کد خبر: 42142
تاریخ انتشار: شنبه, 25 مرداد 1399 - 15:21

داخلی

»

گفتگو

بازگشایی کتابخانه های عمومی در امریکا برای استفاده مراجعان

منبع : لیزنا
کتابخانه های عمومی در امریکا از ماه اوت به تدریج بخشی از خدمات و فعالیت های خود را آغاز کرده و می کوشند با این شرایط که بسیار نیزمحدود است رضایت کاربران را از طریق برنامه‌های اعلام شده جلب کنند.
بازگشایی کتابخانه های عمومی در امریکا برای استفاده مراجعان

به گزارش لیزنا، بعد از ماه مارس سال جاری، نخستین بار است که کتابخانه های عمومی این کشور درهای خود را به روی کاربران خود، همچنان با محدودیت های کرونایی، باز می کنند.

دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC در گفتگو با لیزنا گفت: بسیاری از محدودیت ها هنوز برقرار است، اما کاربران و اعضا اجازه دارند وارد ساختمان کتابخانه های عمومی شده و مواد و منابع لازم را به امانت ببرند. این بازگشایی در واقع امر بسیار خوبی است اما کافی نیست. در عین حال، نگرانی از گسترش ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.

وی گفت: در این بازگشایی دسترسی به منابع محدود است. کتابخانه های عمومی اظهار امیدواری می کنند مراجعان از این که نمی‌توانند به تمام مجموعه های موجود در کتابخانه دسترسی پیدا کنند و یا ساعت ها در سالن های کتابخانه مانده و‌مطالعه کنند نباید آزرده خاطر شوند. در مقابل، کاربران کتابخانه ها در این مرحله می توانند منابع مورد نظر خود را رزرو کرده و یا با کمک کتابداران کتاب یا سایر منابع موجود را در بخش های مختلف کتابخانه به سرعت پیدا کنند.

دکتر جعفر مهراد گفت: تعیین وقت لازم نیست، اما برای ورود همزمان کاربران به کتابخانه ها محدودیت وجود دارد. این محدودیت صرفا برای  فاصله گذاری اجتماعی است. بعلاوه، کاربران در بدو ورود به کتابخانه های عمومی غربالگری شده و استفاده از ماسک صورت نیز اجباری است.

استاد دانشگاه شیراز گفت: با وجود این، تحویل خدمات در پارکینگ کتابخانه ها نیز با تعیین وقت قبلی که به برنامه Curbside pickup معروف است دایر می باشد. استفاده از خدمات درون یا بیرون ساختمان کتابخانه های عمومی دو‌گزینه ای است که انتخاب هر کدام برعهده مراجعان کتابخانه های عمومی است.

وی افزود: پیش از همه گیری ویروس کرونا کتابخانه های عمومی شهرها ماهانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار منبع کتابخانه ای را بر حسب درخواست مراجعان خود توزیع می کردند که البته این آمار و اقلام شامل کتابخانه اشیا هم است. پیش بینی می شود که این میزان استفاده این بار با بازگشایی کتابخانه ها و حضور کاربران هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

دکتر مهراد گفت: کتابخانه های عمومی برای ماه های پیش رو برنامه های گردهمایی در نظر نگرفته، اما رویدادهایی مانند کتابخوانی/قصه کویی کودکان و نوجوانان و رویدادهایی مانند Trivia Night که معمولا بین ۸۰ تا ۹۰ نفر را در سالن اجتماعات کتابخانه های عمومی جا می دهد، اکنون به صورت آنلاین برگزار می شود. برنامه Trivia Night  برنامه ای است غیر رسمی که بر اساس تعریف ، گروهی متشکل از حداقل ۸ و حداکثر ۱۰ نفر است که پیرامون موضوعات مطرح جزیی و بدیهی با یکدیگر رقابت می کنند.

وی افزود: استفاده از خدمات الکترونیکی کتاب و سایر منابع که بسیار غنی، مختلف و‌متعدد نیز است ، رشد فراینده ای را از خود نشان می دهد. با وجود این، کاربران زیادی هستند که خواندن کتاب های الکترونیکی را ترجیح نمی دهند. از این رو، کتابخانه ها دنبال راه هایی هستند که دسترسی مردم به کتاب ها را آسان تر کند. خدمت تحویل کتاب در منزل یکی از این راه ها است که توسط برخی از کتابخانه های عمومی دنبال می شود. کاربرانی که از این روش استفاده می کنند کتاب را به صورت الکترونیکی رزرو کرده و آنگاه کارشناسان کتابخانه کتاب های درخواستی را به رایگان و با رعایت اصول بهداشتی در منزل تحویل کاربران می دهند.

دکتر جعفر مهراد اظهار داشت: در وب سایت کتابخانه هایی که از این روش نیز برای تحویل خدمات کتاب استفاده می کنند فرمی وجود دارد که تکمیل آن ضروری است و یا، از شماره تلفن هایی که برای این خدمت اختصاص دارد، استفاده می شود. کل این فرایند از بدو درخواست تا تحویل کتاب حداکثر ۷ روز به طول می کشد. هر کاربر، یک هفته در میان، می تواند از این خدمت استفاده کند. در این خدمت، درخواست و تحویل منابع کتابی محدودیت ندارد. برای تامین سلامتی، کتابداران این خدمت از دستکش و ماسک صورت استفاده می کنند. کتاب هایی هم‌که عودت داده می شود به مدت ۷۲ ساعت در قرنطینه می مانند.

موسس ISC  در ادامه افزود: در کتابخانه های عمومی امریکا پلاتفرم های آنلاین بسیار غنی و پرشمار است. از دسترسی به هزاران کتاب الکترونیکی، فیلم، و برنامه های کودک و نوجوان‌گرفته تا اموختارهایی که کاربران را مثلا در باره آموزش یک زبان خارجی مورد علاقه و یا اسباب و ابزارهایی که استفاده از آن ها را لازم دارند یاری می دهند. دریافت کارت عضویت هم ساده است و هم رایگان. بعد از آن، چیزی که کاربر لازم دارد داشتن یک‌دستکاه لپ تاپ یا یک وسیله دیجیتالی دیگر است که با استفاده از آن به راحتی می تواند به منابع کتابخانه ای دسترسی پیدا کند.

وی در پایان گفت: پلاتفرم های آنلاین، موجود و مورد استفاده در کتابخانه های عمومی این‌کشور را در یک مصاحبه دیگر به تفصیل  بیان خواهم کرد.

برچسب ها :