کد خبر: 43570
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 فروردين 1400 - 22:47

داخلی

»

گزارش

کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات 3 تا 7 خرداد برگزار می‌شود/ تمدید مهلت ارسال آثار تا 15 اردیبهشت ماه

منبع : لیزنا
نشست مسئولان کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات عصر امروز سه شنبه 24 فروردین 1400 از ساعت 18 تا 20  در صفحه اینستاگرام انجمن به صورت آنلاین  برگزار شد.
کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات 3 تا 7 خرداد برگزار می‌شود/ تمدید مهلت ارسال آثار تا 15 اردیبهشت ماه

به گزارش لیزنا، نشست مسئولان کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات  با حضور دکتر فریبرز خسروی، رییس کمیته راهبری؛ دکتر میترا صمیعی، دبیر علمی؛ دکتر مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی؛ و دکتر محمد زره ساز، دبیر جوایز ملی عصر امروز سه شنبه 24 فروردین 1400 از ساعات 18 تا 20  در صفحه اینستاگرام انجمن به صورت آنلاین برگزار شد.

دکتر خراسانچی دبیر کمیته راهبری ششمین کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات  و دبیر اجرایی این کنگره گفت: کنگره متخصصان علوم اطلاعات  یکی از بزرگترین رویدادهای جمعی کشور است.قرار بود نشست خبری در روز یکشنبه 22 فروردین ماه در کتابخانه ملی برگزار شود که به دلیل شرایط کرونا این نشست امروز سه شنبه و به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

دبیر اجرایی ششمین کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات گفت: این کنگره با گستردگی زیادی که دارد احتیاج به کار تیمی وسیع برای برگزاری درست و دقیق امور دارد به همین دلیل در کمیته اجرایی 30 نفربه صورت داوطلبانه همکاری دارند.

دکتر فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و رئیس کمیته راهبری کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات درباره تاریخچه کنگره گفت: اوایل که انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران شروع به فعالیت کرد احساس شد همانند سایر نهادها و دانشگاهها جلسه سخنرانی گذاشته شود و بحثهای علمی صورت گیرد. تجربه ایفلا نشان می دهد که اگر صد مقاله  دقیق برای ایفلا فرستاده شود ممکن است حتی یک مقاله پذیرفته نشود اما اگر تجربه عملی ارسال شود  حتی اگر تجربه موفق نباشد آن تجربه پذیرفته  می شود. لذا از اولین کنگره احساس شد از نظر فاصله بگیریم به عمل نزدیک شویم. شش دوره با این نگاه که تجربه را به عمل نزدیک کنیم و برای دیگران به اشتراک بگذاریم برگزار می شود. اینکه تجربه را به عمل نزدیک کنیم و این تجربیات برای بقیه به اشتراک گذاشته شود این هدف اولیه کنگره ها بوده و سعی بر این بوده موضوعات کنگره روزآمد وکاربردی باشد.

وی گفت: ساختار کنگره به گونه ای است که مانند برخی  از کنفرانس ها که فقط مقاله ها ارسال شود. نیست بلکه این  کارگروهها و کمیته ها هستند که یک سال قبل شروع به کار می کنند و حاصل این تجربیات شکل می‌گیرد. خوشحالم که این جمع کشوری کتابدارانه از سراسر ایران در این نشست شرکت می کند همیشه فرصت مغتنمی بود تا افراد با یکدیگر آشنا شوند.

دکتر میترا صمیعی در مورد شکل گیری پنل ها و موضوعات کنگره گفت: موضوعات کنگره به سمت روزآمدی پیش رفته است. شعار اصلی کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات " ما و تحول دیجیتال: راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه ها ، آرشیوها و موزه ها "  انتخاب شد. انتظار داریم تمام متخصصان علوم اطلاعات ، کتابداران ، آرشیویست ها و موزه دارن در کنگره امسال شرکت کنند.کنگره همه ساله به منظور برقراری پیوند علمی و حرفه­ ای بین متخصصان علوم اطلاعات ، کتابداران و آرشیویست های شاغل در کتابخانه­ ها و آرشیوهای کشور، توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران برگزار  می شود .

