کد خبر: 43518
تاریخ انتشار: شنبه, 14 فروردين 1400 - 09:50

داخلی

»

گزارش

چهارمین نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی برنامه کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

منبع : لیزنا
انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران چهارمین نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی برنامه کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات با موضوع «بیان نگرش ها و تجربه های کتابداران کتابخانه‌های آموزشگاهی (4)» را برگزار کرد.
چهارمین نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی برنامه کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات برگزار شد

چهارمین گفتگوی زنده مربوط به نشست کتابخانه‌های آموزشگاهی با حضور دکتر نسترن پورصالحی، دبیر نشست، زهرا نصراللهی، کتابدار مجتمع آموزشی سما واحد بروجرد و زینب موحدی‌راد ،کتابدار مقطع متوسطه روز یکشنبه 17 اسفند 1399 ساعت 19 تا 20:30 در صفحه اینستاگرام انجمن برگزار شد. در این گفتگوهای آنلاین که تا موعد کنگره هر دو هفته یکبار در روزهای یکشنبه برگزار می‌گردد، به نگرش‌ها و تجربه‌های کتابداران کتابخانه‌های آموزشگاهی پرداخته می شود. تبادل تجربیات بین فعالان این حیطه، با توجه به تحولات فضای آموزشی متأثر از دوران کرونا اهمیت بیش‌تری یافته است.

مهمانان در مورد فضای کتابخانه، برنامه‌های قبل از دوران کرونا و تحولاتی که متأثر از مجازی شدن آموزش در ارائه برنامه‌های کتابخوانی و فعالیت‌های کتابخانه آموزشگاهی رخ داده است را بیان کردند.

زینب موحدی‌راد گفت: از زمانی که تنها قفسه هایی کنارکارگاه کار و فناوری دانش آموزان بود تا زمانی که در حیاط در قسمتی زیبا و پر نور مخصوص کتابخانه ساخته شد و قسمتی که امکان نشستن را برای بچه ها فراهم کند به عنوان کتاب نشین طراحی شد. از مهم‌ترین فعالیت‌ها در کتابخانه گفت و تعامل با بچه‌ها در بارۀ کتاب‌هایی است که خوانده‌اند، چرا که خواندن آن‌ها را عمق می‌بخشد. در گفتگو تاکید شد که در این راستا مهم‌ترین نکته معرفی کتاب خوب به دانش‌آموزان است که در پیش از کرونا از روش‌هایی مانند تشکیل انجمن‌های مختلف در کتابخانه، کوله کتاب، کتاب‌نشین، کمک از بچه‌ها برای فضاسازی کتابخانه، دعوت از بچه‌های سطوح بالا برای معرفی کتاب، انقلاب‌گردی استفاده شد. بعد از کرونا آن انجمن‌ها به اتاقک‌هایی مجازی تبدیل شدند که بچه‌ها بنا به علائق و توانایی‌هایشان فعالیت می‌کردند.

وی با اشاره به شرایط حاکم که ناشی از بیماری کروناست گفت: برنامه‌هایی مانند پخش فیلم‌های اقتباسی مبتنی بر کتاب، تولید پادکست با محتوای کتاب صوتی، تهیه پادکست‌های موضوعی با توجه به مناسبت‌های مختلف توسط دانش‌آموز و مسئول کتابخانه، جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری کارگاه‌های مطالعه کتاب و کتابخوانی با هدف آگاه کردن دانش‌آموزان در مورد عناصر داستان، قالب‌های نوشتاری، مشاعره در گروه‌ها و یا کلاس‌های آنلاین، تهیه یک کادوی فرهنگی برای روز پدر و مادر، در اختیار گذاشتن فهرست کتاب‌ها، انقلاب‌گردی به صورت مجازی و معرفی کتاب‌های تازه، تهیه ویدئوهای کتاب‌گردی از کتابخانه برای معرفی موجودی کتاب‌های اجرا شده است.

