اجتماعی معرفی کرد و افزود: نسل جدید کتابخانه‌ها امروز تبدیل به مکانهایی معتمد برای تمامی خانواده‌ها است.

خزانه دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از اهدافی که باید در امروز مورد توجه بیشتری قرار گیرد، ساختن اقتصاد و نگاه اقتصاد محوری است. برگزاری دومین همایش بین المللی «کتابخانه‌های عمومی: کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» یک فرصت طلایی برای معرفی کتابخانه‌ها به عنوان تسهیلگران این امر بود.

وی تاکید کرد: همچنین نگاه جامعه محوری باعث می‌شود که کتابخانه‌ها توسعه بیشتری داشته و بتوانند نقش به سزایی در رشد اقتصادی جامعه و خود کتابخانه‌ها فراهم سازند. در فضای کسب و کار امروز، کتابخانه‌ها مکانی برای توسعه این مسئله هستند و اثرگذاری بیشتری در جامعه دارند؛ چرا که تمامی اقشار جامعه در هر گروه سنی امروز برای کسب علم و دانش به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

گفتنی است، در پایان آئین رونمایی از پوستر سی و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز برگزار شد.