کد خبر: 42344
تاریخ انتشار: شنبه, 05 مهر 1399 - 08:34

داخلی

»

گفتگو

رتبه‌بندی هنگ‌کنگ در فهرست هاب‌های برتر استارتاپ‌های جهان

منبع : لیزنا
بر اساس شاخص نوآوری جهانی سالانه ۲۰۱۹، هنگ کنگ سومین کشور نوآور آسیای جنوب شرقی، آسیای شرقی و اقیانوسیه است.
رتبه‌بندی هنگ‌کنگ در فهرست هاب‌های برتر استارتاپ‌های جهان

به گزارش لیزنا،‌ دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC با اعلام این خبر افزود: سال گذشته برای اکوسیستم استارتاپ های هنگ کنگ سالی شگفت انگیز بود. این اکو سیستم که به سرعت در حال رشد است باعث شده است که هنگ کنگ در فهرست هاب های  برتر استارتاپ های جهان رتبه بندی شود. طبق گزارش سال ۲۰۱۹ InvestHK، هنگ کنگ در تمام مولفه های مهم که موجبات رشد یک اکوسیستم استارتاپی را فراهم می آورند به توسعه های قابل توجهی نایل آمده است: رشد ۲۱ درصدی در کل تعداد استارتاپ ها که تعداد آن ۳۱۸۴ استارتاپ است. همینطور، افزایش ۳۱ درصدی در نرخ استخدام که مجموع کارکنان شاغل در استارتاپ ها را به ۱۲۴۷۸ نفر افزایش داده است.

وی گفت: اساس این اکو سیستم استارتاپی رشد یابنده را گروه های چند فرهنگی تشکیل می دهند که در واقع پایه گذاران استارتاپ ها بحساب می آیند. این  گروه ها که از فرهنگ های مختلف گرد هم آمده اند در ایجاد فرصت های شغلی برای اقتصاد هنگ کنگ نقش بی بدیلی ایفا می کنند. در نتیجه، تعداد شتابدهنده ها، مراکز رشد و محل های کار مشترک به شدت افزایش پیدا کرده است. این اکو سیستم با شبکه‌ای از ذینفعان، پدیداورندگان، طراحان و مبتکران پشتیبانی می شود.

دکتر جعفر مهراد افزود: اکو سیستم استارتاپی هنگ کنگ به سرعت در حال پیشرفت است. در سال ۲۰۱۹، کل سرمایه‌گذاری در صنعت استارتاپ بالعکس بر ۷۲۰ میلیون دلار بود. دولت هنگ کنگ امروزه تنها از میزان فعالیت ها کاسته بلکه سیاست های اعطا و صدور ویزا را نیز سرعت بخشیده است. نتیجه این سیاست ها آن است که نخبه های فنی و غیر فریبا همکاری های مستمر با اکو سیستم استارتاپی هنگ کنگ به ترفیع جایگاه اقتصادی آن کمک شایان توجهی می کنند. با دسترسی به جدیدترین فناوری ها، بودجه های قابل توجه دولتی و کاربرد  فناوری برای کاهش هزینه کسب و کارها انتظار می رود که اکو سیستم استارتاپی هنگ کنگ در آینده نزدیک به نقطه اوج خود برسد.

موسس ISC گفت: لازم است  راه ها و عواملی که باعث توسعه بی سابقه اکو سیستم استارتاپی هنگ کنگ شده است بیشتر بررسی شود. سرمایه گذاران خارجی به این توان پی برده اند که اکو سیستم استارتاپی آسیای شرقی از منابع مهم و بزرگ اقتصادی اند. و چون هنگ کنگ در بین اکو سیستم های آسیایی از بالاترین رشد برخوردار است از این رو گروه های مختلف سرمایه‌گذاری از کشور های مهم جهان به این اکو سیستم جذب می شوند.

