کد خبر: 42824
تاریخ انتشار: دوشنبه, 24 آذر 1399 - 07:35

داخلی

»

گفتگو

گزارش شاخص مالکیت معنوی جهانی منتشر شد

منبع : لیزنا
گزارش سالانه شاخص های مالکیت معنوی جهانی داده های مالکیت معنوی را از ادارات مستقر در ۱۵۰ کشور/ منطقه گردآوری و تحلیل می کند.
گزارش شاخص مالکیت معنوی جهانی منتشر شد

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC  با اعلام این خبر گفت: گزارش شاخص  مالکیت معنوی جهانی روز شنبه ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۹ منتشر شد. بر اساس این گزارش درخواست ثبت علایم تجاری و طرح های صنعتی به ترتیب ۵/۹ درصد و ۱/۳ درصد رشد داشته است. بعلاوه، نخستین بار است که طی یک دهه گذشته درخواست ثبت اختراع جهانی به ارزش ۳ درصد کاهش یافته است که علت اصلی آن، به کاهش درخواست ثبت اختراع، توسط چینی های مقیم بر می گردد.

وی گفت: گزارش سالانه شاخص های مالکیت معنوی جهانی داده های مالکیت معنوی را از ادارات مستقر در ۱۵۰ کشور/ منطقه گردآوری و تحلیل می کند که برای سیاست گذاران، رهبران تجاری، سرمایه گذاران، دانشگاهیان و دیگرانی که روند های کلان نوآوری و خلاقیت را دنبال می کنند حائز اهمیت است.

موسس ISC اظهار داشت: ارقام گزارش مالکیت معنوی جهانی، ویرایش ۲۰۱۹، که به پیش از کوید-۱۹ بریتانیا می گردد، حاکی از رشد درخواست هایی است که بر ابزار های مالکیت معنوی تاکید دارد. استفاده روزافزون از ابزار های مالکیت معنوی سطوح بالای نوآوری و خلاقیت را در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می دهد. با این حال، همه گیری کوید-۱۹ نیز تلاش برای اختراعات جدید، فناوری های نوین و دیجیتالی کردن امور زندگی روزمره را سرعت بخشیده است. از آن جا که مالکیت معنوی وابستگی زیادی به فناوری، نواوری و رقومی سازی دارد مالکیت معنوی حتی برای تعداد زیادی از کشور ها برای جهان پس از کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

دکتر جعفر مهراد گفت: در این گزارش تعداد درخواست های ثبت پتنت ۳/۲۲۴/۲۰۰، تعداد درخواست های ثبت علایم تجاری ۱۵/۱۵۳/۷۰۰، تعداد درخواست ها برای طرح های صنعتی ۱/۳۶۹/۹۰۰ و تعداد درخواست ها برای ثبت گونه های گیاهی ۲/۱۴۳۰ مورد اعلام شده است.

ثبت اختراع

وی افزود: اداره ثبت مالکیت معنوی چین در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱/۴ میلیون درخواست ثبت اختراع را دریافت کرده است که دو برابر بیشتر از درخواست های رسیده به اداره مالکیت معنوی آمریکا است(۶۲۱/۵۴۳). بعد از آمریکا، ژاپن با ۳۰۷/۹۶۹، کره‌جنوبی با ۲۱۸/۹۷۱ و اداره ثبت اختراعات اروپایی با ۱۸۱/۴۹۷ درخواست در مرتبه های بعدی قرار دارند. بر رویهم، این پنج اداره درخواست هایی برابر با ۸۴/۷ درصد از درخواست های کل جهان را به ثبت رسانیده اند.

استاد دانشگاه شیراز تصریح کرد: در بین این پنج اداره، کره‌جنوبی %۴/۳+، اداره ثبت اختراعات اروپایی %۴/۱+ و آمریکا %۴/۱+ رشد ثبت اختراع نشان می دهد. در حالیکه، درخواست ثبت پتنت در چین %۹/۳- و ژاپن %۱/۸- کاهش دارد.آلمان با ۶۷/۴۳۴، هندوستان با ۵۳/۶۲۷، کانادا با ۳۶/۴۸۸، روسیه با ۳۵/۵۱۱ و استرالیا با ۲۹/۷۵۸ درخواست در بین ۱۰ اداره برتر درخواست ثبت اختراع قرار دارند. ادارات واقع در آسیا نزدیک به دو سوم درخواست های ثبت پتنت جهان را به خود اختصاص داده اند(۶۵ درصد). این رقم نسبت به سال ۲۰۰۹ افزایشی برابر با ۵۰/۹ درصد را نشان می دهد.  بخش عمده درخواست ها مربوط به جمهوری خلق چین است.

وی گفت: ادارات ثبت اختراع واقع در آمریکای شمالی تقریبا یک پنجم(۲۰/۴ درصد) درخواست های ثبت اختراع جهان را به خود اختصاص داده اند. درحالی که درخواست ثبت اختراع در اداره ثبت اختراعات اروپایی تنها یک دهم یعنی ۱۱/۳ درصد است. سهم مجموع ادارات واقع در آفریقا، آمریکای لاتین، کاراییب و اقیانوسیه نسبت به کل جهان ۳/۳ درصد گزارش شده است. از نظر ثبت پتنت در خارج از کشور های محل زندگی، آمریکایی ها تعداد ۲۳۶/۰۳۲، ژاپن ۲۰۶/۷۵۸،آلمان ۱۰۴/۷۳۶، چین ۸۴/۲۷۹ و کره‌جنوبی ۷۶/۸۲۴ درخواست را در ادارات سایر کشورهای جهان به ثبت رسانیده اند. علت اصلی چنین روشی علاقه ای است که صاحبان اختراعات به دستیابی به بازار های جدید از خود نشان می دهند.

ثبت علایم تجاری

 وی درباره ثبت علایم تجاری در این گزارش گفت: بر اساس این گزارش، ۱۱/۵ میلیون ثبت علایم تجاری در ۱۵/۲ میلیون رده در سال ۲۰۱۹ در سطح جهان به ثبت رسیده است. اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری چین با ۷/۸ میلیون بالاترین میزان را در اختیار خود دارد. سپس، آمریکا با ۶۷۲/۶۸۱، ژاپن با ۵۴۶/۲۴۴، اداره ثبت اختراعات جمهوری اسلامی ایران با ۵۴۴/۹۲۵ و اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری اروپایی با ۴۰۷/۷۱۲ در مرتبه های بعدی قرار دارند. در بین ۲۰ اداره ثبت اختراع و علامت تجاری جهان بیشترین افزایش بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مربوط به برزیل %۲۲/۳+، ویتنام %۱۹/۳+، جمهوری اسلامی ایران %۱۸/۴+، روسیه %۱۶/۵+ و ترکیه %۱۵/۵+ است. ادارات واقع در آسیا باد۷۰/۶ درصد درخواست ثبت علایم تجاری در راس جدول رتبه بندی قرار دارد. این درصد در سال ۲۰۰۹ تنها ۳۸/۷ درصد بود. سهم اروپا در سال ۲۰۰۹ که ۳۶ درصد بود اکنون به ۱۵/۴ درصد کاهش یافته است. سهم ادارات آمریکای شمالی در ثبت علایم تجاری ۵/۷ درصد می باشد. سهم مشترک ادارات واقع در آفریقا، آمریکای لاتین، کاراییب و اقیانوسیه به میزان ۸/۳ درصد است.

طرح های صنعتی

دکتر مهراد گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی درخواست ها برای ثبت طرح های صنعتی به ۱/۳۶ میلیون مورد می رسد. در این سال، در اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری چین تعداد ۷۱۱/۶۱۷ درخواست به ثبت رسیده است. بعد از آن، اداره ثبت اختراعات اروپایی با ۱۱/۳۱۹، کره‌جنوبی با ۶۹/۳۶۰، آمریکا با ۴۹/۸۴۸ و ترکیه با ۴۶/۲۹۲ مورد از همه کشورهای جهان پیش تر اند. در بین ۲۰ اداره برتر، ادارات این کشورها رشد دو رقمی را تجربه کرده اند: روسیه %۲۲+، جمهوری اسلامی ایران %۱۹/۳+ و استرالیا %۱۹/۳+

گونه های گیاهی

وی گفت: در سال ۲۰۱۹ در جمهوری خلق چین تعداد ۷۸۳۴ درخواست گونه گیاهی به ثبت رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۶ درصد افزایش دارد. چین در واقع یک سوم درخواست های ثبت گونه های گیاهی جهان را به خود اختصاص داده است. سپس، ادارات ثبت گونه های گیاهی اروپایی ۳۵۲۵، ادارات مرتبط در آمریکا ۱۵۹۰، اوکراین ۱۲۳۸ و ژاپن ۸۲۲ درخواست ثبت گونه های گیاهی به انجام رسانیده اند. در بین پنج اداره برتر، چین %۳۶+ و اوکراین %۱/۱+ رشد ثبت گونه های گیاهی داشته اند. در مقابل، ثبت گونه های گیاهی در ژاپن %۶/۶-، آمریکا %۱/۲- و اروپا %0.8- کاهش دارد.

جایگاه ایران

دکتر مهراد درباره جایگاه ایران در این گزارش گفت: رتبه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورها که اطلاعات مربوط به ثبت اختراعات، علایم تجاری و طرح های صنعتی آن ها در این گزارش مشاهده می شود با احتساب مخترعان مقیم و غیر مقیم در مجموع ۱۱ است. به تفکیک رتبه ایران در ثبت اختراع ۲۰، در ثبت علایم تجاری ۵ و در ثبت طرح های صنعتی ۱۲ است. آمریکا و چین در هر سه مورد یاد شده به ترتیب رتبه های اول و دوم جهان را از آن خود کرده اند. رتبه ترکیه در ثبت اختراع ۲۲، در علایم تجاری ۱۱ و در طرح های صنعتی ۷ گزارش شده است. اندونزی دومین کشور اسلامی است که در ثبت اختراع رتبه ۳۹، در علایم تجاری ۲۷ و در طرح های صنعتی رتبه ۲۳ جهان را در اختیار دارد. رژیم صهیونیستی در تقاضا برای ثبت پتنت دارای رتبه ۱۵، در علایم تجاری ۵۵ و در طرح های صنعتی دارای رتبه ۳۲ است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر بخواهیم رتبه ایران را از نظر مخترعان مقیم مورد توجه قرار دهیم رتبه جمهوری اسلامی ایران در مجموع و در بین تمام کشورها ۸،  در ثبت اختراع ۱۱، در علایم تجاری ۴ و در طرح های صنعتی رتبه ۱۱ است. رتبه کشورهای مصر، عربستان سعودی، مالزی، مراکش، پاکستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، بنگلادش، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، سوریه، الجزایر، قطر، عمان، اردن، نیجریه و سنگال همه بسیار بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.