دکتر میترا صمیعی به تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت:ما در مسیر تحول دیجیتال هستیم اگر همگام با تحول دیجیتال حرکت نکنیم در معرض حذف شدن هستیم. کتابخانه باید بدانند چگونه  فناوری های نوین را با استراتژی های کتابخانه های خود ترکیب کنند. در کنگره امسال با شعار اصلی " ما و تحول دیجیتال "  قصد داریم  به بررسی این موضوع بپردازیم که تا چه میزان کتابخانه ها، آرشیوها و موزه ها در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفتند و چه راهبردهایی اتخاذ کرده اند.

وی افزود: به منظور آشنایی متخصصان علوم اطلاعات در کنار پیش پنل ها تصمیم گرفتیم دوره حرفه ای تحول دیجیتال را دوشنبه ها توسط اساتید برجسته‌ی کشوری در زمینه تحول دیجیتال برگزار کنیم که اولین کارگاه آن دیروز( دوشنبه مورخ 23 فروردین 1400) ساعت 16 الی 17:30 برگزار شد و قرار است این دوره علاوه بر دوشنبه ها ، روزهای پنج شنبه هم برگزار شود . در کارگاه اول ، مبانی تحول دیجیتال و استراتژی های آن در کتابخانه ها بررسی شد . انشالله در جلسات بعدی قصد داریم موضوعاتی چون  مدل های تحول دیجیتال ،بازآفرینی دیجیتال، نو آوری دیجیتال ، تجربه دیجیتالی ( کارکنان وکاربران) ،فناوری دیجیتال (معماری داده دیجیتال، معماری فناوری )،خدمات و محصولات دیجیتالی در تحول دیجیتال (اینترنت اشیاء ، بلاک چین، هوش مصنوعی و غیره ) ، رهبری و مدیریت دیجیتال( Digital leadership)،ساختار و حکمرانی دیجیتال،وبررسی کنیم. توصیه می شود همه متخصصان در این دوره ها شرکت کنند تا بتوانند به درستی در مسیر تحول دیجیتال قرار گیرند.

دکتر میترا صمیعی گفت: مهلت ارسال انواع دستاوردها( مقاله ، تجربه و ایده کتابداران( تاک)) به کنگره تا 15 اردیبهشت ماه تمدید شده است و انشالله کنگره  ششم متخصصان علوم اطلاعات 3 تا 7 خرداد برگزار می شود.

وی گفت: از همه پژوهشگران دعوت میکنم  دستاوردهای خود را اعم از مقاله،  تجربه و ایده به ویژه در زمینه بحران کرونا را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند. در حوزه تجربه و ایده محدودیت موضوعی نداریم و ایده و تجربیات در مجموعه مقالات همایش چاپ و منتشر می شود. مقالات دریافتی نیز در مجموعه مقالات کنگره مجوز ISC دارد و نیز نشریات معتبر علمی منتشر خواهد شد.

وی درباره هدف از برگزاری تاک گفت: هدف از برگزاری تاک این است تا بستری فراهم شود که متخصصان علوم اطلاعات ایده ها و تجربیاتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و توصیه این است با توجه به شرایط کرونا سعی کنند بر این موضوع که در این دوران چه خدماتی را به کاربران ارائه کردند و نیز خدمات نوآورانه ای که در این دوران در کتابخانه هایشان داشتند ، تمرکز کنند.  

وی در خصوص پیش پنل ها و برنامه های اجرا شده‌ ی کنگره ششم گفت:تا کنون 24 پیش پنل در قالب گفت و گوی علمی ،سخنرانی، 2 کارگاه توسط کمیته اخلاق پژوهش و   5 برنامه زنده اینستا گرامی توسط پنل کتابخانه های آموزشگاهی (که به ارائه تجربه کتابداران کتابخانه های آموزشگاهی پرداخته) ، برگزار شده است.

وی در ادامه از زحمات رئیس کمیته راهبری ، اعضای کمیته راهبری ، دبیر اجرایی کنگره، دبیر جوایز کنگره ، دبیران پنل های تخصصی ، مدیر سامانه و سایت کنگره و اعضای تیم اجرایی تشکر کرد.

