کد خبر: 42031
تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 تیر 1399 - 00:30

داخلی

»

سخن هفته

وقایع اتفاقیه در کتابخانه شما

منبع : لیزنا
سید کاظم حافظیان رضوی
وقایع اتفاقیه در کتابخانه شما

لیزنا؛ سید کاظم حافظیان رضوی، کتابدار: حرفه کتابداری از جمله حرفه‌هایی است که در فضا و محیطی خاص به نام کتابخانه جریان دارد و بیشتر کارهای حرفه‌ای کتابداران در قفسه‌های گوناگون انواع کتابخانه‌ها- اعم از کودکان، عمومی و تخصصی- در طول تاریخ تبلور یافته‌اند.

مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌ها، غیر از کتابخانه‌های عمومی که عموم مردم هستند، عبارتند از گروه‌های خاص سنی، حرفه‌ای و تخصصی با سطوح متفاوت علمی و فرهنگی.

در مقدمه کتاب «حدیث حکیم روزگار ما» نوشته‌ام به یمن حضور چندین و چند ساله‌ام در کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی با بزرگانی آشنا شدم و پیوند و دوستی برقرار کردم که هر یک به نوعی در ارائه خدمت به جامعه از یکدیگر پیشی گرفته‌اند و من در این مسیر به خادم آنها در کتابخانه بودن افتخار کرده‌ام.

در دوران دل‌انگیز تدریس در کلاس‌های ضمن خدمت به کتابداران شاغل در انواع کتابخانه‌ها و بیشتر عمومی متذکر می‌شدم:«لذت ما آنروزی سرشار می‌شود که در میان خادمین جامعه کسانی را می‌بینیم که با افتخار مدعی می‌شویم روزگاری از دوران حیات خود را در کتابخانه و عضویت کتابخانه ما گذرانده‌اند.». حاصل خدمات صادقانه خود را در جامعه ساری و جاری حس می‌کنید.

در طول خدمتم در کتابخانه‌ها شاهد حوادث و وقایعی گوناگون، تلخ و شیرین بوده‌ام. از رفتارها و خلقیات مراجعه‌کنندگان آموخته‌ام. از گفتارها و آموزه‌های آن‌ها یاد گرفته‌ام و کوله‌بار خود پر نموده‌ام و امروز که به پشت سر خود نگاه می‌کنم، راهی طی شده در طول چهل و اندی سال را می‌نگرم سرشار از خاطرات کتابخانه‌ای.

چندی پیش در نشریه الکترونیکی «عطف» خاطره‌ای را از یک جریان معرفی و خواستگاری در کتابخانة تخصصی یکی از مؤسسات تحقیقاتی به قلم دوست و همکار محترم و کتابدارم خانم نسترن طباطبایی خواندم و از نگاه ظریف کتابدارانه ایشان به یک جریان حاشیه‌ای لذت بردم.

اخیراً نیز در همین وجیزة اینترنتی«لیزنا»، مطلبی تحت عنوان «هر روز مرگ را می‌بینم!» به خاطر همکار ارجمند و کتابدار بیمارستانی خانم مریم سپهوند را مطالعه کردم و نکاتی از حضور در کتابخانه‌ای بیمارستانی و جایگاهی خاص را تصویر کرده بودند که برای من نیز جالب بود و سرشار از نکته‌هایی نو. دست مریزاد.

با خود می‌اندیشم، کتابداران با توجه به حضور مداوم و چندین ساله در کتابخانه‌های خود که برای برخی بدون شک «خانه دوم» محسوب می‌شود، بدون شک با حوادث و وقایع قابل ملاحظه‌ای روبرو می‌شوند یا شده‌اند که با کمی دقت و بهر‌ه‌ای از قلم و نگارش می‌توانند آن را بن‌مایة نوشته‌ای برای نشر قرار دهند و در قالبی داستانی تقدیم علاقه‌مندان نمایند. چرا که نه!؟

بدیهی است نوشته‌ها دارای وجوهی مشترک هستند از جمله مکان وقوع که حتماً کتابخانه است و نویسنده که حتماً کتابدار است.

در دوران »کرونا« که حالا دیگر فصل مشترک همه ساکنان کره خاکی است، فرصتی است برای طرح جزییاتی که الزاماً تخصصی نیست، بلکه می‌تواند شاد، غمگین، خنده‌آور، تعجب‌برانگیز یا شگفت‌انگیز باشند. تغییر فضا و تلطیف روحیه نیز از مزایای چنین نوشته‌هایی است.

از زاویه و نگاهی دیگر، ما کتابداران همیشه دوست داریم، کتابخانه و کتابخوانی به نوعی در نمایش‌ها، سینماها و سریال‌های تلویزیونی طرح گردد. شاید برخی از نوشته‌های شما بتواند بن‌مایه موضوعی یکی از این انواع بشود که این روزها سخت به آن نیازمندیم، یعنی سوژه.

بسیار خوب، حالا فرصت غنیمتی است که به خوانندگان عزیز «لیزنا» که بدون شک در میان آن‌ها کتابداران خوش ذوق و نیکوخامه چندین وجود دارد، توصیه می‌کنم قلم برگیرید و پس از مرور خاطرات، برگزیده‌هایش را بنگارید. خوانندگان «لیزنا» نیز از مطالعه وقایع اتفاقیه کتابخانه شما بهره‌مند خواهند شد.

از اولیاء امور »لیزنا« نیز انتظار دارد، ضمن استقبال از نوشته‌های شما، فضای ویژه و خاصی را به آنها اختصاص دهند تا چه پیش آید و چه در نظر افتد.

 

حافظیان رضوی، سید کاظم.« وقایع اتفاقیه در کتابخانه شما». سخن هفته لیزنا، شماره 497، 30 تیر ۱۳۹۹