کد خبر: 46498
تاریخ انتشار: شنبه, 23 مهر 1401 - 12:46

داخلی

»

گزارش

روند اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس آغاز شد

منبع : لیزنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با سرعت بحث اصلاح نیازهای قانونی نهاد را در مجلس پیگیری می‌ کنیم. کمیسیون فرهنگی مجلس از سهمیه خودش برای طرح های فرهنگی، اولین را به اصلاح قانون نهاد اختصاص داده است.
روند اصلاح قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس آغاز شد

به گزارش لیزنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور که به همراه یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور  برای حضور در آیین یادروز حافظ به شیراز سفر کرده بود، ۲۱ مهرماه در نشستی با مسئولان دستگاه های هم خانواده ارشاد در استان فارس به بیان مباحث و نکات دستگاه ها پرداخت.

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به مسایل معیشتی همکاران عنوان کرد: هم در مجموعه ارشاد و هم دستگاه های تابعه در سال جاری شرایط حقوق و مزایا افزایش خواهد یافت. اقدامات آن هم شروع شده بحث مسکن را در شهرستان ها اجرایی کردیم. این اهتمام وجود دارد که در این کار از طریق راهکارهای جبرانی مسائل پرداختی وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور بهبود یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه حداکثر بهره وری از ساختمان های بلااستفاده باید صورت گیرد، گفت: تاکید ما بر این است که در همه مراکز و مجتمع های فرهنگی تازه تأسیس می‌بایست بخشی برای کتابخانه درنظر گرفته شود. 

وی افزود: کتاب جزء مزیت های کم نظیر حوزه فرهنگی است و ما وظیفه داریم کتاب و کتابخانه را تقویت کنیم. بین کتاب کتابخوانی و رشد و توسعه در هر کشوری نسبت معناداری وجود دارد. اگر می خواهیم کشور در حوزه های مختلف اعتلا داشته باشیم باید به کتاب توجه کنیم.

اسماعیلی گفت: در ایران در حوزه کتابخوانی وضعیت بدی نداریم. برخی از این آمارها که اعلام می شود را بعضا قبول ندارم. پیمایش مصرف فرهنگی نشان می‌دهد علاوه بر کتاب های ادعیه و آموزشی، مقوله های دیگر کتابخوانی هم با برنامه ها و اقداماتی که توسط نهاد کتابخانه های عمومی و وزارت ارشاد انجام شده است، روبه بهبود است که باید تقویت جدی شود.

رییس هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی باید هویت پیدا کنند، عنوان کرد: جشنواره ها باید ارتقا یابد و قدرت فراگیری داشته باشد. در حوزه کتاب در سال گدشته نهاد کتابخانه عمومی کشور یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی را برگزار کرد که بیش از یک میلیون نفر در این رویداد مشارکت داشتند و اختتامیه آن نیز خرداد ماه در شهر شیراز برگزار شد.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه قانون اصلاح نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مجلس آغاز شده است، گفت: با سرعت بحث اصلاح نیازهای قانونی نهاد را در مجلس پیگیری می‌ کنیم. کمیسیون فرهنگی مجلس از سهمیه خودش برای طرح های فرهنگی، اولین را به اصلاح قانون نهاد اختصاص داده است. ما نیز بحث های تکمیلی را که در دولت نیازمند تغییر است از جمله  بحث دبیری انجمن ها و ساختمان های مشترک را دنبال می کنیم.

وی گفت: وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور خانواده به هم پیوسته است که نمی توان برای آن مرز قائل شد، ولی لازم است هویتی که نیازمند نهاد کتابخانه های عمومی کشور است، ایجاد شود.

رییس هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور تصریح کرد: هیات امنای قوی برای نهاد کتابخانه های عمومی کشور انتخاب شده است. پنج عضو حقیقی را به رییس جمهور پیشنهاد کردیم که احکام آنها صادر شده و از این میان بحث دبیرکل نهاد به آقای مهدی رمضانی که از نیروهای جوان و پر انگیزه و آشنا با نهاد است، سپرده شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به اقدامات موثر نهاد در اجرای برنامه های ترویجی و فرهنگی عنوان کرد: نیاز است که همکاران ما در مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور تمهیداتی را از طریق برنامه های فرهنگی و ترویجی برای جذب افراد داشته باشند.

گفتنی است محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جریان سفر به شهر شیراز که به منظور شرکت در مراسم یادروز حافظ برگزار شد، شامگاه ۲۰ مهرماه ضمن حضور در آرامگاه حافظیه و گلباران مزار این شاعر پارسی، از کتابخانه عمومی حافظیه بازدید کردند.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همراه جمعی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به شهر شیراز با حضور در کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب از روند بازسازی پروژه قدیمی ترین کتابخانه شیراز بازدید کردند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جریان این سفر با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کارخانه کاغذ «زاگرس» بازدید کرد. این کارخانه با برخورداری از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن را از محل کاغذهای بازیافتی دارد که گامی مهم در خودکفایی در این زمینه خواهد بود.