استاد دانشگاه شیراز افزود: توجه و علاقه سرمایه گذاران غیر محلی اکو سیستم استارتاپی هنگ کنگ را در صدر فرصت های سرمایه گذاری جهانی قرار داده است. امروز، ۳۴ درصد بنیانگذاران استارتاپی هنگ کنگ افراد غیر محلی، ۵۹ درصد افراد محلی و ۷ درصد نیز هنگ کنگی هایی هستند که به سرزمین خود باز گشته اند. بنیانگذاران غیر محلی شامل گروه های متفاوتی از کشور های آمریکا، بریتانیا، استرالیا، فرانسه، کانادا، سرزمین اصلی چین، ایتالیا، هندوستان، سنگاپور و آلمان و سایر کشورهای جهان است.

وی گفت: امروز هر صنعتی را که بتوان تصور کرد در هنگ کنگ رو به توسعه است. در اکوسیستم استارتاپی هنگ کنگ به سختی می توان عرصه ای را دید که مورد بی توجهی کارافرینان قرار گرفته باشد. کارافرینان جوان اپ هایی را طراحی می کنند که مورد تقاضای بین المللی است. تیم های کارآفرین مسایل فناوری های مالی را برطرف و راه حل های نواورانه و منحصر به فردی را برای فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و شرکت های خدماتی و مهندسی ارایه می دهند.

دکتر مهراد گفت: طبق آمار سال ۲۰۱۹ این صنایع بالا ترین تعداد استارتاپ ها را به خود اختصاص داده اند: فناوری های مالی با بیش از ۴۵۶ استارتاپ، تجارت الکترونیکی/ مدیریت  زنجیره تولید ۳۴۲ استارتاپ، خدمات لجستیکی فناوری و اطلاعات ۳۴۲ استارتاپ، کامپیوتر و فناوری ۳۲۲ استارتاپ، طراحی ۳۰۱ استارتاپ، خدمات فنی و مشورتی ۲۸۷ استارتاپ، تحلیل داده ها ۲۲۴ استارتاپ، صنعت سخت افزاری ۲۱۰ استارتاپ، آموزش و فراگیری بر روی هم ۱۵۸ استارتاپ، بهداشت و پزشکی ۱۵۱ استارتاپ، بیو تکنولوژی ۳۲ استارتاپ، صنایع ساخت ربات ها و ادوات هوشمند ۳۳ استارتاپ، فناوری غذایی ۴۱ استارتاپ، نواوری های اجتماعی ۵۴ استارتاپ، صنعت فناوری سبز پایدار ۹۳ استارتاپ، شهر هوشمند ۱۰۴ استارتاپ و بازی ها و سرگرمی های دیجیتالی ۱۳۵ استارتاپ.

وی افزود: با شناختی که از اکو سیستم استارتاپی رو به رشد هنگ کنگ وجود دارد اکنون نسل جوان برای کارآفرینی بسیار آگاهانه و هوشیارانه عمل می‌کند. هنگ کنگ از یک محیط استارتاپی باور نکردنی و شاید افسانه ای برخوردار است. در هنگ کنگ هر نخبه ای قطع نظر از مهارت هایی که دارد می تواند در یک کسب و کار مهم که از کیفیت بالایی اهمیتی نیز برخوردار است مشغول به کار شود. مقامات هنگ کنگ برای پشتیبانی بیشتر از این اکو سیستم استارتاپی از والدین این کارافرینان جوان هم به طور قاطع و جدی حمایت می کنند.

استاد دانشگاه شیراز در پایان تاکید کرد: در مجموع باید گفت که هنگ کنگ طی پنج سال گذشته به پیشرفت های چشمگیری نایل آمده است. موفقیت این اکو سیستم استارتاپی را عمدتا می توان به کارافرینان و مبتکران نسبت داد که بدون آن ها این پیشرفت میسر نبود.  با وجود این نخبگی، فناوری و آموزش نیز در ترفیع جایگاه استارتاپ ها و کسب پشتیبانی مالی از کشور های مختلف جهان نقش مهمی ایفا می کند.

برچسب ها :