موحدی‌راد ادامه داد: فعالیتی که به طور پیوسته هر سال انجام می‌شود جمع‌آوری کتاب برای ارسال به مناطق محروم است. برای انتخاب کتاب‌ها و معرفی به بچه‌ها با معلمان صحبت می‌شود و در میان درس به صورت نامحسوس معرفی می‌شود. همچنین ساعتی از یک روز خاص به عنوان زنگ همگانی کتابخوانی معرفی شده است که از بچه‌ها و معلمین و کادر مدرسه می‌خواهیم که در یک روز کتاب غیردرسی همراه داشته باشند و یا از کتابخانه مدرسه به امانت بگیرند.

وی گفت: برگزاری جشنواره‌های موضوعی درون مدرسه‌ای یا برون‌مدرسه‌ای(مانند جشنواره فیلم کوتاهی که همراه با چند مدرسه امسال برگزار کرده بودند) و تاکید بر استفاده از منابع مناسب هم می تواند به بچه ها در ترغیب به مطالعه کمک کند. در اداره کلاس های مجازی می توان از ویدئوها و اسلایدهای تعاملی با کمک H5P و فضای گوگل میتینگ استفاده کرد.

زهرا نصرالهی از فعالیت‌های ۱۵ ساله در مجتمع آموزشی سما بروجرد گفت: همراهی دانش آموزان از مقطع پیش دبستان تا دبیرستان فرصت ویژه ای را فراهم آورده است که موجب شده دانش آموزان نیازهای متنوعی را به کتابدار عرضه کنند. در تامین نیازهای اطلاعاتی، درباره برخی موضوعات علمی مانند حالت چهارم ماده، و مسائل اجتماعی و حقوقی و بلوغ محتوای مناسب و کافی در دسترس نیست و نمی توان به نحو مطلوب پاسخگوی دانش آموزان بود.

وی گفت: نشست‌های برگزار شده در این مجتمع شامل: نشست همکاران برای تشویق دانش‌آموزان به کتابخانه برای انجام تکالیف درسی، برگزاری جلسات نقدی کتاب، برگزاری نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای، نشست سفیران کتاب، برنامه جمع‌خوانی و بلندخوانی، برگزاری کلاس‌های درس ادبیات، برگزاری جلسات داستان‌نویسی و معرفی دانش‌آموزان مستعد به کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان است. نمایشگاه‌هایی نیز شامل: ایجاد نمایشگاه های موضوعی از منابع کتابخانه، نمایشگاه مجلات ادواری منتشر شده توسط مدرسه، نمایشگاه‌های دست‌ساخته‌های دانش‌آموزی، نمایشگاه لوح تقدیر دانش‌آموزان در هفته پژوهش با هدف ترغیب دانش‌آموزان برای انجام فعالیت‌های پژوهشی تنظیم شده است.

وی افزود: در کنار نشست‌ها و نمایشگاه‌ها مسابقانی از جمله: مسابقات مقاله‌نویسی، داستان‌نویسی، تصویرخوانی، هایکو کتاب، سودوکو، دومینو، رنگ‌آمیزی (با محوریت کتاب و کتابخوانی)، مسابقه کتابخوانی برای گروه خردسال و کودک، مسابقه شخصیت شناسی (آشنایی با چهره های برتر ایرانی) در نظر گرفته شده بود. کارگاه‌هایی مانند حقوق شهروندی، داستان‌نویسی و انشاء‌نویسی، نشریه‌نویسی، حافظ‌شناسی، آشنایی و مقابله با بیماری‌های رفتاری برگزار شد. همچنین معرفی کتاب و بازدیدها و تولید محتوا از دیگر برنامه‌های این مجتمع است.

نصرالهی به چالشهایی که در زمینه امنیت شغلی و حقوق کتابداران پرداخت و گفت:  در واقع با توجه به نیاز دانش آموزان و اثرگذاری مطلوب کتابدار در تامین نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان به صورت امن لازم است به به کارگیری کتابدار به چشم سرمایه گزاری نگریست. حذف کتابداران از مدارس موجب هزینه های اجتماعی و انسانی در سطح جامعه خواهد شد.

علاقه مندان می توانند برای دسترسی به فیلم این جلسه به آدرس مراجعه کنند.