در ادامه نشست دکتر محمد زره ساز دبیر جوایز ملی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران گفت: در شرایطی که کشوربا  کرونا درگیر است اما انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران فعالیتهای خود را تعطیل نکرده و بر فعالیت هایش افزوده است. وی به  جوایز ملی اشاره کرد و  گفت: جوایز ملی از سال 1395 به طور مستقل در انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برنامه ریزی و در حاشیه کنگره دوم برگزار شد. هدف از این جوایز تقدیر از تلاش محققان علم اطلاعات و آرشیو و همچنین یادبودی از  بزرگان رشته است. جایزه دکتر پوری سلطانی در حوزه کاربردی و سازماندهی دانش، جایزه دکتر مرحوم عباس حری در حوزه نظری علوم اطلاعات و جایزه دکتر نوراله مرادی در حوزه آرشیو است. تا کنون 4 دوره این جوایز برگزار شده و اسامی برگزیدگان نیز در سایت انجمن در قسمت کمیته پژوهش قرار دارد. امسال نیز این جوایز برنامه ریزی شده است و کمیته علمی پنجمین دوره جوایز تا کنون 2 جلسه تشکیل داده است. اعضای این کمیته عبارتند از: دکتر فریبرز خسروی، دکتر مرتضی کوکبی، دکتر چشمه سهرابی، دکتر ابراهیم افشار، دکتر میترا صمیعی، دکتر مهرناز خراسانچی و فرامرز مسعودی. در حال حاضر امکان ارائه آثار از طریق سایت کنگره فراهم است و افراد مهلت دارند تا 31 فروردین ماه نسبت به ثبت آثار خود اقدام کنند.

دکتر مهرناز خراسانچی در ادامه نشست درباره فعالیتهای کمیته اجرایی کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات گفت: برای تشکیل تیم اجرایی کنگره ششم فراخوان منتشر شد که در این فراخوان 60 نفر شرکت کردند که طی مصاحبه ای 30 نفر داوطلب انتخاب شدند. در یک برنامه ریزی دقیق، فرایند کارها تعریف شد و برای هر پنل و پیش پنل ها، 15 نفر از کادر اجرایی همراهی دارند.

وی گفت: در سال گذشته کانال آپارات انجمن هم راه اندازی شد و امسال با تغییر سایت و افزایش امکانات آن، تمامی آرشیوهای کنگره های  در و سایت کنگره در حال اضافه شدن است و علاقه مندان می توانند به آرشیو دسترسی داشته باشند.

دکتر فریبرز خسروی در مورد وظایف و ضرورت کمیته راهبری گفت: این کمیته بر اساس نظامنامه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تشکیل شده است  و بر اساس خرد جمعی است. در این دوره دکتر میترا صمیعی دبیر علمی، دکتر مهرناز خراسانچی دبیر اجرایی و  سه نفر از اعضای هیات مدیره  از جمله دکتر علیپورحافظی، دکتر افشار و دکتر زره ساز، مهسا پورحقانی، دکتر محمدرضا قانع، دکتر امینی و دکتر پازوکی حضور دارند.

دکتر میترا صمیعی درباره پنل ها گفت: 18 پنل اصلی داریم اعم از :پنل آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابخانه های پزشکی، کتابخانه های کودکان، اخلاق پژوهش، کتابخانه های عمومی، مطالعات صنفی، کتابخانه های تخصصی و ارزیابی و بهبود مستمر،‌ دیداری و شنیداری، دانش آموختگان، سازماندهی دانش، کتابخانه های دانشگاهی، علم سنجی، کتابخانه ملی، فناوری های نوین، شاخه های استانی، مدیریت اطلاعات، آرشیو دیجیتال و کتابخانه های آموزشگاهی و تجربه و ایده کتابداران ( تاک).

وی افزود: تا به امروز 24 پیش پنل برگزار شده است و موضوع  برخی نشست ها ادامه  موضوعات کنگره های سال های قبل بوده است و بقیه پیش پنل ها در مسیر شعار اصلی کنگره یعنی تحول دیجیتال ، نشست های خود را برگزار کردند. درکنار 18 پنل اصلی کنگره که در روزهای افتتاحیه ، روزهای 4 الی 6 خرداد برگزار می شود، رویداد  تجربه و ایده کتابداران (تاک) قرار است در روز اختتامیه برگزار شود.

وی درباره جایزه خواندن و دانستن  و تغییر دادن گفت: از سه سال گذشته این جایزه به پشنهاد آقای ابراهیم عمرانی به کنگره اضافه شده است به این صورت که در ابتدا فراخوان منتشر می‌شد و دانشجویانی که علاقه مند بودند درباره کتابهایی که تا آن زمان مطالعه داشتند مصاحبه می شدند. امسال نیز فراخوان این جایزه به سرپرستی ابراهیم عمرانی به صورت مجازی منتشر شده است.

دکتر زره ساز در ادامه نشست به جایزه نوش آفرین انصاری با عنوان کتابدار اجتماعی سال اشاره کرد و گفت: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران امسال برای نخستین باری جایزه‌ای را با نام استاد نوش آفرین انصاری و با عنوان کتابدار اجتماعی سال رونمائی کرده است. ایشان از همه کتابداران و افراد فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی که خود را با توجه به شاخص‌های عنوان شده برای این جایزه واجد شرایط می‌دانند دعوت کرد تا فرم مربوط به این جایزه را تکمیل و ارسال کنند. ایشان عنوان کرد که امیدوار هستیم تا همه نامزدهای شایسته در کنار فرد برگزیده معرفی شوند.

وی درباره سایت کنگره متخصصان علوم اطلاعات گفت: هدف این است تا سایت کنگره را به عنوان یک منبع مرجع کامل برای کنگره های متخصصان علوم اطلاعات تقویت کنیم. ایشان از برنامه موجود برای تکمیل آرشیو و افزودن محتوای تصویری و متنی کنگره‌های گذشته و همچنین کنگره ششم اشاره کرد. ایشان ابراز امیدواری کرد که از آرشیو سایت در افتتاحیه کنگره ششم رونمائی شود.

دکتر صمیعی در پاسخ به سوال شرکت در کارگاههای کنگره به چه صورت خواهد بود، گفت: اگر افراد در کنگره ثبت نام کنند می توانند 5 کارگاه را به صورت رایگان شرکت کنند.

دکتر زره ساز در ادامه گفت: افرادی که عضو انجمن شوند و یا عضویت خود را تمدید کنند می توانند به صورت رایگان برای حضور در نشست های اصلی کنگره ثبت نام کنند و ضمن دریافت گواهی حضور در کارگاه های آموزشی مرتبط هم شرکت کنند. برای ثبت نام ضروری است علاقه مندان به سایت کنگره مراجعه کنند.

دکتر خراسانچی گفت: تمامی نشست های کنگره ششم متخصصان علوم اطلاعات ضبط و گزارش ها نیز در سایت کنگره در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. افتتاحیه و اختتامیه با تعداد کمی از افراد ممکن است به صورت حضوری برگزار شود اما تمامی پنل ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد. در سالهای گذشته پنل های به صورت موازی برگزار می شد که امسال به ترتیب برگزار می شود.

وی گفت:  در نشریه آی بولتن نیز که توسط کمیته روابط بین الملل انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با همکاری کتابخانه ملی منتشر می شود رویدادهای کنگره ششم منتشر شده است و قرار است ویژه نامه ای در این زمینه نیز منتشر شود.

دکتر میترا صمیعی گفت: در افتتاحیه کنگره ششم  و در برخی پنل ها مهمانانی از کشورهای خارجی شرکت خواهند کرد.

وی در پایان  گفت ساعات برگزاری پیش پنل ها در  ماه مبارک رمضان تغییر خواهد کرد.

دکتر خراسانچی درباره کیفیت پیش نشست ها گفت: در پایان  هر پیش نشستی فرم ارزیابی در دسترس شرکت کنندگان قرار گرفته است که نتیجه این ارزیابی ها در پنل های اصلی به صورت نمودار منتشر خواهد شد.

در ادامه دکتر مهرناز خراسانچی در پاسخ به سوال نحوه ثبت نام در کنگره به چه صورت خواهد بود، گفت: ثبت نام در کنگره ششم برای افرادی که عضو فعال انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران هستند، رایگان خواهد بود.  دیگر علاقه مندان می توانند از طریق  فرم ثبت نام در سایت کنگره  ثبت نام کنند.

علاقه مندان می توانند برای دسترسی به فیلم ضبط شده نشست به صفحه اینستاگرام انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران به نشانی (ilisa1345)   مراجعه کنند.