کد خبر: 45357
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 اسفند 1400 - 04:43

داخلی

»

گفتگو

نتایج رتبه‌بندی «تاثیرات دانشگاه» در ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ منتشر می‌شود

منبع : لیزنا
نظام رتبه بندی تایمز اعلام کرده است که بیش از ۱۵۰۰ دانشگاه از سراسر جهان داده های خود را برای رتبه بندی تاثیرات دانشگاه (Impact Ranking) برای سال ۲۰۲۲ ارسال کرده اند.
نتایج رتبه‌بندی «تاثیرات دانشگاه» در ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ منتشر می‌شود

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس  ISC با اعلام این خبر گفت: این نظام هر دانشگاهی را که در سطح کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی دارد، پیشرفت دانشگاه های جهان را نسبت به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل مورد سنجش قرار می دهد.

وی گفت: در مجموع، ۱۵۲۳ موسسه علمی از ۱۱۰ کشور جهان داده های خود را برای رتبه بندی سال ۲۰۲۲ تسلیم کرده اند که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. رتبه بندی تاثیرات دانشگاه شامل ۱۸ جدول است: هر جدول برای هر یک از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار و جدول دیگر برای ارایه و نمایش اطلاعات کل رتبه بندی. نرخ فزاینده مشارکت حاکی از ارزشی است که دانشگاه ها به اهداف توسعه پایدار اهمیت نشان می دهند.

دکتر جعفر مهراد در ادامه افزود: طی دو سال متوالی، روسیه با تعجب بیشتری از دانشگاه ها در این نظام رتبه بندی شرکت می‌کند.  تعداد دانشگاه های شرکت کننده این کشور در سال جاری ۱۰۳ و در سال گذشته ۸۶ دانشگاه بود. از نظر تعداد دانشگاه های شرکت کننده، ژاپن با ۸۴ دانشگاه در رتبه دوم  و پاکستان با ۶۶ دانشگاه در رتبه سوم قرار دارد.هندوستان و ترکیه با ۶۴ دانشگاه در جایگاه چهارم ایستاده اند. تایلند نیز به همراه انگلستان با ۵۵ دانشگاه در این نظام رتبه بندی شرکت کرده اند.

وی گفت: در بین اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار، مشارکت دانشگاه ها در این نظام رتبه بندی موکول به ارایه داده ها در مورد هدف چهارم توسعه پایدار یعنی "آموزش با کیفیت" است. در این مورد تعداد ۱/۱۸۱ دانشگاه داده های مربوط را ارسال کرده اند.  در مورد هدف سوم "زندگی سالم و ارتقا رفاه" و هدف پنجم "برابری جنسیتی" به ترتیب ۱/۱۰۳ و ۹۳۹ دانشگاه نسبت به واگذاری داده ها اقدام کرده اند.

موسس  ISCافزود: با وجود این، تفاوت های ناحیه ای وجود دارد که حایز اهمیت است. برای مثال، دانشگاه های اقیانوسیه ارسال داده هایی در مورد هدف سوم، هدف دهم "کاهش نابرابری" و هدف شانزدهم "عدالت، جامعه پایدار و صلح آمیز" بیش از سایر دانشگاه های جهان مورد توجه قرار داده اند. بزرگترین اختلاف ناحیه ای مشمول هدف پانزدهم " ارتقای اکو سیستم و جلوگیری از بین رفتن تنوع زیستی" است. در این مورد ۶۶ موسسات آموزش عالی در قاره اقیانوسیه داده های مربوط به این هدف را گزارش کرده اند. این درصد در مورد دانشگاه های آسیا ۳۱ درصد می باشد.

وی در پایان گفت: در آمریکای شمالی اکثر دانشگاه ها داده های هدف دوم "پایان دادن به گرسنگی" را (۵۱ درصد) ارسال کرده اند. این درصد در اروپا ۳۰ درصد، در آسیا و اقیانوسیه ۳۷ درصد، در آمریکای جنوبی ۴۲ درصد و در آفریقا ۴۴ درصد است. در روش شناسی این نظام برای تاکید و شمول بیشتر به منظور پشتیبانی از مهاجران و پناهندگان تجدید نظر کلی به عمل آمده است .نتایج رتبه بندی "تاثیرات دانشگاه" در ۲۷ آوریل ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد.