کد خبر: 42643
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 آبان 1399 - 16:42

داخلی

»

گزارش

برگزاری نشست بزرگداشت هفته کتاب و تقدیر از کتابداران در دانشگاه سمنان

منبع : لیزنا
نشست بزرگداشت هفته کتاب و تقدیر از کتابداران در دانشگاه سمنان برگزار شد.
برگزاری نشست بزرگداشت هفته کتاب و تقدیر از کتابداران در دانشگاه سمنان

به گزارش لیزنا،  در هفته کتاب، از سال 1378 همه ساله در دانشگاه سمنان با همت انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی و حمایت و پشتیبانی ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد نشستی برای تقدیر از کتابداران دانشگاه و نیز بزرگداشت هفته کتاب و روز کتابدار برگزار می شود.

مقارن با هفته کتاب و روز بزرگداشت کتابداران، امسال نیز در دانشگاه سمنان برنامه ای به مناسبت این رویداد مهم در روز شنبه 24 آبان در ساعت نه به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم، ابتدا ریاست کتابخانه مرکزی ضمن تبریک به کتابداران دانشگاه، خلاصه ای از برنامه های سال گذشته کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد را گزارش داد.

دکتر روح اله خادمی ضمن اشاره به موضوع فعالیت های روزانه و امور جاری کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان، از برگزاری موفق دو جشنواره ملی کاریکاتور و کاریکلماتور در حوزه کتاب، مطالعه و خواندن با همکاری انجمن علمی دانشجویی علم اطلاعات در سال گذشته خبر داد و افزود: در ادامه برگزاری موفق جشنواره های فوق، امسال نیز دومین جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن در حال اجراست و علاقمندان می توانند آثار خود را به این جشنواره از طریق سایت bt2.semnan.ac.ir ارسال کنند.

 وی همچنین اشاره کرد:  در جشنواره امسال کاریکاتور دانشگاه (پژوهش)، صنعت و جامعه به عنوان بخش اصلی جشنواره پذیرای آثار علاقمندان خواهد بود.

دکتر اصنافی مدیر گروه علم اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی با موضوع "مشاغل آینده و کتابداران" در ادامه دیدگاه های خود را مطرح کرد.

 مدیر گروه علم اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی در جمع کتابداران و دانشجویان علم اطلاعات دانشگاه سمنان ضمن تبریک هفته ی کتاب و کتابخوانی گفت: بسیاری از دانشجویان به خصوص دانشجویان دوره کارشناسی دغدغه اشتغال را دارند.

 وی با اشاره به برخی مقاله ها که درباره از بین رفتن برخی مشاغل سخن گفته اند اظهار داشت:  در برخی از این مقاله یکی از شغل هایی که احتمالا از بین می رود کتابداری است، اما در مجله ای  دیگر، نویسنده ای دیگر نیز پاسخ این نویسنده را داده بود و این موضوع را نقض کرده بود. زیرا هم اکنون با وجود پیشرفت های فناوری اطلاعات ، با وجود تهدیدات در تمامی مشاغل روبرو هستیم و اگر از ابزار های فناوری اطلاعات در حیطه شغلی خود استفاده نکنیم و به چشم یک ابزار به ان ها نگاه نکنیم،  بی شک با مشکل مواجه خواهیم شد . در هر صورت این مسئله وجود دارد و کسی منکر ان نیست که گاهی خود را در معرض بی امنیتی می بینیم .

دکتر اصنافی در ادامه به این موضوع پرداختند که ما می توانیم نقش خود را زمانی که مردم جامعه درگیر چالش های مختلف هستند حفظ کنیم، مثلا در شرایط حاکم بر جامعه ی امروز که درگیر کرونا ویروس شده ایم ، شاید بتوانیم نقش کتابداران در شرایط موجود را "مدافعان اطلاعات سالم " بنامیم زیرا متخصص علم اطلاعات قدرت تشخیص اطلاعات درست از غلط را دارند و می توانند افراد جامعه را به سمت اطلاعات موثق و بی نقص هدایت کند تا جامعه  از گزند اطلاعات بی اساس و شایعه پراکنی ها مصون نگه داشته شود.

دکتر اصنافی در ادامه گفت:  درست است که کتابخانه ها بستر اصلی شغل ما هستند اما اگر در کتابخانه ها شغلی نیافتیم نباید نا امید شویم و مطمئن شویم که در سایر ارگان ها و سازمان ها نیز می توانیم جویای شغل باشیم  و چالش مطرح دیگر این است که کتابداران برخی مهارت های فردی خود را نیز می بایست تقویت کنند و ما می توانیم این مهارت های فردی را در قالب دروس عملی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه ها بگنجانیم .

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی شهید بهشتی در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان گفت: برای جایگاه کتابداران در جامعه باید تلاش کرد و ضمن اینکه در این روزهای سخت آرزوی تندرستی و بهروزی برای کتابداران عزیز دارم امیدوارم تعاملات سازنده بین انجمن های علمی دانشجویی و گروه های مختلف آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی در سطح ملی را شاهد باشیم که زمینه ساز پیشرفت های بیشتر در این حوزه خواهد بود.

دکتر خادمی نیز به عنوان سرپرست کتابخانه مرکزی دانشگاه سمنان ضمن تشکر و قدردانی از حضور دکتر اصنافی در جلسه ی هم افزایی امروز، اشاره کرد : امیدواریم کتابدارن ، دانشجویان و تمامی فرهیختگان در رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی به تقویت مهارت های خود بپردازند تا بتوانند در شرایط متغیر امروز خود را با شرایط موجود وقف دهند.

 وی از تمامی کتابدارن کتابخانه ی مرکزی دانشگاه سمنان که با شرایط نا مساعدکرناویروس امروز ، همچنان در کتابخانه مرکزی حضور داشتند و فعالیت های متعدد و مفیدی را به ثمر رساندند تشکر و قدردانی کرد.

 وی در ادامه به برخی فعالیت های صورت گرفته در کتابخانه مرکزی که با همکاری انجمن عملی دانشجویی علم اطلاعات است اشاره کرد ازجمله: برنامه های کتابخوانی ، 20 کارگاه آموزشی ، راه اندازی سامانه ی تحویل مدرک دانشگاه سمنان( get dag) ، و خدمات اطلاعاتی گسترده برگزاری جشنواره های کاریکاتور و کاریکلماتور در سطح ملی و غیره.

بخش پایانی مراسم نیز با تقدیر و تشکر از کتابداران همراه بود.  لازم به ذکر است که در این  مراسم دکتر رحمان معرفت مدیر فناوری دانشگاه سمنان  و کتابداران کتابخانه مرکزی دانشگاه، دانشجویان علم اطلاعات و نیز اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات دانشگاه سمنان نیز حضور داشتند.

گزارش : زهرا مرادی بیارجمندی ، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان

برچسب ها :