کد خبر: 46354
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 16 شهریور 1401 - 13:27

داخلی

»

گفتگو

چین از نظر کمیت و کیفیت یکی از کشورهای برتر جهان در تولید مقاله‌های علمی است

منبع : لیزنا
بر اساس گزارش موسسه سیاست گذاری علم و فناوری وابسته به وزارت علوم و فناوری ژاپن، برای نخستین بار چین از نظر کیفیت و کمیت مقالات منتشر شده در فاصله سالهای ٢٠١٨ تا ٢٠٢٠ نسبت به ایالات متحده آمریکا پیشی گرفته است.
چین از نظر کمیت و کیفیت یکی از کشورهای برتر جهان در تولید مقاله‌های علمی است

به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد بازنشسته دانشگاه شیراز و موسس ISC با اعلام این خبر گفت:  طبق این گزارش، رقابت‌های علمی و فناوری میان چین و آمریکا، بعد از آن که ایالات متحده قانون«Chips and Science Act» را در سال ٢٠٢٢ تصویب کرد به احتمال زیاد به شدت افزایش خواهد یافت. این قانون به شرکتهای فناوری آمریکا کمک می کند تا تسهیلات و امکانات خود را در حوزه هایی مانند تولید نیمه هادی ها توسعه داده و پژوهش های هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، 6G، و سایر فناوری های امنیت ملی را سرعت دهند.

وی گفت: بر اساس این قانون، طی ١٠ سال آینده بیش از ٢٢٠ میلیارد دلار در زمینه پژوهش های علمی هزینه خواهد شد. گزارش موسسه سیاست گذاری های علم و فناوری که داده های خود را از کلاریویت انالیتکس دریافت کرده است نشان می دهد که مقالات پراستناد بین سالهای ٢٠١٨ تا ٢٠٢٠ به ٢٧/٢ درصد (۴/٧۴۴ مقاله) افزایش یافته است. این رقم در مورد ایالات متحده آمریکا ٢۴/٩ درصد برابر با ۴/٣٣۶ مقاله پراستناد است. بریتانیا با ۵/۵ درصد (٩۶٣ مقاله پراستناد) در مرتبه بعدی قرار دارد.

دکتر جعفر مهراد  تصریح کرد: مقاله های پراستناد،  مطالعاتی است که براساس استناد های دریافتی در مقایسه با سایر مقاله ها، ٩٩ درصد عملکرد بهتری را از خود نشان می دهند. از تعداد استناد ها معمولا به عنوان معیاری برای بررسی های کیفی و تاثیرگذار استفاده می شود.

وی افزود: چین در حال حاضر، از نظر کمیت و کیفیت،  یکی از کشورهای برتر جهان در تولید مقاله های علمی است. برای پیشگامی واقعی در این حوزه، چین هنوز لازم است تحقیقات علمی خود را در نشریات معتبر بین المللی چاپ و منتشر کند. چین در ارتباط با کیفیت مقاله ها که نسبت به رقبای خود ٩٠ درصد عملکرد بهتری  را از خود نشان می‌دهد، ۴۶/٣۵ درصد از این مطالعات را انجام داده است که شامل ٢۶/۶ درصد از کل مطالعات کشورهای جهان است. ایالات متحده با ٣۶/۶٨٠ مقاله یا ٣١/١ درصد در مرتبه دوم قرار دارد. این دومین سال پیاپی است که چین در این مقوله در رأس کشورهای برتر تولید کننده مقالات پراستناد قرار می گیرد.

دکتر مهراد گفت: از نظر متوسط سالانه بروندادهای علمی، چین در فاصله سالهای ٢٠١٨ تا ٢٠٢٠ تعداد ۴٠٧/١٨١ مقاله تولید کرده است که در واقع ٢۴/٣ درصد از گل مقالات علمی جهان را به خود اختصاص می دهد. تعداد مقالات علمی آمریکا در همین بازه زمانی ٢٣٩/۴٣۴ مقاله است. چین در رشته های علم مواد، شیمی، مهندسی و ریاضیات دارای مقاله های علمی فراوان است، در حالیکه پژوهشگران آمریکایی در رشته های پزشکی بالینی، علوم حیاتی و فیزیک فعالیت های بیشتری از خود نشان داده اند. پیشرفت چین در کمیت و کیفیت بروندادهای علمی،  طی سالهای گذشته،  به خوبی مستند شده است. این پیشرفت های علمی در حمایت چین از توسعه اقتصادی و اجتماعی و شکوفاسازی اعتبار جوامع علمی به ویژه در علوم تحول آفرین و حاکمیت علمی و فناوری جهانی نقش مهمی ایفا کرده است.

وی در پایاین تاکید کرد: طبق گزارش موسسه سیاست گذاری علمی و فنی چین که در دسامبر سال ٢٠٢١ منتشر شده است این کشور در چهار رشته علمی از نظر کل استنادهای دریافتی توسط آثار علمی منتشر شده از سال ٢٠١١ تا ٢٠٢١، طلایه دار علم جهان بود. این چهار رشته شامل شیمی، فناوری مهندسی، علم مواد و علوم کامپیوتر است. بعلاوه، در ١٠ رشته دیگر از جمله در علوم کشاورزی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم محیطی و علوم اکولوژیکی رتبه دوم جهان را بدست آورده است.

برچسب ها :