کد خبر: 43514
تاریخ انتشار: شنبه, 14 فروردين 1400 - 08:47

داخلی

»

گفتگو

برگزاری دومین جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن در دانشگاه سمنان

منبع : لیزنا
دومین جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن در دانشگاه سمنان به همت انجمن علمی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه و همکاری کتابداران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار می‌شود.
برگزاری دومین جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن در دانشگاه سمنان

به گزارش لیزنا، دومین جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن در دانشگاه سمنان پذیرای آثار کاریکاتوریست های جوان خواهد بود. این جشنواره که به همت انجمن علمی دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه و همکاری کتابداران کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار خواهد شد، دومین سالی است که به حوزه مطالعه و خواندن از زاویه کاریکاتور پرداخته است. به بهانه تمدید زمان برگزاری دومین جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن در دانشگاه سمنان گفتگوی کوتاهی با دکتر روح اله خادمی، دبیر اجرایی دومین جشنواره انجام داده ایم که خوانندگان لیزنا را برای اطلاع از چگونگی فرایند برگزاری و اهداف جشنواره به مطالعه این مصاحبه  دعوت می کنیم.

لیزنا. دکتر خادمی ضمن تشکر از فرصتی که در اختیارمان قرار دادید لطفا برای خوانندگان لیزنا بفرمایید که  هدف از برگزاری جشنواره ملی کاریکاتور کتاب، مطالعه و خواندن چیست؟  ترویج فرهنگ مطالعه و خواندن با استفاده از زبان هنر، مهم ترین دلیل شکل گیری این جشنواره است. به نظر می رسد که استفاده از توان زبان هنر برای اشاعه فرهنگ مطالعه بتواند زمینه ساز توجه بیشتر به مخاطبان این حوزه باشد.

لیزنا. در خصوص داوری آثار ومراحل مختلف آن اگر امکان دارد توضیح دهید. ارسال آثار توسط علاقمندان به شرکت در جشنواره به شکل مجازی و از طریق سامانه bt2.semnan.ac.ir امکانپذیر است. خوشبختانه استقبال از جشنواره به خوبی صورت گرفته است و آثار متعددی از بخش های مختلف کشور و دانشگاه های گوناگون به دبیرخانه جشنواره رسیده است. پس از پایان زمان دریافت آثار جشنواره، آثار دریافتی در چند مرحله توسط هیئت داوران بررسی خواهند شد و هرکدام از آثار با توجه به امتیاز کسب شده رتبه بندی و برگزیدگان مشخص خواهند شد.

لیزنا. آیا با حضور کرونا ویروس، برای گردآوری آثار و برگزاری جشنواره چالش هم داشتید؟ خوشبختانه با زیرساخت های مناسبی که فناوری اطلاعات دانشگاه در اختیار این جشنواره قرار داده است در مرحله دریافت آثار مشکلی وجود ندارد اما مهترین چالش پیش رو اگر همین شرایط کرونایی ادامه داشته باشد برگزاری اختتامیه و حضور هنرمندان و علاقه مندان در روزهای برگزاری نمایشگاه آثار خواهد بود که در صورت ادامه شرایط کرونایی در صورت امکان و با همکاری فناوری اطلاعات دانشگاه به شکل مجازی نمایشگاه آثار را خواهیم داشت.

لیزنا.  جناب آقای دکتر امکان دارد در خصوص دلایل تمدید جشنواره بفرمایید؟ به دلیل درخواست های مکرر مطرح شده از سوی علاقه مندان و دانشجویان از سراسر کشور و نیاز به زمان بیشتر برای ارسال آثار، هیئت برگزاری جشنواره تصمیم به تمدید آن گرفت تا علاقه مندان فرصت کافی برای تکمیل و ارسال آثار خود داشته باشند.

لیزنا. چه تفاوتی بین جشنواره اول در سال گذشته  و جشنواره دوم وجود دارد؟ در جشنواره دوم، ارسال آثار و احتمالا برگزاری نمایشگاه آثار و اختتامیه به شکل مجازی خواهد بود، البته باید منتظر شرایط آن زمان بمانید و امیدواریم که با رعایت پروتکل ها و شروع واکسیناسیون شرایط برگزاری حضوری فراهم شود اگر این امر محقق نشود به شکل مجازی برگزار خواهد شد. در این زمینه اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

تفاوت دیگر دومین جشنواره، بخش ویژه پژوهش (دانشگاه)، صنعت و جامعه است که با توجه به اهمیت ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه این بخش ویژه نیز به جشنواره امسال اضافه شده است و علاقه مندان می توان در این بخش نیز آثار خود را ارسال کنند. به عبارت دیگر آثار در دو بخش پذیرش خواهد شد.

لیزنا. در خصوص چگونگی دریافت آثار آیا نکته ای باقی مانده است که تمایل داشته باشید مطرح بفرمایید؟ به عنوان دبیر اجرایی همایش از تلاش های دانشجویان توانمند دانشگاه سمنان در گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و نیز همکاران محترم کتابخانه مرکزی دانشگاه که در پشت صحنه مشغول مدیریت امور مرتبط با این رویداد مهم هستند، تشکر و قدردانی می کنم. امیدواریم که جشنواره دوم همچون جشنواره اول، منشا خیر و برکت های زیاد در حوزه مطالعه برای کشور عزیزمان باشد. در خصوص ارسال آثار نیز همانطور که پیشتر اشاره کردم علاقه مندان می توانند با مراجعه به آدرسbt2.semnan.ac.ir آثار خود را در هر دو بخش جشنواره و در هر بخش حداثر سه اثر ارسال کنند. جزئیات بیشتر در همان وب سایت توضیح داده شده است و در صورت هر گونه سوال هنرمندان و علاقه مندان می توانند با دبیرخانه جشنواره به شماره 31535134-023یا ایمیل جشنواره به آدرساین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید در تماس باشند.

لیزنا. از اینکه این فرصت را به لیزنا دادید تا در خصوص جشنواره دوم مخاطبان لیزنا را اطلاع رسانی کنیم سپاسگزاریم. بنده نیز از خبرگزاری لیزنا که همواره در اطلاع رسانی حوزه فرهنگ و مطالعه پیشرو بوده است تشکر و قدردانی می کنم. از زحمات شما و دست اندرکاران این خبرگزاری بسیار ارزشمند سپاسگزارم.

مصاحبه: صبا پاکزادیان، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان و عضو شورای مرکزی انجمن علمی دنشگاه