کد خبر: 42025
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 تیر 1399 - 09:38

داخلی

»

گفتگو

کاهش تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های امریکا

منبع : لیزنا
بر اساس آخرین تحلیل انجمن ملی مشاوران دانشجویان خارجی در امریکا، دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و کالج های ایالات متحده سالانه در حدود ۴۵/۳ میلیارد دلار به اقتصاد امریکا کمک می کنند.
کاهش تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های امریکا

به گزارش لیزنا،‌ دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC با اعلام این مطلب گفت: به علاوه، از این دانشجویان در بیش از ۴۵۸ هزار شغل استفاده می کنند. بر اساس گزارش آماری سال ۲۰۱۹ تقریبا یک چهارم بنیانگذاران یک میلیاردی شرکت های استارت اپ ابتدا به عنوان دانشجوی بین المللی به امریکا آمده اند. تعداد دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بیش از یک میلیون و یک صد هزار دانشجو بود.

وی گفت: بر اساس داده های Projrct Atlas از سال ۲۰۰۱ تعداد دانشجویانی که در خارج از محل زندگی خود به تحصیل اشتغال داشته اند دو برابر شده است، یعنی از ۲/۱ میلیون به ۵/۳ میلیون افزایش یافته است. در این شرایط سهم امریکا از کل دانشجویان بین المللی در سطح جهان از سال ۲۰۰۱ که برابر ۲۸ درصد بود در سال ۲۰۱۹ به ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. در این میانه انجمن ملی مشاوران دانشجویان خارجی تخمین می زند که کاهش مداوم در ثبت نام دانشجویان جدید بین المللی از پاییز سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو به میزان ۱۱/۸ میلیارد دلار به اقتصاد امریکا لطمه زده است.

دکتر مهراد گفت: گفتنی است در سال ۲۰۱۹ بعد از ایالات متحده کمترین کاهش در تعداد دانشجویان بین المللی به ترتیب در آلمان، روسیه، فرانسه، کانادا، استرالیا، چین و بریتانیا صورت گرفته است.

استاد دانشگاه شیراز افزود: بر اساس گزارش های پی در پی دانشگاه های امریکا، دانشجویان و خانواده های آنان نسبت به سیاست های دولت فدرال، تنش ها و خشونت های نژادی در این کشور و همین طور  نسبت به امنیت جانی ابراز نگرانی می کنند.

وی گفت: در کاهش تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های امریکا دلایل مختلفی موثر است از آن جمله می توان به فرایند درخواست ویزا ۸۷ درصد، محیط اجتماعی و سیاسی ۵۸ درصد، ثبت نام در موسسات آموزش عالی کشورهای دیگر ۵۸ درصد، هزینه های مرتبط با شهریه ۵۵ درصد، احساس ناسپاسی ۴۸ درصد، امنیت شغلی ۵۹ درصد، امنیت جانی ۴۶ درصد، کاهش در اعزام دانشجویان بورسیه ۳۷ درصد، مسایل سیاسی و اقتصادی ۳۹ درصد، ترجیح به تحصیل در کشور محل زندگی ۳۹ درصد و عدم حمایت های مالی کافی از دانشجویان بین المللی ۳۹ درصد اشاره کرد.

دکتر جعفر مهراد تصریح کرد: تامین هزینه تحصیلی و زندگی برای دانشجوی خارجی اهمیت زیادی دارد. مثلا در استرالیا دانشجویان بین المللی بعد از فراغت از تحصیل می توانند به مدت ۱۸ ماه در این کشور بمانند و‌ کار کنند. برای دانشجویانی که به تخصص آنان نیاز بالایی وجود دارد این دانشجویان می توانند تا چهار سال بعد در مشاغل مرتبط مشغول به کار شوند. در سال ۲۰۱۸، ثبت نام دانشجویان بین المللی در استرالیا ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد. در سال ۲۰۱۹، براساس اعلام دولت استرالیا دانشجویانی که در مناطق معین مورد نظر دولت کار کنند ویزای این افراد به مدت یک سال دیگر نیز تمدید می شود. یا، در کانادا دانشجویان خارجی بعد از فارغ التخصیل شدن می توانند برابر با سال های تحصیل در کانادا و حداکثر تا ۳ سال در کسب و کارهای مورد علاقه فعالیت کنند. دانشجویانی که از مهارت های بالای کار برخوردار باشند اقامت در کانادا را دریافت می کنند. در سال ۲۰۱۸، تعداد ثبت نام دانشجویان بین المللی در این کشور ۱۶ درصد افزایش نشان می دهد.

موسس ISC اظهار داشت: همین طور، در چین دانشجویان بین المللی فارغ التخصیل با مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر در دوره یک سال بعد از فراغت از تحصیل می توانند بلافاصله به درخواست ویزای کار اقدام‌کنند. در سال ۲۰۰۸، چین جذب نیم میلیون دانشجوی خارجی تا سال ۲۰۲۰را هدف گذرای کرده است. هم اکنون، چین نزدیک به همین تعداد دانشجوی بین المللی دارد(۴۹۲۰۰۰ در سال ۲۰۱۸).

وی افزود: لازم است بدانیم  در سال ۲۰۱۹، تحصیل در امریکا در بین سایر خدمات صادراتی از حیث درآمدزایی رتبه ششم را به خود اختصاص داده بود.

دکتر جعفر مهراد در پایان گفت:‌در حالیکه فرایند درخواست ویزا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ سخت تر شده اکنون اتخاذ سیاست های ناصواب از سوی دولت فدرال باعث شده است تا دانشجویان بین المللی در صورتی که به شکل حضوری در دانشگاه های این کشور تحصیل نکنند امریکا را ترک کنند. دانشگاه هایی مانند هاروارد و ام ای تی به این سیاست نادرست در دادگاه فدرال اقامه دعوا کرده و این سیاست جدید را غیرقانونی و ظالمانه می دانند. گروه های آموزشی بسیاری به این دعوای حقوقی پیوسته و می کوشند سیاست حاضر را بلوکه کنند. این دعوی در روزهای اخیر موفقیت هایی نیز بدست آورده است.

برچسب ها :