کد خبر: 43705
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 ارديبهشت 1400 - 15:28

داخلی

»

گزارش

کارگاه آموزشی با موضوع «استراتژی های جستجو» برگزار شد

منبع : لیزنا
کارگاه آموزشی با موضوع «استراتژی های جستجو» با همکاری انجمن علمی دانشجویی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با همکاری اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران «ادکا» برگزار شد.
کارگاه آموزشی با موضوع «استراتژی های جستجو» برگزار شد

به گزارش لیزنا، کارگاه آموزشی با موضوع «استراتژی جستجو» با تدریس فاطمه ترابی دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلع رسانی پزشکی و پژوهشگر سه شنبه و پنجشنبه 14 و 16 اردیبهشت ماه 1400 از ساعت سه شنبه از ساعت 12 تا 14و پنجشنبه 10 تا12 برگزار شد.

مدرس کارگاه تحت عنوان موضوع استراتژی جستجو کارگاه به ارائه سمینار بوم جستجو پرداخت و بعد از اشاره به موارد تئوری  در نهایت 3 پایگاه pro quest و pub med,  scopus, را معرفی کرد.

فاطمه ترابی گفت: تحت عنوان اینکه هر فردی که وارد عرصه پژوهش میگردد فرد پژوهشگر برای داشتن پژوهشی مفید باید تیم پژوهشی ازجمله گروه reasrch ،کتابدارها، کسانی که مطالعات آماری دارند و کسانی که نویسنده خوبی هستند و ارتباط بین متون و معانی را برقرار می‌کنند و کسانی که مهارت و اطلاعات کافی درمورد با مراحل ارائه مقالات و ژورنال های مختلف و متقاعد کردن داور های مقالات دارند را، تشکیل دهد.

وی در ادامه گفت: گام اول در تمام پژوهش ها این است که رشته و جایگاه برای ما اهمیت ندارد درواقع کجا باید به دنبال اطلاعات باشیم و آن ها را جستجو کنیم و موضوعی داریم به عنوان سواد اطلاعاتی که اولین گام در سواد اطلاعاتی این است که ما بدانیم جایگاه اطلاعات کجاست و در خصوص این سوال با اشاره به محتوای اسلاید دو موردبرای پاسخ موجود بود که اولی وب  پیدا:گوگل و اقسام آن میباشد که شامل گوگل اسکالر، گوگل داک و گوگل درایو که حدود 15 الی 16 درصد اطلاعات را در خود جای داده اند و 84 درصد بقیه اطلاعات در پایگاه داده و base data های اطلاعاتی هستند.

وی درباره ابزار های جستجو در اینترنت به وارد کردن آدرس یک صفحه مشخص URL ،موتور های جستجو، راهنماهای جستجو، کتابخانه الکترونیک و پایگاه های اطلاعاتی اشاره کرد.

وی در ادامه به 6 آیتم مراحل صحیح انجام یک جستجوی مناسب اشاره کرد که عبارتند از:

_انتخاب کلیدواژه های مناسب

_جستجو بانک های اطلاعاتی جامع عام مانند isi, medline, Scopus

_جستجو بانک های اطلاعاتی تخصصی در صورت وجود

_جستجو مجموعه مجالت الکترونیک و بازیابی fulltext مقاالت بازیابی شده

_تحلیل و ارزیابی مقاالت بازیابی شده

_استخراج اطلاعات مقاالت و جمع بندی نتایج

در ادامه عملگرهای بولی از جمله NOT, And, OR به صورت عملی در قالب مثال مطرح شد و روش های جستجو از جمله کوتاه سازی و ریشه سازی و جستجوی عبارتی ("")معرفی شد. و تحت عنوان این موارد پایگاه Google advanced search به صورت عملی به نمایش گذاشته شد و ی گفت: این پایگاه از URL اصلی خود Googleرکورد های آن بیشتر و بهتر خواهد بود.

وی در ادامه با بررسی پایگاه pubmed یه صورت عملی و شفاف به قسمت هایی از این پایگاه از جمله advance submit, search و find اشاره کرد.

در ادامه جلسه دوم پایگاه Scopus معرفی شد و و مدرس کارگاه گفت:  این پایگاه مختص چکیده نامه ها و نمایه نامه می‌باشد و تحت عنوان آن با بررسی قسمت هایی از این پایگاه از جمله بخش های سرچ با نام های (Affiliations ، Authors, document, within sreach)مثال هایی از جمله 19 covid با جزئیات بیشتر بررسی شد و ضمن تاکید بر اینکه قبل از سرچ در قسمت های گفته شده قسمت tips search هر پایگاه مطالعه تا از متد های موجود آن پایگاه آگاه شوند.

در ادامه فاطمه ترابی به بررسی پایگاه quest pro پرداخت که این پایگاه مختص پایان نامه هاست این پایگاه قسمت هایی از جمله: Basic sreach, advanced search, publications, data basesو با مثال literacy information به صورت عملی طریقه دانلود تزها، text full و... مورد بررسی قرار گرفت.

این کارگاه تخصصی با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان در خصوص موضوعات پژوهشی برای ورود به مبحث استراتژی جستجو در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به پایان رسید.

این کارگاه با حمایت انجمن علمی دانشجویی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، مرکز مطالعات و مشاوره علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد و برای شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه صادر شد.

 

گزارش:فاطمه ملکی دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان