کد خبر: 42742
تاریخ انتشار: شنبه, 08 آذر 1399 - 08:40

داخلی

»

گفتگو

جدیدترین ویرایش کیو اس، رتبه دانشگاه های آسیا را منتشر کرد

منبع : لیزنا
در ویرایش ۲۰۲۱ تعداد ۶۵۰ دانشگاه برتر معرفی شده است. در این رتبه بندی، دانشگاه ملی سنگاپور سه سال متوالی است که در صدر جدول رده بندی دانشگاه های آسیا قرار گرفته است.
جدیدترین ویرایش کیو اس، رتبه دانشگاه های آسیا را منتشر کرد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC  با اعلام این خبر گفت: در ویرایش حاضر سرزمین اصلی چین بیشترین دانشگاه های برتر این قاره را به خود اختصاص داده است. تعداد دانشگاه های ممتاز چین در ویرایش ۲۰۲۱ شامل ۱۲۴ دانشگاه است. بعد از چین هندوستان با ۱۰۷، ژاپن با ۱۰۵، کره‌جنوبی با ۸۸، تایوان با ۴۳، پاکستان با ۴۰، مالزی با ۳۵ و اندونزی با ۳۰ دانشگاه در مرتبه های بعدی قرار دارند.

دکتر مهراد گفت: در جمهوری خلق چین دانشگاه شینهوا به رتبه دوم صعود کرده و دانشگاه جیا تونگ شانگهای نیز برای نخستین بار است که  در بین ۱۰ دانشگاه اول رتبه بندی شده است. دانشگاه هنگ کنگ با یک پله تنزل هنوز برترین دانشگاه این کشور است. در مالزی نیز یونیورسیتی مالایا برای نخستین بار در بین ۱۰ دانشگاه برتر جای گرفته است. تعداد ۲۴ دانشگاه از ۳۵ دانشگاه مالزی موقعیت خود را بهبود بخشیده اند.

وی افزود: ژاپن در بین ۵۰ دانشگاه نخست با ۱۱ دانشگاه بیش از هر کشور آسیایی دارای دانشگاه ممتاز است. برترین دانشگاه کره‌جنوبی یعنی موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره‌جنوبی موفق به کسب رتبه ۱۲ شده است. در ویرایش ۲۰۲۱ تعداد ۹۳ دانشگاه برای نخستین بار وارد نظام رتبه بندی کیواس شده اند که عمدتا مربوط به ژاپن،  هندوستان، کره‌جنوبی و پاکستان می باشند.

موسس ISC  اظهار داشت: ده دانشگاه برتر آسیا در این رتبه بندی عبارت است از: دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه شینهوا، دانشگاه فنی نانیانگ، دانشگاه هنگ کنگ، دانشگاه ژ جیانگ، دانشگاه فودان، دانشگاه پکن، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ، یونیورسیتی مالایا و دانشگاه جیا تونگ شانگهای. هجده منطقه یا کشور آسیا که دانشگاه های آن در ویرایش حاضر دارای رتبه برتر دانشگاهی است عبارتند از: بنگلادش، برونئی، سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ، هندوستان، اندونزی، ژاپن، ماکائو، مالزی، مغولستان، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، کره‌جنوبی، سریلانکا، تایوان، تایلند و ویتنام.

وی گفت: نظام کیواس از ۱۱ شاخص در رتبه بندی دانشگاه های آسیا استفاده کرده است. وزن هر کدام از این شاخص ها با توجه به اهمیتی که دارند متفاوت است: شهرت دانشگاه با وزن ۳۰ درصد، شهرت استخدام کننده با وزن ۲۰ درصد، نسبت استاد به دانشجو با وزن ۱۰ درصد، شبکه تحقیقات بین‌المللی با وزن ۱۰ درصد، استناد به مقاله با وزن ۱۰ درصد، نسبت مقالات به هر عضو هیات علمی با وزن ۵ درصد، اعضای هیات علمی با مدرک دکتری با وزن ۵ درصد، نسبت اعضای هیات علمی خارجی با وزن ۲ درصد، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن ۲ درصد، نسبت مبادله دانشجو در سطح داخلی با وزن ۲/۵ درصد و نسبت مبادله دانشجو در سطح خارج با وزن ۲/۵ درصد.

لازم به ذکر است داده های مربوط به این رتبه بندی پیش از شیوع ویروس کرونا گردآوری شده است.